این بنا مدفن امامزاده کمال (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) می‌باشد. ساختمان این امامزاده، بنایی شش ضلعی با گنبد مخروطیِ رُک است که به تمامی با آجر ساخته شده است.

امامزاده کمال مهمترین میراث تاریخی قزوین

به گزارش سلام نو، امامزاده کمال ضیاءآباد مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است و در ضیاءآباد تاکستان در استان قزوین واقع شده است. بر اساس کتیبه سنگی امامزاده این بنا در سال ۸۶۱ قمری احداث شده است.

امامزاده کمال مهمترین میراث تاریخی قزوین

ضیاآباد در ۵۶ کیلومتری جاده قزوین-همدان واقع شده و به راحتی می ‌توان گفت که امام ‌زاده کمال مهمترین میراث تاریخی این منطقه محسوب می ‌شود. بنای امامزاده کمال (ع) متعلق به فرزند امام موسی کاظم (ع)، به شکل شش ضلعی در حاشیه ضیاء اباد شهرستان تاکستان قرار دارد. بنای بقعه شامل سه بخش است و دو بخش الحاقی آن کاملا نو ساز و فاقد هر گونه ارزش هنری است. شکل داخلی بنا نیز شش ضلعی و دارای نازک کاری است. گنبد امامزاده از نوع دو پوش رگ است و بنا دارای تزیینات آجرکاری در میان طاق نماهای اضلاع خارجی است. در گوشه سازی های داخل آن نقوش گل و بته مشاهده می شود. بنای امامزاده کمال از آثار قرن نهم ه.ق و طرح آن در منطقه بی نظیر است. بر اساس کتیبه سنگی امامزاده این بنا در سال ۸۶۱ قمری احداث شده است.

امامزاده کمال، آرامگاهی در قلب ضیاآباد (۱۴۰۰)|تمام اطلاعات موردنیاز برای سفر

ویژگی‌های معماری

ساختمان این امامزاده، بنایی شش ضلعی با گنبد مخروطیِ رُک است که به تمامی با آجر ساخته شده است. طول هر ضلع این بنا ۳/۹۵ متر است. گنبد بنا در دو بخش بر روی پایه ‌ای شش ضلعی استوار شده است. بخش پایین گنبد، استوانه‌ ای است که در حدود ۱/۴۰ متر ارتفاع دارد و پیرامون آن تا لبه‌ های شش ‌گانه بدنه بنا، فاصله بسیار کمی دارد. بر روی آخرین رج این ساقه استوانه ‌ای شکل، یک ردیف آجرچینی به صورت دندانه ‌دندانه انجام شده و سپس رُک بنا بر روی دوره مزبور قرار گرفته است. آجرچینی همه قسمت ‌های بنا و به‌ خصوص گنبد آن، در نهایت سادگی، و در عین حال با دقت کامل انجام گرفته است. داخل حرم امام ‌زاده نیز شش ضلعی است و بر روی هر جرز آن، طاق‌ نمایی برپا شده که به کمک طاق‌ نماها و کاربندی‌ های میان ‌شان، پایه‌ ای گِرد برای استقرار گنبد به وجود آمده است. در داخل حرم، نقش و نگارهایی به صورت گلدان و گل ‌و ‌بوته با رنگ ‌های آبی آسمانی، سبز و صورتی دیده می ‌شود. در حال حاضر، در برابر درِ ورودیِ بنا، اتاقی به عنوان کفش ‌کن قرار دارد که بعد ها به بنای اصلی افزوده شده است. بر سردرِ ورودی امام‌ زاده، کتیبه ‌ای سنگی وجود دارد که متن آن چنین است: «واجب ‌التعظیم امامزاده کمال ‌ابن حضرت امام موسی کاظم علیهما تحیه و الصلوه و السلم […] بسعی خضربن باباحاجی فی شهر سنه……

امامزاده کمال، آرامگاهی در قلب ضیاآباد (۱۴۰۰)|تمام اطلاعات موردنیاز برای سفر

جاذبه‌های گردشگری ضیاءآباد

از آثار تاریخی شهر ضیاءآباد می‌ توان به امامزاده ولی به شماره ثبت ۲۶۲۱مربوط به دوران صفویه و امامزاده کمال در قرن ۹ قمری اشاره نمود. قیزقلعه نیز یکی از آثار تاریخی در فاصله ۱۵ کیلومتری ضیاءآباد متعلق به دوران قبل از ساسانیان است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید