به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " تحلیل و تبیین تحولات بازار کار و چشم انداز آن در سال ۱۴۰۱" با اهتمام گروه پژوهشی نظام های نوین برنامه ریزی، بودجه ریزی و مدل سازی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری منتشر شد.

امید به رونق بازار کار در بودجه رشد محور ۱۴۰۱ کشور

در خلاصه مدیریتی این گزارش می خوانیم : در کنار عدم تعادل‌های بازار کار در ابعاد مختلف جنسیتی، سنی، تحصیلی و منطقه‌ای، با شروع بیماری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ شرایط خاصی بر فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال بر کشور حاکم گردیدشد. در سال ۱۳۹۹ بخشی از جمعیت فعال به جمعیت غیرفعال تبدیل شدند و از تعداد جمعیت فعال یک و نیم میلیون نفر کاسته شد و نرخ مشارکت حدود ۳ درصد کاهش یافت و از ۴۴ به ۴۱ درصد رسید. در این سال جمعیت شاغل یک میلیون نفر کاهش یافت. مبانی نظری و تجربیات کشورها نشان داده است که بدون ارتباط بین رشد اقتصادی و بازار کار، ایجاد اشتغال پایدار، غیرممکن بوده و صرفاً اثرات محدودی دارد. بر این اساس در لایحه بودجه سال آتی، دستیابی به رشد ۸ درصد هدف‌گذاری شده است که تحقق این هدف مستلزم رشد ۴۸/۴ درصد اشتغال کشور است.

این گزارش در ۳۷ صفحه و با موضوعات متنوعی از جمله: تحلیلی از روندهای  گذشته شاخص های بازار کار، بررسی  و تحلیل اهم سیاست‌های اتخاذ شده برای حمایت از اشتغال، جنبه‌های ساختاری و واقعیات بازار کار و ... منتشر شده است.

لازم به ذکر است این گزارش با همت محمد علی صالحی و با نظارت علمی علیرضا فرهادی کیا تدوین شده است.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به تارنمای مرکزبه نشانی www.dfrc.ir  متن کامل این گزارش پژوهشی را ملاحظه نمایند.

دانلود متن کامل گزارش تحلیل و تبیین تحولات بازار کار و چشم انداز آن در سال ۱۴۰۱ 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید