ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه برگزاری این دیدار دوجانبه را تائید کرد، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز این موضوع را تائید کرده است.

دیدار وزرای خارجه اوکراین و روسیه در ترکیه

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از "ای بی‌سی نیوز" نوشت: وزرای خارجه اوکراین و روسیه توافق کرده‌اند که در حاشیه یک اجلاس دیپلماتیک که قرار است روز پنجشنبه در ترکیه برگزار شود، با یکدیگر دیدار کنند.

این اولین دیدار مقامات ارشد دو کشور از زمان آغاز "عملیات ویژه نظامی" نظامی روسیه در اوکراین خواهد بود.

پس از گفت وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روز یکشنبه، برای این دیدار توافق شده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه برگزاری این دیدار دوجانبه را تائید کرد. دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز این موضوع را تائید کرده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتای اوکراینی خود گفت وگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن درباره ارائه حمایت مستمر از مردم و دولت اوکراین گفت وگو و حملات روسیه به شهرهای اوکراین و افزایش تلفات غیرنظامیان را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، بلینکن و کولبا درباره تلاش‌های کنونی دیپلماتیک در ارتباط با جنگ انتخابی پوتین گفت وگو کردند و وزیر خارجه آمریکا بر همبستگی پایدار واشنگتن با مقاومت مردم شجاع اوکراین در برابر حملات از پیش برنامه ریزی شده و بی‌دلیل روسیه تاکید کرد.

همزمان، سومین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین در حالیکه جنگ میان این دو کشور ادامه دارد، پایان یافت و گفت وگوها بر سر آتش بس همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، نخستین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در شهر «گومل» (Gomel) بلاروس در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) گذشته برگزار شد؛ دومین دور مذاکرات نیز سوم ماه مارس (۱۲ اسفندماه) در شهر برست بلاورس در نزدیک مرز لهستان انجام شد.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد گفت وگوها با روسیه پیشرفت کمی در خصوص تخلیه غیر نظامیان داشت و وضعیت به طور کلی تغییر نکرده است.

الجزیره نوشت: میخائیلو پودولیاک در بیانیه‌ای گفت که دو طرف به گفت وگوها درباره آتش بس ادامه خواهند داد.

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده روسیه نیز پس از پایان مذاکرات اظهار داشت: هنوز زود است که در مورد نتایج مثبت صحبت کنیم.

در همین حال خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" نوشت، ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه گفت: هیات اوکراینی به همتایان روس خود تضمین داده است که کریدورهای بشردوستانه از روز سه‌شنبه به طور عادی کار خود را آغاز خواهند کرد.

مدینسکی در گفت وگو با رسانه‌ها پس از مذاکرات روز دوشنبه گفت طرف اوکراینی پیشنهادات روسیه را برای بررسی بیشتر به کی‌یف برده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید