این باغ پر سر و صدای سابق که صدای هیاهو و خنده و جیغ بچه ها از آن کم نمیشد اکنون سالیان سال است که بسیار آرام است. از سال ۱۳۸۷ که تمامی دستگاه های بازی کودکان در نخستین و واپسین پارک مرکز شهر تبریز ( باغ گلستان ) بدون هیچ دلیلی جمع آوری شد.

باغ گلستان قدیمی‌ترین بوستان تبریز

به گزارش سلام نو، باغ گلستان (به ترکی آذربایجانی: گولوستان باغی) یا باغ فجر، یکی از بوستان‌ های قدیمی و مشهور شهر تبریز است. مساحت این بوستان ۵۲٬۰۰۰ متر مربع می ‌باشد. باغ گلستان در سال ۱۳۰۸ خورشیدی افتتاح شده‌ و قدیمی‌ترین بوستان داخلی تبریز محسوب می ‌گردد.

باغ گلستان، در سال ۱۳۰۸ شمسی در اراضی گورستان گجیل ساخته شده و به عنوان گردشگاه عمومی و باغ ملی شهر محسوب می شد و از قدیم مورد توجه مردم بوده‌ است بطوریکه مردم پس از خرید از بازار، در این باغ استراحت می ‌نمودند. این باغ را خیابان‌های منجم،  ملل متحد، نادری و خیابان قونقاباشی در بر گرفته اند.

باغ گلستان، اولین پارک شهری تبریز

در نخستین سالیان سده سیصد خورشیدی به فرمان استاندار آن هنگام ( مهام ) و با پیگیری رییس بلدیه تبریز ( محمدعلی تربیت ) مقرر گردید ویرانه های گورستان سالمند گجیل زدوده و برای تفریح و شادزیستی شهروندان تبریزی نخستین پارک شهر تبریز در زمین های گورستان گجیل ساخته شود، اما از سویی این اقدام نیکوی مقامات ارشد استان آذربایجان با بازدارندگی اوباش محلی روبرو گشت و می رفت این آبادسازی دچار ایستایی شود، تا این که یکی از کهنه افسران قزاق که خویشی نزدیکی با استاندار آن هنگام داشت با همکاری نیروهای شهربانی به یاری دست اندرکاران بلدیه (شهرداری) شتافته و با دستگیری و سرکوب اوباش زمینه های زدودن ویرانه های بجا مانده از گورستان قدیمی گجیل و بنا نمودن نخستین پارک عمومی شهر تبریز را فراهم ساخت و سرانجام این باغ و پارک زیبا که در آن روزها نمونه بود به نام باغ گلستان و در بهار سال ۱۳۰۸ خورشیدی در مکان زمین های ویرانه گورستان سالمند گجیل ساخته شد و اکنون به عنوان نخستین گردشگاه عمومی و باغ ملی شهر تبریز شناخته می شود.

باغ گلستان تبریز

این باغ پر سر و صدای سابق که صدای هیاهو و خنده و جیغ بچه ها از آن کم نمیشد اکنون سالیان سال است که بسیار آرام است. از سال ۱۳۸۷ که تمامی دستگاه های بازی کودکان در نخستین و واپسین پارک مرکز شهر تبریز ( باغ گلستان ) بدون هیچ دلیلی جمع آوری شد و به خاطره ها پیوست، بخش بزرگی از این پارک نابود شد، همچنین با راه اندازی ایستگاه مترو که قطع صدها درخت تنومند و قدیمی و برچیده شدن پوشش گیاهی و نابودی چمن زارها و گل کاری ها را در پی داشت، و با از بین بردن آبنماهای طراوت زا و قدیمی باغ گلستان از جمله استخر بزرگ میانی پارک، شکل خاطره انگیز و زیبا و قدیمی باغ گلستان دگرگون شد. به همین دلیل امروزه دیگر خانواده و گردشگر و مسافر به نسبت گذشته بسیار کمتر از این مکان تفریحی استفاده میکنند.

لازم به ذکر است که مجسمه کالسکه ای که اکنون در خیابان قونقاباشی تبریز، مقابل باغ گلستان واقع شده است توسط مجسمه ساز مشهور آذری جناب آقای "احد حسینی"  ساخته شده است. (ایشان سازنده "مجسمه های بزرگ زندگی و مسائل آن واقع در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان تبریز"، "مجسمه های سردار و سالار ملی در موزه مشروطه تبریز"، "مجسمه خاقانی واقع در پارک خاقانی در مجاورت گنبد کبود تبریز " و ... نیز می باشند.)

یادمان شمس تبریزی نیز که در این بوستان در معرض دید مسافران است، کار جدیدی است که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفته است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید