این سد در سال‌های اخیر به جهت تأمین آب شرب شهر ایلام ساخته شده و به بهره‌ برداری رسیده است. میزان آب ورودی به سد ایلام در بارندگی‌های معمولی حدود یک میلیون متر مکعب در شبانه‌ روز است.

دریاچه سد ایلام مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، دریاچه سد ایلام در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. این سد در سالهای اخیر به جهت تأمین آب شرب شهر ایلام ساخته شده و به بهره‌ برداری رسیده است. در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی برای مراجعه‌کنندگان وجود ندارد اما به دلیل چشم‌ انداز و طبیعت زیبا، در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی می‌ باشد که به قصد گذران اوقات فراغت خود به این مکان زیبا مراجعه می‌ نمایند.

میزان آب ورودی به سد ایلام در بارندگی‌های معمولی حدود یک میلیون متر مکعب در شبانه‌ روز است. میزان حجم نهایی این سد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که در ابتدای فصل آبی تاکنون بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است.

دریاچه سد ایلام کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

برخی دیگر از سدهای معروف ایلام

سد سیمره

سد سیمره در مسیر رودخانه سیمره و در شهرستان بدره استان ایلام قرار دارد. این سد از نوع بتنی دو قوسی است و توانایی تولید انرژی به میزان سالانه ۶۷۳ گیگاوات ساعت را دارد. مختصات جغرافیایی آن۴۷٫۱۲ طول شرقی و ۳۳٫۱۷ عرض شمالی می‌ باشد. ساختگاه نیروگاه نیز روبروی روستای تلخاب و به فاصله ۱٫۵ کیلومتری از سد قرار دارد.

مشخصات هواشناسی منطقه

متوسط بارندگی سالانه حوزه آب‌ریز در دوره ۴۶ ساله برابر با ۴۲۲٫۷ میلیمتر می‌ باشد. بهار ۲۵٫۷ درصد، تابستان کمتر از ۱ درصد، پاییز ۲۹٫۳ درصد و زمستان ۴۴٫۸ درصد از باران سالیانه سهم دارند و حداکثر میزان بارندگی در ماه اسفند با ۱۷درصد سهم می‌ باشد. مرداد گرمترین و بهمن سردترین ماه سال است. تعداد روزهای یخبندان ۳۳٫۵ روز و متوسط سالانه سرعت باد ۱٫۴۵ متر بر ثانیه می‌ باشد.

موقعیت جغرافیایی این دریاچه در فاصله ۲۷ کیلومتری جنوب ایلام در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز قرار دارد این دو رودخانه پس از بهم پیوستن رودخانه کنجانچم بوجود می‌ آورند که این رودخانه در ادامه مسیر در محل در ایلام با حوزه‌ ای به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع سالیانه بطور متوسط ۳۱۶۷ مترمکعب در ثانیه (۹/۱۱ میلیون مترمکعب در سال) آبدهی دارد.

دریاچه سد ایلام | سدی ساده ولی پرجاذبه | ره بال آسمان

راه‌های دسترسی

این سد از طرف شرق به روستای مهر و اما از بخش ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات ویژه در بند و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ایلام محدود می گردد که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هکتار می باشد.

سد چم گردلان

این سد در بین ارتفاعات ویژه در بند و شاه نخجیر قرار گرفته که پیدایش و شکل گیری ویژه در بند به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می‌ گردد. در محدوده‌ سد وضعیت ارتفاعات بین ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریان متغیر بوده و متوسط بارندگی در آن ۶۸۵ میلیمتر است وضعیت آب و هوای آن جز مناطق ییلاقی و قشلاقی پایین دست جز مناطق معتدل می باشد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید