یکی از ثروتمندان این پل را تعمیر کرد و به لقب سرفراز نائل گردید و پل هم مدتی به همان نام سرفراز مشهور بود. این بنا به دوره ساسانی نسبت داده می‌شود.

مارنان پلی که توسط یکی از ثروتمندان ساخته شده است

به گزارش سلام نو، پل مارنان یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان و هم سطح پل های جی و شهرستان است که هنوز هم زمان دقیقی از ساخت آن انتشار نیافته ولی برخی شالوده های پل را به دوره ی ساسانیان نسبت می دهند.این پل هم اکنون دارای ۱۷ دهانه می باشد که به گفته ی مورخان قبلا بیش از این تعداد دهانه داشته است.

پل مارنان اثر تاریخی عصر صفوی - ایرانگردی و جهانگردی سفرهای پیشاهنگ آناهیتا


این پل را پل سرفراز هم نامیده ‏اند و وجه تسمیه ‏اش را چنین بیان کرده ‏اند که در زمان شاه سلیمان صفوی یکی از ثروتمندان اقلیت دینی آن را ساخت و یا تعمیر کرد و به لقب سرفراز نائل گردید و مدتی هم به همان نام سرفراز مشهور بود.

این پل واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده است. شکل امروزی این پل با نمای ساختمانی عصر صفوی تغییر اساسی نکرده است ولی تعمیرات مکرری را از سر گذارنده است. این پل در اصل ماربین نام داشته که اسم تصحیف «مهربین» از فرهنگ اوستایی است و در طی ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران پیوسته به همین نام شناخته شده و در غربی‏ترین قسمت شهر اصفهان بوده است.

پل مزبور اکنون دارای هفده دهانه است ولی در گذشته بیش از هفده دهانه داشته است که امروزه بسته شده است.

معرفی پل های اصفهان : پل شهرستان، پل مارنان، پل سعادت‌آباد


مارنان در اصل همان ماربین بوده که خود ماربین هم از مهربین در فرهنگ اوستایی گرفته شده و در دوره ساسانی به ماربین تبدیل شده است.شاید دلیل نام گذاری آنان به این اسم مارپیج بودن رودخانه ی زاینده رود در حدود ۲۵ کیلومتری اصفهان بوده است.

در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۰۴۵ ـ ۱۰۷۲ هـ.ش.) فرد ثروتمندی به نام سرفراز آنرا تعمیر کرد (؟) و از آن پس به دستور شاه سلیمان این نام تا مدتی " سرفراز " نامیده می شد. اما هنگامی که شاه سلیمان جای خود را به فرزندش شاه سلطان حسین (۱۰۷۲ ـ ۱۱۰۱ هـ.ش.) داد، او در هنگام حمله ی افغان ها به ایران دستور تخریب این پل را برای جلوگیری از ورود آنها داد که البته افغان ها از خود رودخانه گذشتند و به شاه سلطان حسین رسیدند.

Joui-Bridge-10.jpg

پل مارنان در طول تاریخ مرمت های زیادی را به خود دید ولی هیچ گاه از شکل خود خارج نشد و هم اکنون هم با همان نمای قدیم مهمان اصفهانی ها است ولی با توجه به عبور و مرور زیاد از روی این پل ،هر روز فرسوده تر می شود و نیاز به یک تعمیر اساسی دارد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید