۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 55337338

غار قوری قلعه یا قوری قلا در زبان کردی «قوری قله‌لا» نامیده می‌شود. این غار نام خود را از روستای قوری قلعه وام گرفته که در نزدیکی آن قرار دارد.

غار قوری قلعه کجاست؟

به گزارش سلام نو به نقل از مجله گردشگری کجارو، اگر اهل غارنوردی یا از دوستداران غارها باشید، بدون شک از دیدن و تماشای غار حیرت‌انگیز قوری قلعه لذت خواهید برد. قوری قلعه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای کشور و از جاذبه‌های طبیعی و پرطرفدار استان کرمانشاه است. این غار زیبا در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود.

غار قوری قلعه از قندیل‌ها و تالارهای زیبا و سحرانگیز به نام‌های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار تماشایی تشکیل شده است. این غار در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

غار قوری قلعه کجاست؟

غار قوری قلعه یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه و از جاهای دیدنی روانسر به شمار می‌رود. این غار شگفت‌انگیز در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در نزدیکی شهرهای جوانرود و پاوه قرار دارد. این غار در دامنه کوه شاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس، در همسایگی روستای قوری قلعه جای گرفته و بر جاده روانسر-پاوه مشرف است. ارتفاع غار از سطح دریا ۱,۶۵۰ متر و ارتفاع دهانه آن حدود ۱,۲۰۰ متر است.

غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی ایران محسوب می‌شود. این غار هفتمین اثر طبیعی ثبت ملی شده ایران به شمار می‌آید و تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست کشور قرار دارد.

غار قوری قلعه کجاست؟

مسیر دسترسی غار قوری قلعه

برای رفتن به غار قوری قلعه باید به کرمانشاه و سپس ۲۵ کیلومتر به‌سمت پاوه پیش بروید تا به روانسر برسید. از این اینجا به بعد تابلوهای راهنمای غار شما را تا به روستای قوری قلعه هدایت می‌کنند. این روستا در سمت چپ جاده و غار در سمت راست آن واقع و مسیر دسترسی نیز آسفالت است.

غار قوری قلعه یا قوری قلا در زبان کردی «قوری قله‌لا» نامیده می‌شود. این غار نام خود را از روستای قوری قلعه وام گرفته که در نزدیکی آن قرار دارد. گفته می‌شود در گذشته در اطراف این روستا، قلعه‌های متعددی وجود داشته که یکی از آن‌ها شبیه به قوری بوده است و ازاین‌رو این مکان قوری قلعه نامیده می‌شود.

روایتی دیگر بیان می‌کند، در دوره ساسانیان در این محل دژی قرار داشته که اکنون تنها آثاری از آن باقی مانده است و به آن «گورا قلا» می‌گفتند. «گورا» درزبان کردی بزرگی و «قلا» قلعه یا دژ معنا می‌شود. با گذر زمان این کلمه به گوری قلا و سپس قوری قلعه تبدیل شده است. سالیان بعد نیز روستایی که در نزدیکی این دژ ساخته شد اسم خود را از آن گرفت و غار نیز قوری قلعه نام گرفت.

تاریخچه غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد و از آهک تروراسیک وکرتاسه تشکیل شده است. شاید جالب باشد بدانید که تا حدود ۴۰ سال پیش این غار برای عموم مردم کشف نشده و ناشناخته بود تا اینکه در اواخر دهه ۵۰ پای غارنوردان به این غار اسرارآمیز باز شد.

در سال ۱۳۵۵ گروهی از غارشناسان انگلیسی و سپس در سال ۱۳۵۶ جانورشناسان فرانسوی بخش‌های از این غار را شناسایی کردند. آن‌ها تا عمق ۶۲۰ متری غار را تا به قسمتی که که آب هم سطح سقف غار بود طی کردند و به گمان کردندکه به انتهای غار رسیدند.

در دهه ۶۰ جمعی از غارنوردان ایرانی تا عمق بیش از سه کیلومتری در این غار پیش رفتند. در مرحله اول آن‌ها توانستند تا عمق ۲۰۳۰ متری و بعد در مرحله دوم تا عمق ۳,۱۴۰ متری شناسایی کنند. این گروه با طی کردن ۱۲ کیلومتر مسیر پرپیچ وخم قوری قلعه و نقشه‌برداری از بخش‌های مختلف آن را به‌عنوان طولانی‌ترین غار آبی ایران و بزرگترین غار آبی آسیا معرفی کردند. در حال حاضر تنها حدود ۵۰۰ متر از این غار نورپردازی و در معرض بازدید قرار دارد.

غار قوری قلعه غاری نیز از جمله غارهای تاریخی کشور محسوب می‌شود. در جریان تسطیح دهانه آن، آثاری از اواخر دوره ساسانی به دست آمد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و ۱۵ سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است. علاوه بر این روی دو ظرف کشف شده کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه دیده می‌شود.

ویژگی‌های غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

غار قوری قلعه یکی از اعجاب‌آورترین غارهای ایران محسوب می‌شود. این غار با داشتن تالارهای زیبا و سحرانگیز مانند عروس، بتهوون و مریم، قندیل‌هایی با اشکال مختلف همچون شیرسنگی، مار کبری، نیم‌رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، گردن غاز، آبشار، لاک‌پشت و آبشارهای بلند و تماشایی مکانی جادویی است که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

غار قوری قلعه، ۱۲ کیلومتر طول و سه هزار و ۱۴۰ متر عمق دارد

از مهمترین ویژگی‌های غار قوری قلعه وسعت آن است که از این لحاظ در میان غارهای خاورمیانه رتبه اول را دارد. طول غار قوری قلعه به ۱۲ کیلومتر و عمق آن به ۳,۱۴۰ متر می‌رسد. عمق حوضچه‌های کف غار هم در عمیق‌ترین حالت ۱۴ متر است. غار در همه فصول سال دمای ثابتی دارد؛ رطوبت آن ۸۹ درصد و دمای درون هفت تا یازده درجه سانتی‌گراد است.

غار قوری قلعه از گذشته تا به امروز  محل زندگی گونه نادری از خفاش‌ها به نام خفاش موش گوشی و احتمالا سمندر خال زرد بوده؛ اما متاسفانه در حال حاضر بازدیدهای بی‌رویه و حافظت نشده گردشگران زیست این جانداران را به خطر انداخته و از تعداد آن‌ها کاسته شده است.

دیدنی‌های غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

غار قوری قلعه دارای دو فاز اصلی است. فاز اول ۵۰۰ متر طول دارد و بستر شکل‌گیری دو تالار مریم و کوهان شتر است. تالار مریم محوطه‌ای بزرگ و حوضچه مانند است که یکی از زیباترین قسمت‌های این غار به شمار می‌رود و بعد از گذر از دالان ورودی آن را مشاهده می‌کنید. این تالار به‌دلیل داشتن قندیلی به‌شکل تمثال حضرت مریم (س) به این اسم نامیده می‌شود. تالار کوهان نیز در کنار تالار مریم قرار دارد که در آن قندیل‌هایی با شکل‌های مختلف و عجیب و غریب مثل کشتی و شیر خواهید دید.

تالار عروس، زیباترین بخش غار قوری قلعه است

فاز دوم غار قوری قلعه هزار متر طول دارد و تالارهای عروس، بتهوون و نماز را شامل می‌شود. تالار عروس زبیاترین بخش این قسمت به شمار می‌آید که در عمق ۱۵۰۰ متری غار جای گرفته است. این تالار محوطه‌ای وسیع مزین به کریستال‌های براق و سفید رنگ است و به همین دلیل عروس نامیده می‌شود. در تالار عروس همچنین می‌توانید بیننده قندیل‌های تماشایی باشید که از سقف آویزان هستند و دو تا هشت متر ارتفاع دارند.

تالار بتهوون یکی از تالارهای سحرانگیز فاز دو غار قوری قلعه است. در این تالار می‌توانید نظاره‌گر یکی از زیباترین حوضچه‌های جهان و قندیل‌های زیبا باشید. هر یک از قندیل‌های این بخش صداهای متفاوتی دارند و با دست زدن به هرکدام از آن‌ها، طنینی متفاوت را خواهید شنید؛ ازاین‌رو ابن بخش به تالار بتهوون نامیده می‌شود. تالار نماز نیز از جمله قسمت‌های فاز دو به شمار می‌رود. این تالار به تونلی تاریکی ختم می‌شود که به تونل برزخ مشهور است. تونل برزخ که نیمی از آن را آب فراگرفته است؛ ۲۲۰ متر طول و سه متر عرض دارد.

بعد از پشت سرگذاشتن سه هزار متر از ورودی غار و بازدید از دو فاز غار قوری قلعه و تالارهای جادویی، به محوطه بی‌نظیر آبشارها می‌رسید و می‌توانید از چهار آبشار تماشایی غار دیدن کنید. این آبشارها ۱۰ تا ۱۲ متر طول دارند.

امکانات رفاهی غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

مجموعه تفریحی-توریستی غار قوری‌ قلعه ۷۰ هکتار وسعت دارد و در آن امکانات رفاهی و تفریحی چون شهربازی، پارکینگ و غرفه‌های عرضه محصولات و غذاهای محلی، رستوران، آلاچیق، پارک و سرویس بهداشتی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است. قرار است در آینده امکانات چون زیپ‌لاین، سورتمه کوهستان، پارک کودک، ویلا با استفاده از مصالح بومی، هایپر مارکت به این مجموعه اضافه شود.

بهترین زمان بازدید از غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

هرچند دمای داخلی غار در همه فصول ثابت است؛ اما با توجه به سرد بودن منطقه‌ای که غار قلعه در آن قرار دارد؛ بهترین زمان سفر به این مکان نیمه اول سال است تا بتوانید علاوه بر غارگردی از طبیعت زیبایی اطراف آن لذت ببرید.

شرایط بازدید از غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

· قیمت بلیط غار قوری قلعه: ۳۰ هزار تومان 

· ساعت بازدید غار قوری قلعه: از ساعت تا ۹ صبح تا پنج عصر

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید