دانشیار گروه آموزشی محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، حضور آبزیان غیربومی از جمله ماهی قرمز، مار و لاک پشت، برای تزئین سفره هفت سین را خطر جدی برای محیط زیست دانست.

خطر باورنکردنی حضور آبزیان در سفره هفت سین عید نوروز

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، به گزارش سلام نو، دکتر آزیتا فراشی گفت: عید نوروز که یکی از زیباترین نمادهای تمدن کهن ایرانیان است در طول زمان دستخوش تغییراتی شده و اکنون به سختی می‌توان رد پای دقیق تغییرات را یافت.

وی افزود: بر همین اساس، سفره هفت سین که قرار است به هفت برکت در روی زمین اشاره کند امروزه به نمایش گونه‌های حیات وحش بومی و غیربومی تبدیل شده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که علاوه بر ماهی قرمز، از گونه‌های دیگر ماهیان زینتی همچون مار و لاک پشت نیز در کنار سبزه و سیب سفره هفت سین استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این گونه‌ها در حصار کوچک تُنگ‌ها نمی‌تواند نماد آزادی و روزی در سفره هفت سین باشد، گفت: برخی از این حیوانات، گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض هستند که توسط افراد سودجو به قیمت انقراض از طبیعت جمع‌آوری شده‌اند. حیواناتی همچون سمندر لرستانی یا برخی گونه‌های دیگر که در اسارت پرورش یافته‌اند و این در حالی است که برخی گونه ها مانند ماهی قرمز یا لاک پشت گوش قرمز بومی کشور ما نیستند.

فراشی افزود: ماهی‌ قرمز یکی از گونه‌های بومی کشور چین است که به دلیل راحتی شرایط نگهداری در بسیاری از مناطق یافت می‌شود و سال های طولانی است که مهمان سفره هفت سین ایرانیان شده است. 

وی ادامه داد: این گونه‌ها برای همه عُمر در تنگ های کوچک سفره های هفت سین باقی نمی‌مانند و ممکن است به اکوسیستم‌های طبیعی کشور راه پیدا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ماهی قرمز دارای آستانه تحمل بسیار زیاد است و در صورت ورود به اکوسیستم‌های آبی می‌تواند به راحتی رقیب گونه های بومی منطقه شده و به عنوان یک گونه مهاجم ایفای نقش کند. 

وی افزود: حضور گونه های غیر بومی در اکوسیستم های طبیعی می‌تواند تخریب های جبران ناپذیر در پیکره زیستی ایجاد کند.

فراشی ادامه داد: اکوسیستم‌های آبی کشور امروزه با تخریب های بسیار ناشی از تغییر کاربری و خشکسالی روبرو است و پیکر نحیف آن، یارای مقابله با دیگر آسیب ها را ندارد، بر همین اساس نباید عوامل انقراض و آسیب گونه‌های حیات وحش کشور را بر سر سفره‌های هفت سین بیاوریم بلکه باید برکاتی را که مایه حیات در سرزمین ما هستند قدر بدانیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید