۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 55338552

این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. در کنار آبشار نره‌گر میتوان نمایی زیبا از کوههای اطراف شهرستان خلخال و روستای اسبو را دید.

سفری به آبشار نره‌ گر اسبو

به گزارش سلام نو ، روستای زیبای اسبو در بخش شاهرود شهرستان خلخال استان اردبیل واقع است.

آبشار نره گر اسبو حدود ۳۷ کیلومتری جنوب شرق خلخال و در نزدیکی روستای اسبو واقع شده است. این آبشار در نهایت زیبایی، از یک چشمه پرآب سرازیر شده پس از سیراب کردن باغات روستای اسبو، به رودخانه شاهرود می ریزد، این آبشار با حدود نیم ساعت پیاده روی از روستای اسبو قابل دسترسی است.

آبشار نره گر روستای اسبو | دیدشهر

برای رسیدن به این آبشار ، پس از گذر از داخل روستا و طی مسیری در حدود ۲ کیلومتر که بصورت صعب العبور بوده و فقط بصورت پیاده و سربالایی است، به این آبشار می رسیم . منبع آب این آبشار از برف زمستانی باریده شده بر فراز کوههای که این آبشار در دامنه آن جریان دارد تامین می شود و با وجود بارندگی های خوب فصل بهار ، اگر برف خوبی در زمستان نبارد ، میزان آب آن کم خواهد بود.

این آبشار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد. درختان انبوه گردو در این منطقه به وفور دیده میشود.

آبشار نره گر اسبو (۱۴۰۰)|تمام اطلاعات موردنیاز برای سفر

آبشار نره‌ گر اسبو در ۳۷ کیلومتر جنوب شرقی خلخال واقع شده که علاوه بر زیبایی در دل طبعیت یکی از مقصدهای طبعیت‌ گردی شهرستان خلخال است.

نره گر در نهایت زیبایی، در محل جوشش پنج چشمه نزدیک هم واقع است  ولی آبشار از آب دو دهانه از آن پنج چشمه شکل می گیرد و سپس  به پایین دست سرازیر می شود و پس از سیراب کردن باغات روستای اسبو، به رودخانه شاهرود می ریزد، این آبشار با حدود نیم ساعت پیاده روی از روستای اسبو قابل دسترسی است.

برای رفتن به آبشار نره‌ گر اسبو باید از مبداء شهر خلخال در مسیر جاده خلخال به شاهرود حرکت کرده و بعد از گذر از روستای مجره، خمس، اسکستان به روستای اسبو برسید.

در همان لحظه اول با گذر از جاده‌ شاهرود درختان مثمر گردو و باغات میوه نظرتان را جلب میکند و سپس وارد روستا میشوید، هر جای روستای آبی جاری است و نشان از زندگی و جریان حیات در روستا موج میزند.

خبرآنلاین - آبشار نره گر روستای اسبو؛بهشتی در دل خلخال - صاحب‌خبر

از داخل روستا مسیر جاری شدن آب رودخانه داخل روستا را تا رسیدن به آبشار را باید طی کرد.  مسیر سخت، سربالا و طاقت‌ فرسا یی است اما پس از طی مسیر دو کیلومتری پس از سی دقیقه پیاده‌ روی بالاخره سیمای آبشار خستگی مسیر را از تنتان میزداید.

ذخیره آبی این آبشار زیبا از دل کوههای سربه فلک‌کشیده اسبو سرچشمه می‌ گیرد و اگر زمستان پربرف باشد این آبشار در بهار همتایی ندارد. آب با سرعت از دل سنگ‌ها بیرون زده و با زیبایی در دامن دشت می‌ ریزد.

در کنار آبشار نره‌گر میتوان نمایی زیبا از کوههای اطراف شهرستان خلخال و روستای اسبو را دید.

در سالهای اخیر به دلیل اجرای طرح هادی در روستای اسبو در پایین دست این آبشار در داخل روستا نیز آب‌ نماهای زیبایی در کنار مسجد روستا ساخته شده که جریان روان آب از داخل کوچه‌ های روستا با ترکیب زیبای سنگ‌ فرش زندگی را در کالبد روستا دمیده است.

تصاویری دیدنی از آبشار نره گر شهرستان خلخال

هر روز ماشین‌های زیادی در کنار روستا پارک کرده و سرنشینان آنها که طبیعت‌ گردان و علاقمندان به این زیبایی‌ های خدادادی هستند در تمام فصول سال کفش و کلاه کرده و راه آبشار نره‌گر را در پیش می‌ گیرند.

صدای ریزش و جوشش آبشار از صدها متر پایین تر به گوش می رسد و با نزدیک شدن به آبشار درمی‌ یابی با این همه سختی و پای پیاده آمدن به این آبشار ارزش پیمودن مسیر را داشته است.

در کنار آبشار هر چه برای خوردن باشد لذت‌ بخش است حتی اگر نان و پنیری مختصر با آب گوارای آبشار نره‌گر.

با هر قدمی که برمی‌ داری از یک طرف صدای پرندگان و هوای مطبوع طبیعت روستای اسبو جان و دل را صیقلی دوباره برای فعالیت‌ های روزانه می‌ دهد.

این آبشار در بهار و تابستان زیباتر از سایر فصول است چرا که این روستا را میتوان باغ‌-شهری زیبا در دل دره‌ های شاهرود عنوان کرد.

هر روستای شاهرود جاذبه خاصی دارد و وجود بیش از صدها هکتار باغات گردو و میوه مایحتاج زندگی روستائیان را تامین میکند.

آبشار نره گر ، خلخال

دره زیبای اسبو با تنوع گیاهی بالا دارای آبی خنک و گوارا می باشد. رود اسبو از کوه پلنگا سرچشمه می گیرد و به شاهرود می ریزد و دارای تنوع گیاهی بالا و آبی خنک و گوارا ست. رودخانه شاهرود (کلور) دومین رود بزرگ شهرستان خلخال است که از دامنه های غربی کوه های بردکوه داغ و سیر گلی در تالش سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از روستاهای جمس، اسکستان، اسبو، درو، کلور، شال و دیز سرانجام به قزل اوزن ملحق می شود.

شاید اغراق نباشد اگر شهرستان خلخال و مسیرهای اطراف آن را یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران بنامیم. ترکیبی از کوه و جنگل و مه با دشت های پرگل و مرتع دیدنی، مناظری بدیع و کم نظیر را در این نقطه از ایران به نمایش می گذارند. چمنزارها و مراتع بسیار زیبایی که با گل های رنگارنگ تزیین شده اند، شما را به وجد می آورند.

اگر اهل زیبایی و سفر هستید، مسیر اسالم به خلخال و مناطق اطراف آن را از دست ندهید. مسیری رویایی که در صورت مساعد بودن هوا، نظیرش را در هیچ کجای ایران نمی بینید.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید