یک خبرنگار در وین مدعی شد مذاکرات بر سر برجام ممکن است به دلیل درخواست لحظه آخری روسیه، به طور موقت متوقف شد.

روایت خبرنگار پولیتیکو از سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین

به گزارش سلام نو به نقل از شفقنا، «استفانی لیشتنشتاین» خبرنگار پولتیکو که در وین حضور دارد در یک توییت نوشت: مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد روز جمعه موقتا مذاکرات متوقف می شود.

این خبرنگار همچنین در توییت دیگری نوشت: اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای برجام، عصر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: «تمام روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران باید از همه تحریم‌های فعلی و آتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده مستثنی شود». وی گفت: «هنوز متن نهایی وجود ندارد». (یعنی هنوز متن نهایی وجود ندارد که روسیه عامل به تاخیر افتادن آن باشد)

استفانی لیشتنشتاین همچنین در توییتی مدعی شد یک منبع آگاه به او گفته: «پیش‌نویس توافق نهایی شده است. مشکلات عمده حل شده است. در حال حاضر فقط برخی از «تغییرات ویرایشی» در حال انجام است. ممکن است در 48 تا 72 ساعت آینده متن پیش‌نویس مورد تائید غیررسمی طرف‌ها قرار گیرد». این خبرنگار در پایان سوال کرده:  آیا روسیه به مخالفت خود ادامه خواهد داد؟ ایران و چین چه خواهند کرد؟

رویترز نیز مدعی شده متن پیش‌نویس نهایی مورد توافق قرار گرفته است که فقط نیاز به تعدیل‌های جزئی دارد، به استثنای سؤال باز درباره تقاضای روسیه برای تضمین.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین مدعی شد: دیپلمات ها گفته‌اند که این متن شامل ضمانت مشابه اما بسیار محدودتر برای پوشش همکاری‌های هسته ای بین روسیه و ایران است که در توافق مشخص شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت: ما قصد نداریم به روسیه چیز جدیدی یا مشخصی را در رابطه با تحریم‌ها ارائه دهیم و برای رسیدن به توافق موفقیت‌آمیز در مورد بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام، هیچ چیز جدیدی لازم نیست.

پرایس گفت: ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. این واقعاً به تعداد بسیار کمی از مسائل باقی مانده است. اما دلیل باقی ماندن این مسائل خاص این است که آنها از سخت‌ترین‌ها هستند.

گفتنی است باوجود ادعاهای مختلف در مورد توقف مذاکرات، بخش دیگری از خبرنگاران معتقدند هنوز تصمیمی برای توقف یا ادامه مذاکرات از روز جمعه به بعد گرفته نشده است. در همین حال ایران همچنان تاکید دارد که باید ضمانت لازم برای خروج دوباره آمریکا از برجام داده شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید