ضلع جنوبی بازار بین الحرمین که مربوط به صنف بازار روسری فروش‌ها است و به نام بازار جعفری شناخته می‌شود و بازار سیدولی که مرکز تولید و توزیع کفش دست‌دوز است، از پرخطرترین بخش‌های بازار بزرگ تهران هستند.

آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران / پرخطرترین بخش‌های بازار بزرگ تهران مشخص شد

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، بازار بزرگ تهران یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد ایران است که روزانه بیش از یک میلیون نفر در آن تردد می‌کنند، اما این قطب اقتصادی اصلا ایمن نیست.

همه مسئولان و کسبه نیز از میزان فرسودگی بازار و ناپایدار بودن آن خبر دارند، اما اقدامات ایمن سازی در آن با سرعت کمی پیش می‌رود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران مطالبی گفته که در ادامه چکیده آن را می‌خوانید:

سیستم کابل‌کشی برق در راسته‌های اصلی، سراها و مغازه‌های بازار بزرگ تهران فاقد استانداردهای لازم هستند و اکثر تولیدی‌ها، بیش از آمپر تعریف شده از کنتورهای برق استفاده می‌کنند که ساماندهی کابل‌های برق در راسته‌های اصلی بازار بزرگ تهران از سوی شرکت توزیع نیروی برق می‌تواند باعث اعتمادسازی و جلب مشارکت کسبه برای اصلاح سیم‌کشی برق داخل حجره‌ها و واحدهای تجاری شخصی شود.

رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای فاقد سیستم گازکشی باید از کنار تولیدی‌ها و مغازه‌های کیف و کفش، لوازم آرایشی و پوشاک در بازار بزرگ تهران جدا شوند. نبود سیستم گازکشی و مستقر شدن رستوران‌های متعدد در نقاط مختلف بازار با منابع حجیم تأمین گاز و کپسول‌های بزرگ مقیاس، یکی از مهمترین تهدیدهای ایمنی بازار محسوب می‌شود.

به طور مثال یکی از رستوران‌های معروف واقع در محدوده بازار به دلیل نداشتن سیستم گازکشی، از منبع گاز ۳۰ تنی برای تهیه غذا استفاده می‌کند.

انبار کالاهای قابل اشتعال در طبقات فوقانی و یا زیرزمین سراها و حجره‌ها که محل بسته‌بندی کالاست باعث گسترش آتش می‌شود، در صورتی که انبار مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر مواد اشتعال پذیر باشد، باعث شعله‌ور شدن آتش خواهد شد. در آتش سوزی اخیر بازا، انبار لوازم آرایشی و بهداشتی در کنار یک مرکز تهیه غذا در تیمچه حاجب‌الدوله باعث شدت گرفتن آتش‌سوزی شد.

استفاده از مواد و مصالح اشتعال زا مانند (pvc) در بازسازی، بدون توجه به کاربری، باعث گسترش و هدایت آتش می‌شود؛ لذا لازم است ممنوعیت استفاده از مواد اشتعال زا در هنگام بهسازی و مرمت محدوده‌های تاریخی بازار، توسط وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شود.

وجود اختلاف بین سرقفلی داران و مستاجران در مواقعی که ملک نیاز به تعمیرات اساسی و غیراساسی دارد، مانع از هرگونه اقدام عمرانی می‌شود؛ چرا که شهرداری برای ارائه مجوز تعمیرات درخواست رضایت کتبی و محضری مالک را می‌کند و معمولا مالک رضایت به تعمیرات نمی‌دهد؛ در موارد اینچنینی، نیاز به رأی قضایی است که به سر قفلی‌دار اجازه دهد تا نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ملک خود اقدام کند.

بازار تهران فاقد نقشه، چون ساخت (as built) دقیقی از مسیر عبور کابل‌های برق فشار قوی است و کابل‌های برق روسطحی موجود نیز ایمن‌سازی نشده‌اند؛ همچنین نبود سیستم دفع فاضلاب در بازار بزرگ تهران، سبب شده تا چاه‌های متعدد جذبی در بازار حفر شود که خود این مسئله بسیار خطرناک است و تهدیدی برای بازار به شمار می‌آید، لذا ابتدا ضروری است زیرساخت‌های بازار ساماندهی شود؛ برای این کار بهتر است که کانال زیرزمینی انسان رو احداث شود و همه تأسیسات به صورت دفنی ساماندهی شوند.

خوانا نبودن مسیرهای امدادرسانی و مسیر خروج اضطراری در مواقع بحران و نبود فضای امن و پشتیبان بحران از نیازهای اساسی بازار است که باید به آن توجه شود.

ضلع شمالی بازار بین الحرمین که مرکز توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی است، ضلع جنوبی بازار بین الحرمین که مربوط به صنف بازار روسری فروش‌ها است و به نام بازار جعفری شناخته می‌شود و بازار سیدولی که مرکز تولید و توزیع کفش دست‌دوز است، از پرخطرترین بخش‌های بازار بزرگ تهران هستند.

منبع: اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان نوسازی شهر تهران

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید