به دلیل وجود دخمه‌های بسیار به چهل خانه معروف است.این دخمه ها برای قرار دادن اجساد پیروان آیین زرتشت بوده است. برخی از دخمه ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌ اند.

از دخمه‌هایی که در بوشهر ایجاد شده چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، غار چهل خانه یکی از غارهای استان بوشهر و از جمله جاذبه‌ های گردشگری این استان است که در روستای زیراه در ۷ کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و ۲۷ کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد.

گوردخمه صحنه | قدمت، نقشه، آدرس و راهنما ☀️ این تودی

غار چهل خانه مجموعه‌ای از تعداد زیادی اتاق (دخمه) است که در رشته کوهی مشرف به رودخانه شاپور ایجاد شده‌ اند. اندازه داخلی دخمه ها متفاوت است و این تفاوت به مقاومت جنس سنگ کوه در مقابل عوامل طبیعی فرسایش همچون سیل مربوط می‌ باشد. این دخمه‌ ها از درون به یکدیگر مرتبط بوده و در هر یک از آنها، طاقچه‌ ها و آبراهه‌ هایی به وجود آمده است. این دخمه ها برای قرار دادن اجساد پیروان آیین زرتشت بوده است. برخی از دخمه ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌ اند. در حال حاضر تعداد دخمه ‌های سالم این غار به ۲۳ عدد می‌ رسد. در واقع به دلیل وجود همین دخمه های بسیار بوده که این غار به «چهل خانه» معروف گشت.

استودان» ها؛ جاذبه منحصر به فرد گردشگری دشت مرودشت - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

در شمال سعدآباد از توابع برازجان، رودخانة شاپور از بین صخره‌ های سنگی و لایه‌ های شن و ماسة متراکم عبور می‌ کند. در دو سمت کمرکش این صخره‌ ها تعداد زیادی دخمه به صورت اتاقک‌ های کوچک کنده شده است. این دخمه‌ ها از درون به هم متصل هستند و در هر یک از اتاق‌ ها طاقچه‌ ها و آبراهه‌ هایی نیز کنده شده است. احتمال می‌ رود که آنها از نوع دخمه‌ های تدفینی دوره‌ های ماد و ساسانی باشند. در حال حاضر ۲۳ اتاق از آن سالم برجای مانده و بقیه در اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی از میان رفته اند. با توجه به تحقیقات وسیعی که در مورد چرایی حفر این دخمه ها توسط باستانشناس معروف احسان یغمایی انجام گرفته و همچنین با توجه به موارد مشابه این دخمه ها در بندر سیراف و جاهای دیگر همه باستانشناسان بر این متفق القول هستند که این غارها  محلی برای قرار دادن اجساد بودند، (استودان ،استخوان دان) چرا که پیروان آیین زرتشت به سبب مقدس شمردن عناصر چهارگانه، آب، خاک، آتش و باد اجساد خود را در خاک دفن نمیکردند تا قداست و پاکی خاک محفوظ بماند. پس این نظریه های دیگر برای کاربرد چهل خانه که اکثرا بر سر زبانها میباشد نظیر معبد میترا، قلعه فراموشی، محل نگهداری بیماران لا علاج و ...همگی باطل می‌باشند.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید