انواع ماهی‌های مختلف ازجمله قزآلا درآن یافت می شود و در اطراف دریاچه درختانی نیز دیده می‌شود. دریاچه ولشت دارای اکسیژن و دمای متفاوتی با سایر نقاط کلاردشت است.

با دریاچه آب شیرین ولشت بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، این دریاچه در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت در میان درهای عمیق قرار گرفته است. وسعت آن حدود ۱۵ هکتار و عمق متوسط آن ۲۰ متر می‌باشد. حجم آب دریاچه حدود سه میلیون متر مکعب برآورد شده و شیرین است و به همین دلیل نیز مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است. در تمامی فصل تابستان علاقمندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویایی، این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب میکنند. دسترسی به دریاچه از طریق مرزن آباد و سمت غربی جاده چالوس امکان پذیر است .

دریاچهٔ ولشت توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ مهر ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

دریاچه ولشت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دریاچه ولشت در یک منطقه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر کلاردشت قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از طریق جاده کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز گردیده و در کیلومتر ۲۳ به بعد از پل کجور به سمت غرب منشعب و در مسیری پرپیچ و خم با جنگل‌های زیبای کاج به روستای کردی چال و جاده‌ای خاکی تا کنار دریاچه منتهی می‌شود. دریاچه ولشت از جمله دریاچه‌هایی است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه‌های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است. دریاچه ولشت با مساحت حدود ۱۵۰ هزار مترمربع و متوسط عمق آن ۲۰ متر، زیستگاه پرندگان مهاجر است. در این دریاچه امکان ماهیگیری، شنا و قایقرانی وجود دارد.

آشنایی با دریاچه ولشت کلاردشت | مجله بوم گردی

آب دریاچه ازطریق چشمه های زیرزمینی تامین شده ودرداخل کاسه بزرگی که اکثر زمین های آن را خاک های رانشی و فرسایشی تشکیل می دهد قرار دارد. آبادی کوچک سماءسرکا،جلاجور، ولشت، ارزاودیمو در ارتفاعاتی بالاتر از دریاچه دور تا دور آن قرارگرفته اند.این دریاچه به واسطه قرارگرفتن در عمق دره ولشت از اطراف دید ندارد. انواع ماهی های مختلف ازجمله قزآلا درآن یافت می شود و در اطراف دریاچه درختانی نیز دیده می شود. دریاچه ولشت دارای اکسیژن و دمای متفاوتی با سایر نقاط کلاردشت است و ورود آلاینده های محیطی، حیات انواع آبزیان چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و حتی جلبک ها و پلانگتون ها را در معرض تهدید قرار می دهد.

به جز سماء که دهکده ای ییلاقی است و زمستان ها خالی از سکنه ، نزدیکترین روستای پر جمعیت به ولشت ؛ روستای نسار - با ۴ کیلومتر فاصله و ۲۰۰ خانوار جمعیت - و نزدیکترین شهر به آن کلاردشت است. آب ولشت از نزولات آسمانی و چشمه های سر باز کرده در کف دریاچه تأمین می شود. آب ولشت سر ریز ندارد و با کم و زیاد شدن مقدار آب ، سطح آن بالا و پایین می رود. ولشت زمستان ها یخ می زند و دمای محیط به راحتی تا ۳۰- سانتی گراد می رسد. دریاچه ولشت و تمامی محیط اطراف آن حفاظت شده است و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده است.

Pin on 5 Iran (Middle East)

راه‌های دسترسی به دریاچه به جز مسیرهای پیاده رو ازطریق دوجاده می باشدکه عبارتنداز:

۱ـ ازجاده آسفالته مرزن آباد به حسن کیف که درکیلومتر۱۵ به سمت راست منحرف شده. ازطریق ادامه یک جاده خاکی ودشوارباعبور ازآبادی کلنواز جناح جنوبی شرقی به دریاچه می رسیم.

۲- درمسیرمرزن آباد به سمت شمال رو به سوی چالوس چهارکیلومتر پس از مرزن آباد به سمت چپ جاده پیچیده از آنجا یک جاده آسفالته باطی ۱۲کیلومتر ما را ازجناح جنوبی به دریاچه می رساند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید