این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام، ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته شده است.

آیا می‌دانستید کنجانچم طویل‌ترین سد خاکی ایلام است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، سد خاکی کنجان‌چم در ۲۲ کیلومتری شهر مهران از جاذبه‌های دیدنی استان ایلام است که به منظور تامین آب شرب و رفع نیازهای آبی منطقه ساخته شده است. دریاچه سد نیز از دیدنی های این منطقه می‌باشد.

سد مخزنی کنجانچم فعلی تحت عنوان سد مخزنی گلال ملک در سالهای ۸۴ لغایت ۸۸ توسط شرکت آب منطقه ای ایلام و با هدف مهار سیلاب‌های فصلی رودخانه موسوم به گلال ملک بررسی شد. پس از ساخت، ارتفاع سد افزایش و متناسب با آن حجم مخزن سد از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۸۴ میلیون متر مکعب افزایش یافت. لذا این سد علاوه بر جمع آوری روان آبهای محلی و ذخیره آب مازاد بر نیاز رودخانه کنجانچم، بخشی از آب نابهنگام انتقالی از طریق سامانه گرمسیری را ذخیره و در زمان نیاز پایین دست تنظیم خواهد کرد.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب بخش‌ هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌ های استان ایلام، ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته شده است. با افتتاح سدهای گلال و کنگیر تحول بزرگی در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی استان ایجاد شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید