در این مقاله قصد داریم به بررسی این نکته که چگونه یک چهارشنبه سوری امن را ترجمه کنیم بپردازیم. همچنین قصد داریم درباره اینکه چهارشنبه سوری چرا برگزار می‌شود و قدیمی‌ها چطور چهارشنبه سوری امن را تجربه می‌کردند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

جشن چهارشنبه سوری، جشن باستانی ایرانیان

سلام نو-سرویس فرهنگ و هنر: هر ساله جشن چهارشنبه سوری در آخرین چهارشنبه سال یعنی سه شنبه شب در ایران برگزار می‌شود. جشن چهارشنبه سوری که یک سنت قدیمی در ایران است که قبل از نوروز برگزار می‌شود در چند ساله اخیر تبدیل به یکی از پرحادثه‌ترین شب‌ها در ایران شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این نکته که چگونه یک چهارشنبه سوری امن را ترجمه کنیم بپردازیم. همچنین قصد داریم درباره اینکه چهارشنبه سوری چرا برگزار می‌شود و قدیمی‌ها چطور چهارشنبه سوری امن را تجربه می‌کردند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا چهارشنبه سوری را جشن می‌گیریم؟

ایرانیان باستان نیز همانند سایر مردم در سراسر جهان دارای آیین‌های خاص مخصوص به خود بوده‌اند. چهارشنبه سوری که از نظر ایرانیان باستان به معنای تمام شدن زمستان و نوید رسیدن نوروز است در آخرین چهارشنبه سال یعنی در غروب سه شنبه شب برگزار می‌شود. در تقویم ایران باستان هر سال ۱۲ ماه و هر ماه ۳۰ روز بوده است با این تفاسیر در طول سال ۳۶۰ روز می‌شد که با سال کامل شمسی ۵ روز و خورده‌ای فاصله داشت. بنابراین مردم در این روز آماده استقبال از سال نو می‌شدند و شروع به خانه تکانی کردن و دور کردن اشیای کهنه و قدیمی و به نوعی دور کردن غم و غصه از خود می‌کردند. همانطور که می‌دانید آتش در تمامی جوامع به خصوص در میان ایرانیان باستان بسیار مقدس بوده است. مردم در شب چهارشنبه سوری برای دور کردن غم و غصه و ناراحتی‌ها با پریدن از روی آتش کاری نمادین انجام می‌دهند و جمله (زردی من از تو سرخی تو از من) را زمزمه می‌کنند. این جمله به این معناست که غم و ناراحتی را به آتش می‌کشند و در عوض سرخی و جنب و جوش و گرمای آتش را به درون خود فرا می‌خوانند.

چه تفاوتی بین چهارشنبه سوری‌های امروزی و قدیمی وجود دارند؟

در چند دهه اخیر چهارشنبه سوری تبدیل به یکی از پرحادثه‌ترین شب‌ها در تقویم ایران شده است و این در حالی است که قبل از این مردم با اسفند دود کردن، آجیل خوردن، فال گرفتن و مراسمی که به نام قاشق‌زنی معروف بود این شب را جشن می‌گرفتند. اکنون این شب بیشتر به جای شبی پر از جشن و شادی تبدیل به شبی پر از حادثه شده که بیشتر شبیه به جنگ است. در گذشته و در بسیاری از استان‌های ایران جشن چهارشنبه سوری با توجه به فرهنگ هر قومی به شکلی خاص انجام می‌شد که البته اکنون نیز در بعضی از شهرها و یا استان‌ها انجام می‌شوند.

چطور چهارشنبه سوری را بدون تجربه حادثه پشت سر بگذاریم؟

جشن چهارشنبه سوری، جشن باستانی ایرانیان

· نقش آموزش علمی در کاهش دادن حوادث: همان طور که می‌دانید و آموزش دادن بهترین راه برای جلوگیری کردن از بروز حادثه است. در چند سال اخیر با توجه به تلاش‌های بسیار زیاد صدا و سیما، مدارس، آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر مردم از خطرات این شب بیشتر مطلع شده‌اند.

· نقش خانواده‌ها در کنترل کردن حوادث: پدر و مادرها بیشتر از دولت و نیروی انتظامی می‌توانند در کمتر شدن و حوادث ناشی از این شب ایفای نقش کنند. بهتر است که به جای خریدن مواد منفجره از همان ابتدای کودکی به کودکان خود بیاموزند که لذت بردن از دورهمی های خانوادگی خیلی بهتر از صداهای انفجاری است که در نتیجه منفجر شدن انواع ترقه‌های مربوط به این شب است.

· نقش آموزش و پرورش در کنترل کردن حوادث: در سال‌های اخیر سخنرانی‌های بسیار زیادی در مدارس در جهت آگاه کردن دانش آموزان درباره خطرهای مربوط به این شب برگزار شده است. در بسیاری از مدارس با نمایش دادن تصاویر دلخراش حاصل از چهارشنبه سوری توانستند خطرهای این شب را به افراد جوان جامع گوشزد کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید