۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 55476188

استان ایلام جاذبه‌‎های تاریخی و گردشگری بی‌همتایی دارد، همراه باشید تا بدانیم قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست.

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر باستانی سیمره در استان ایلام و شهرستان دره‌ شهر واقع شده است و از جمله آثار تاریخی ارزشمند ایران و از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی ایلام به شمار می‌رود.

این مکان تاریخی که با عنوان ماداکتو نیز شناخته می‌شود، از اولین آثار تاریخی کشور است که در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ زمزمه‌هایی نیز حکایت از تلاش برای ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند دارد.

دره شهر؛ قدیمی‌ترین شهر ایلام

در ۱۴۰ کیلومتری ایلام خرابه‌هایی از یک شهر تاریخی به‌چشم می‌خورد.

"ماداکتو" که نام پیشین این منطقه است پایتخت تابستانی عیلامی‌ها بود که در حمله‌ی آشور بانی پال ویران و مردم آن قتل و عام شدند.

در خرابه‌های حاضر دره‌شهر که بازمانده یک شهر از زمان ساسانیان است آثار چهارراه‌ها، کوچه‌ها، برج‌های نگهبانی، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب و شهرسازی آن دوره باقی مانده است.

همچنین گچبری‌های منحصر به‌ فردی در این شهر باستانی به‌دست‌آمده است که در نوع خود بی‌نظیر است.

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

سکه‌های یافت شده در خرابه-های دره شهر نشان از دوران حکومت خسرو سوم دارد. این شهر در زلزله سال ۳۳۴ قمری کاملاً ویران شد.

در دوران سلجوقی تا اوایل صفوی در این ناحیه بازماندگان و آتابکان لر کوچک و خاندان آل خورشید حکومت داشتند و از آن به‌بعد به‌صورت والی‌گری اداره می‌شد.

قرارگیری دره شهر در کنار کبیرکوه و خرابه‌های شهر باستانی ماداکتو ساسانی و رود خروشان سیمره باعث شده تا این شهر از اهمیت بسیاری در میان تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان امروزی برخوردار باشد.

به‌طوری که به آن لقب اولین شهر تاریخی دوره‌ی ساسانی داده اند.

نخستین موزه‌ی باستان‌شناسی استان ایلام که به‌عنوان تنها موزه تخصصی باستان‌شناسی غرب کشور نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۸۴ در این شهر تاریخی آغاز به‌کار کرد.

شهرستان دره شهر دارای ۵۴۵ اثر تاریخی و طبیعی است که ۱۴۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

دره شهر قطب بناهای تاریخی ایلام است که موجب جذب گردشگران خارجی بسیاری شده و این شهر تاریخی به‌عنوان مهم‌ترین اثر تاریخی استان ایلام شناخته شده است.

در سال‌های گذشته آثار متنوع تاریخی از شهرستان دره شهر به‌خصوص شهر تاریخی سیمره به‌دست آمده که درحال حاضر در سایت موزه‌ی دره شهر نگهداری میشود.

بیش از ۳۰۰ شی تاریخی و فرهنگی متعلق به ادوار مختلف در این موزه نگهداری می‌شود که شامل گچ‌بری‌ها، زیورآلات، سکه‌ها، ظروف سفالی مربوط به‌دوران تاریخی مختلف از جمله هخامنشی و ساسانی است.

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

محل قرارگیری شهر تاریخی دره شهر

دره شهر ایلام در موقعیت طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۲۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۸ دقیقه قرار گرفته و ۶۵۰ متری از سطح دریا ارتفاع دارد.

این شهر، در ۱۴۲ کیلومتری شهر ایلام و در مسیر جاده ایلام ـ پل دختر قرار گرفته و با حدود ۳ ساعت رانندگی می توانید خود را از ایلام به این شهر برسانید.

آب وهوای آن معتدل و خشک، بیش ترین درجه گرما ۴۲ درجه و پایین ترین دمای هوا ۶- درجه سانتی گراد و بارندگی سالانه آن، بطور متوسط ۳۵۰ میلیمتر است.

برای رسیدن به این شهر می توانید از سمت دزفول در خوزستان و خرم آباد نیز حرکت کنید.

اگر از تهران به سمت دره شهر ایلام می روید، پس از گذشتن از قم، اراک و حرکت به سمت خرم آباد، می توانید در نهایت وارد جاده پل دختر شده و خود را به دره شهر برسانید.

در مسیر رسیدن به دره شهر ایلام نیز آثار باستانی بسیاری قرار گرفته که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

به عنوان نمونه اگر اهل طبیعت گردی هستید، در این مسیر حتما به دیدن آبشار ماربره در نزدیکی دره شهر در مسیر جاده پل دختر بروید.

شهر باستانی سیمره (Seymareh) که با عنوان ماداکتو (Madakto) نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی استان ایلام و بزرگ‌ترین محوطه تاریخی این استان به شمار می‌رود.

این شهر از اولین آثار تاریخی است که در شهریور ماه سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دره شهر در ۱۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام قرار دارد و محوطه تاریخی سیمره نیز در حاشیه جنوب شرقی شهر دره‌شهر واقع شده است.

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

در واقع، شهر باستانی «ماداکتو» قدیمی‌ترین بخش دره شهر به حساب می‌آید که بر اساس برخی از شواهد موجود، روزگاری شهری آباد و پررونق بود و ناگهان، در زلزله‌ای مهیب (احتمالا بیش از هزار سال پیش) ویران شد.

منطقه‌ای با وسعت حدود ۱۲۰ هکتار (و به ادعای برخی منابع بالغ بر ۲۰۰ هکتار) که در شمال «کبیرکوه» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رشته کوه استان ایلام، در دره سیمره و در جنوب رودخانه‌‎ای به همین نام قرار گرفته است.

برای بازدید از منطقه تاریخی دره شهر و شهر سیمره، چنانچه از تهران و با خودروی شخصی حرکت را آغاز کنید، سه مسیر پیش روی شما قرار خواهد داشت.

در مسیر اول، باید خود را به جاده قم برسانید و پس از عبور از استان‌های قم و اراک، رهسپار استان لرستان و شهر خرم‌آباد شوید.

در انتهای این مسیر و از جاده پل دختر، می‌توانید به دره شهر برسید. در حاشیه جنوب شرقی دره شهر، بقایای شهر باستانی سیمره قابل‌ مشاهده خواهد بود.

مسیر دوم از مبدا تهران، از شهر پرند آغاز می‌شود و پس از عبور از ساوه، به استان همدان می‌رسد و با گذر از شهرهای ملایر و بروجرد و خرم آباد، به جاده پل دختر و در نهایت دره شهر ختم خواهد شد.

مسیر سوم نیز از شهر پرند و ساوه می‌گذرد و با عبور از استان‌های همدان و کرمانشاه، به ایلام و سپس شهر دره شهر خواهد رسید.

همچنین، اهالی جنوب کشور از شهر دزفول در استان خوزستان و اهالی غرب کشور از خرم‌آباد مرکز استان لرستان، می‌توانند مسیر حرکت خود را به‌سمت ایلام، دره‌شهر و سپس شهر باستانی سیمره در پیش بگیرند.

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

چنانچه قصد سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را دارید، خود را به مرکز استان ایلام برسانید.

فاصله شهر ایلام تا دره شهر کمتر از ۱۳۰ کیلومتر است و تقریبا با ۱٫۵ تا دو ساعت رانندگی در جاده (با میانگین سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت)، می‌توان به دره شهر تاریخی و شهر سیمره رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید