این مقبره در منطقه‌ای کوهستانی در داخل قبرستانی دائر به مساحت بالغ بر هفت هزار متر مربع در روستای شکرناب واقع شده است. بنای ساختمان بقعه از آجر کوره‌ای و سفال به متراژ صد و پنجاه متر مربع ساخته شده است.

از امامزاده علی شکرناب چه ‌می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، در ۳۰ کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار گورستان قدیمی روستای شکر ناب از توابع شهرستان آبیک، بنای امامزاده ای قرار دارد که از آثار قرن هشتم و نهم هجری است. وی از نوادگان امام رضا (علیه السلام) می باشد و به امامزاده علی بن عون بن علی بن امیرالمؤمنین (علیه السلام) معروف است.

امامزاده علی آرامگاه علی بن عون می‌ باشد که در روستای شکرناب از توابع شهرستان آبیک قرار دارد. بنای بقعه هشت ضلعی است و جرزها و طاق‌ نماهای خارجی با قوس ‌های تیزه ‌دار قابسازی شده‌ اند. در زیر تیزه قوس های بالا طاقنما ها یک طرح هندسی تزئینی به صورت قطار بندی دندانه دندانه به وجود آمده است. از روی این قطار بندی کم عرض، دیوارهایی به ارتفاع هشتاد سانتی متر بالا رفته و از آنجا به نرمی به طرف داخل شکسته شده در نتیجه گنبد هرمی هشت ضلعی را شکل داده است. در دوره های بعد یک شبستان هشت ضلعی که جلو خانی سر پوشیده دارد و پوشش آن به وسیله سه گنبد آجری کوتاه صورت پذیرفته به بنای حرم افزوده شده است. داخل حرم نیز به شکل هشت ضلعی است و روی هر ضلع آن طاق‌ نمایی دیده می ‌شود. گنبد رگ ترک ‌دار آجری بر روی مرقد امامزاده قرار گرفته است. سر در ورودی از تزئینات کاشی و آجر برخوردار است، کاشی های کف پوش معروف به “ابر وباد ” از ویژگیهای دیگر این بنا می باشد. ورودی حرم در شمال بقعه قرار دارد و در کتیبه بالای در ورودی، سال ساخت بنای اصلی حرم (۸۸۴ هجری قمری) و نام سازنده آن (درویش نورالدین) به چشم می ‌خورد. گزارش مورخ بزرگ حمد ا… مستوفی در سال ۷۳۰ ه.ق درباره آن چنین است: ”… مشهدی پیدا شده که از فرزندان علی کرم الله وجهه یکی آنجا مدفون است. نامش علی بن عون بن مرتضی علیه السلام و آن مزار را هیبتی عظیم است.“

این مقبره در منطقه ای کوهستانی در داخل قبرستانی دائر به مساحت بالغ بر هفت هزار متر مربع در روستای شکرناب واقع شده است. بنای ساختمان بقعه از آجر کوره ای و سفال به متراژ صد و پنجاه متر مربع ساخته شده و دارای ضریحی از جنس چوب و مشبک و صندوقی در داخل می باشد. در محوطه آن درخت بادام و امکانات رفاهی از قبیل آب سردکن و نمازخانه و ایوان و سرویس بهداشتی جداگانه وجود دارد. این بقعه دارای موقوفات زیادی است.

موقعیت مکانی

شهرستان آبیک، بخش مرکزی، شهر آبیک، دهستان کوهپایه غربی، روستای شکرناب

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید