۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 55340183

بقعه دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می‌ باشد. محوطه بقعه ‌حاجی حاضر در حدود سه هکتار است که قبرستان روستاهای اطراف در داخل محوطه قرار دارد.

آشنایی با بقعه حاجی حاضر ایوان

به گزارش سلام نو، بنای بقعه حاجی حاضر در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر ایوان و در شمال روستایی به همین نام واقع شده است. این بقعه تنها زیارتگاه  ایلام است که ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد.

بقعه حاجی حاضر

بقعه حاج حاضر در کنار جاده اصلی ایلام- کرمانشاه و در ۵۵ کیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد. بقعه دارای بنایی قدیمی بوده که توسط شخصی به نام «نورمحمد» از طایفه خالدی کلهر گیلان غرب و با کمک مالی حسین قلی خان ابوقداره والی پشتکوه ساخته شده بود. ساختمان قدیمی بقعه شامل یک اتاق با سقف گنبدی بوده که در طی سالیان گذشته چندین بار مرمت و بازسازی شده است. به گفته خادم بقعه، ساختمان جدید در سال ۱۳۷۵ احداث شد که با شکل ساده و گنبدی و ضریح آهنی می ‌باشد. بقعه دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می‌ باشد. محوطه بقعه ‌حاجی حاضر در حدود سه هکتار است که قبرستان روستاهای اطراف در داخل محوطه قرار دارد، محوطه با دیوار و میله‌ های آهنی حصارکشی شده است و فضاهای داخلی محوطه توسط کمک مالی روستاهای اطراف و سازمان حج و اوقاف درخت کاری و نماسازی گردیده است.

گفته شده که او برادر امام رضا (علیه السلام) و فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشد. عده ای دیگر می گویند وی از خادمین امام رضا (علیه السلام) بوده و به علت انجام وظیفه سریع و درست و حضور به موقع در خدمت امام، لقب حاجی حاضر گرفته و نام اصلی وی سید محمد می باشد. روایت دیگر آنکه حاجی حاضراز زمان های خیلی دور به همراه امامزاده سید عبدالله (علیه السلام) به این منطقه آمده اند و در اینجا فوت نموده است.

روستا و بقعه حاجی حاضر ، ایوان

موقعیت مکانی

این بقعه در شهرستان ایوان، بخش زرنه، دهستان کلان، روستای حاجی حاضر در مسیر جادة ایوان به اسلام آباد واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید