بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار بیشترین نرخ بیکاری مردان جوان در پاییز ۱۴۰۲ مربوط به پنج استان جنوبی کشور بوده است.

وضعیت نرخ بیکاری به تفکیک استان ها/ پنج استان کشور در صدر نرخ بیکاری
در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری مردان جوان در سطح کشور به ۱۸.۶ درصد رسیده است و پنج استان جنوبی کشور بیشترین نرخ بیکاری این گروه را داشته‌اند. همچنین بیشترین رشد نرخ بیکاری مردان جوان نیز در استان خوزستان بوده است. در این استان از سال گذشته تا کنون نرخ بیکاری این قشر از ۱۵.۶ درصد به ۳۰.۶ درصد رسیده است.

به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش فصلی که از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲ منتشر کرده است، به نرخ بیکاری مردان جوان اشاره کرده است. منظور از جوان در تعریف مرکز آمار هر فرد در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است. نرخ بیکاری نیز به تعداد افراد بیکار را از کل افراد فعال در بازار کار نشان می‌دهد.

مطابق این ارقام در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری مردان جوان در کل کشور برابر با ۱۸.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ مرد فعال در بازار کار ۱۸.۵ نفر شغلی نداشته‌اند. اما بررسی بیکاری این گروه جمعیتی به تفکیک استان حاکی از این است که وضعیت مردان جوان به لحاظ اشتغال در برخی استان‌ها بهتر و در برخی استان‌ها بدتر است. مطابق گزارش مرکز آمار در این فصل سیستان و بلوچستان با ۳۸.۵ درصد بیشترین و مازندران با ۶.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری مردان جوان را داشته‌اند.

همچنین در فاصله پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز امسال بیکاری این قشر در کل کشور و در ۱۵ استان افزایش یافته است.

پنج استان جنوبی کشور در صدر نرخ بیکاری مردان جوان

اگرچه بیکاری به خودی خود شاخصی منفی در اقتصاد محسوب می‌شود، بیکاری جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا آن‌ها در مهم‌ترین رده سنی برای فعالیت و خلق ارزش به سر می‌برند؛ بنابراین عدم استفاده از ظرفیت آن‌ها در بازار کار می‌تواند کاهش رشد اقتصادی و همچنین پس‌انداز ملی را در بلندمدت در پی داشته باشد.

مطابق ارقام مرکز آمار بیشترین نرخ بیکاری مردان جوان در پاییز ۱۴۰۲ مربوط به پنج استان جنوبی کشور بوده است. به طوری که سیستان و بلوچستان با ۳۸.۵ درصد بیشترین میزان بیکاری را داشته و پس از آن نیز هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که مردان جوان از لحاظ بیکاری در استان‌های مازندران، زنجان، ایلام، یزد و سمنان بهترین وضعیت را در کشور داشته‌اند. در این میان کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان مازندران و برابر با ۶.۶ درصد بوده است.

این تفاوت را هم باید در تفاوت وضعیت کلی بازار کار در این استان‌ها و هم در تفاوت میزان تناسب مشاغل و نیازهای بازار کار با مهارت‌های جوانان جستجو کرد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک سال گذشته نرخ بیکاری در کل کشور ۱.۵۶ واحد درصد رشد یافته که این رشد در ۱۵ استان کشور نیز مشاهده می‌شود.

استان‌هایی با کمترین نرخ بیکاری جوانان؛ مازندران و زنجان در صدر لیست ///

بیشترین رشد بیکاری مردان جوان در خوزستان

تغییرات بازار کار در فاصله پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ حاکی از افزایش ۱.۵۶ واحد درصدی نرخ بیکاری مردان جوان در این یک سال در کل کشور است. سال گذشته این نرخ برابر با ۱۶.۹ درصد بود که در سال جاری به ۱۸.۵ درصد رسید.

این افزایش در ۱۵ استان کشور نیز دیده می‌شود که در این میان بیشترین رشد بیکاری این گروه جمعیتی در استان خوزستان رخ داده است. در این استان در پاییز سال قبل از هر ۱۰۰ مرد جوان ۱۵.۶ نفر بیکار بودند که این تعداد در سال جاری به ۳۰.۶ نفر رسید؛ بنابراین در فاصله این یک سال در هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر به مردان جوان بیکار افزوده شده است و نرخ بیکاری آنان حدود ۲ برابر شده است. چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر در رده‌های بعدی بیشترین رشد بیکاری مردان جوان قرار گرفته‌اند.

با این حال در ۱۵ استان نیز میزان بیکاری این قشر کاهش یافته که بیشترین میزان کاهش در استان خراسان شمالی و برابر با ۱۳ درصد بوده است. کردستان، سمنان و یزد دیگر استان‌هایی بوده‌اند که نرخ بیکاری مردان جوان در آن‌ها کاهش زیادی یافته است.

استان‌هایی با کمترین نرخ بیکاری جوانان؛ مازندران و زنجان در صدر لیست ///

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید