این پل توسط مهندسین آلمانی ساخته شده است. طول پل حدوداً ۲۰ متر، ارتفاع آن ۱۵ متر و عرض آن به ۵ متر می‌رسد. ساخت این پل ۴ سال به طول انجامیده است. این پل دارای دهانه قوس بیضی شکل و به شکل خوابیده می باشد که با طاق دزدهایی در دو سمت پل پوشش داده شده‌اند.

پل فیروزآباد اولین اثر معماری صنعتی اردبیل

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، پل تاریخی فیروزآباد که در فیروزآباد استان اردبیل واقع شده در دی ماه ۱۳۹۹به‌ عنوان اولین اثر معماری صنعتی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده است. این پل بدستور رضاشاه توسط مهندسین آلمانی احداث شده و از نظر اصول معماری و سبک اجرا متفاوت با پل های تاریخی ایران است. پل فیروزآباد به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان کوثر دهها روستای بخش فیروز و مرکز این بخش را به مرکز شهرستان مرتبط می‌کند.

پل فیروزآباد بر روی رودخانه گیوی چای و سنگورچای در بخش فیروز شهرستان کوثر در استان اردبیل واقع شده و با یک دهنه و با مصالح سیمان، بتن و سنگ با کنوهای متعدد بر روی صخره ای طبیعی احداث شده است. این پل به وسیله آلمان ها و به دستور رضاشاه  ساخته شده است و دارای دهانه قوس بیضی شکل و به شکل خوابیده می باشد که با طاق دزدهایی در دو سمت پل پوشش داده شده اند، این طاق ها که روی قوس اصلی قرار دارند دارای عرض دهانه‌های مساوی هستند ولی ارتفاع آنها متفاوت است. طول پل حدوداً ۲۰ متر، ارتفاع آن ۱۵ متر و عرض آن به ۵ متر می‌رسد. ساخت این پل ۴ سال به طول انجامیده است. در اولین همایش ثبت ملی آثار معماری صنعتی کشور که در بندر ماهشهر استان خوزستان در دی ماه ۱۳۹۹ برگزار شد، این پل به عنوان اولین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید