روستای پالنگان که در میان بومیان منطقه کردستان به پلنگان نیز شناخته می‌شود، یکی از چشم‌نوازترین مناطق طبیعی غرب کشور است. این روستا با معماری پلکانی و طبیعت بکر و زیبای خود هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به جهت نوع خاص معماری این منطقه، به ماسوله کردستان و بهشت گمشده نیز معروف است. این روستا در نزدیکی شهرستان کامیاران واقع شده و از توابع این شهرستان به شمار می‌آید. با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص روستای پلنگان بپردازیم.

پالنگان روستایی شگفت انگیز در کردستان

چگونه به پالنگان سفر کنیم؟

روستای پالنگان در ابتدای منطقه‌ای به نام اورامان قرار گرفته و دامنه ارتفاعات کوهستانی شاهو این روستای زیبا را در خود جای داده و اگر بخواهیم تخمینی از میزان مسافت شهر سنندج تا روستای پلنگان ارائه کنیم باید بگوییم فاصله روستای پلنگان تا شهر سنندج ۱۲۷ کیلومتر است. آب و هوای این منطقه خشک و معتدل و بهترین زمان برای سفر به آن بهار و تابستان می‌باشد. جاده‌هایی که به روستای پلنگان منتهی می‌شود، آسفالت بوده و از این جهت نگرانی از بابت صعب‌العبور بودن مسیر وجود ندارد.

کرمانشاه برای کسانی که می‌خواهند از شهرهای بزرگ به پلنگان سفر کنند، یک گزینه مناسب به شمار می‌رود، از آن جهت که تمام این مسیر آزادراه بوده و ضمنا هر مسیری را که انتخاب کنید در مقصد بعدی به کامیاران می‌رسید. کامیاران در حد فاصل سنندج به کرمانشاه قرار داشته و لازم است ابتدا از کامیاران وارد جاده روستای توبره ریز شده و سپس جاده را تا رسیدن به روستای پالنگان ادامه دهید.

پالنگان روستایی شگفت انگیز در کردستان

ریشه نام روستای پالنگان

همانطور که از نام روستای پالنگان پیداست، در زمان‌های گذشته در کوهستان‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده است. البته از آنجایی که پال در زبان کوردی به معنای تکیه‌گاه به کار می‌رود، می‌توان از این زاویه نیز به نام این روستا نگاه کرد. قدمت این روستای زیبا به زمان سامانیان باز می‌گردد.

جاذبه‌های گردشگری روستای پلنگان

زیبایی‌های روستای پالنگان حتی قبل از رسیدن به روستا نیز آغاز شده و در طول مسیر شاهد مناظر طبیعی جذاب و خیره کننده‌ای هستیم. خانه‌های این روستا سنگی و در دو سمت دره تنگی ور قرار دارد و مانند شهر ماسوله که در شمال کشور قرار دارد، سقف هر خانه، حیاط خانه همسایه به حساب می‌آید. از مکان‌های دیدنی پلنگان می‌توان به چشمه‌ها و آبشارهای این روستا اشاره کرد. در این روستا نزدیک به بیست چشمه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها چشمه‌های دائمی محسوب می‌شوند. همچنین آبشارهای چشم‌نوازی را نیز می‌توان مشاهده کرد و پیشنهاد می‌کنیم که لذت تماشای آبشار باغ شیخ عمر را از دست ندهید.

همانطور که قبلا نیز گفته شد، قدمت این روستا بسیار زیاد بوده و از همین رو شاهد وجود یک قلعه تاریخی در ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستا هستیم که روزگاری مرکز حکومت بنی اردلان به شمار آمده است. البته پل‌های تاریخی رودخانه تنگی ور علاوه بر جنبه باستانی بودن، منظره بسیار زیبایی را برای کسانی که از این پل‌ها عبور می‌کنند، به تصویر می‌کشد.

در راستای رودخانه‌ها، حوضچه‌هایی برای پرورش ماهی وجود داشته و می‌توانید از طعم بی‌نظیر ماهی‌های کبابی این منطقه بهره‌مند شوید. برای اقامت در این منطقه هم می‌توانید چادر برپا کنید و هم می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای که مردم روستا در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، استفاده کنید. امیدواریم که با سفر به این روستای بکر استان کردستان، لحظات زیبایی را برای خود خلق کنید.

پالنگان روستایی شگفت انگیز در کردستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید