در این گزارش به معرفی و بررسی روش های عجیب دفن مرده ها پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

۲۴ روش عجیب دفن مرده‌ ها؛ از خوردن مرده توسط اطرافیان تا طعمه کرکس‌ها شدن / تصاویر

در فرهنگ‌های مختلف آداب و رسوم متفاوتی برای دفن مردگان وجود دارد؛ از خوردن مرده توسط اطرافیان تا طعمه کرکس شدن. امروز می‌خواهیم به ۲۴ رسم عجیب دفن مرده‌ ها بپردازیم.

در طول قرن‌های گذشته مردم همیشه عزیزان خود را با احترام خاصی پس از مرگ دفن کرده‌اند و در این میان عقاید، باورها و احساسات‌ آنها همگی در روش و شکل احترام گذاشتن به شکل فوت شده، تاثیرگذار بوده‌اند. برخی از این روش‌ها ساده و آرام هستند؛ اما برخی دیگر هزینه زیادی را می‌طلبند و بیشتر به کار سلبریتی‌ها می‌آیند.

با همه اینها، تاریخچه دفن مرده‌ها جالب است.

رسم های عجیب و متفاوت دفن مرده ها در جهان

۲۴ – مومیایی کردن

رسم عجیب دفن مرده‌

اکثر افراد مومیایی‌ها را با بدن‌هایی پوشیده در پارچه‌های سفید به یاد می‌آورند. این رسم دفن مرده به مصر باستان تعلق دارد و جزء روش‌های پیچیده حفظ بدن پس از مرگ به حساب می‌آید. در واقع این روش آنقدر پیچیده است که تکمیل آن ۷۰ روز طول می‌کشد.

۲۳- هیدرولیز قلیایی / رزوماسیون

این روش نسبت به سوزاندن مرده‌ها مدرن‌تر است و از طرفی برای محیط زیست نیز ضرر کمتری دارد. در این روش بدن انسان تبدیل به یک پودر سفید رنگ می‌شود و برای این کار نیز از دستگاه خاصی به نام Resomator استفاده می‌شود که با استفاده از آب، قلیاب و ترکیبی از دمای ۱۶۰ درجه و فشار زیاد، پروسه را در ۲ تا ۳ ساعت به پایان می‌رساند.

رسم عجیب دفن مرده‌

این روش به خاطر مصرف کمتر انرژی و انتشار کمتر کربن دی‌اکسید مورد استقبال دوست‌داران محیط زیست قرار گرفته است.

۲۲- پرامسیون

پرامسیون از واژه ایتالیایی Promessa به معنی قول و وعده گرفته شده است. این روش نیز با محیط زیست سازگار است و اولین بار توسط یک زیست‌شناس سوئدی به نام Susanne Wiigh-Mäsak پیشنهاد شد.

رسم عجیب دفن مرده‌

در این روش بدن ابتدا منجمد و سپس خشک می‌شود. در مرحله بعدی بدن کاملا خرد شده و به پودر تبدیل خواهد شد. در نهایت این پودر را روی لایه بالایی خاک می‌ریزند تا در مدت ۱۲ ماه به کامپوست تبدیل شود. این روش نوآورانه مورد توجه پادشاه سوئد نیز قرار گرفت و Wiigh-Mäsak جایزه‌ای را نیز به خاطر آن از وی دریافت کرد.

روش پرامسیون توجهات زیادی را در کشورهای مختلف جلب کرده است؛ اما برخی آن را عملی نمی‌دانند.

۲۱- غار دفن نئاندرتال‌ها

رسم عجیب دفن مرده‌

در عراق غاری به نام شانه‌در وجود دارد که در آن اسکلت ۱۰ انسان نئاندرتال کشف شده است. دو تا از ۴ اسکلت اول شواهدی از آیین دفن را با خود داشتند. روی قبر اسکلت دوم انبوهی از سنگ‌ها قرار داشت و بقایایی از یک آتش بزرگ نیز در کنار محل دفن دیده میشد. اسکلت چهارم روی سمت چپ بدنش دراز کشیده بود و بدنش را همچون جنین جمع کرده بود. در محل دفن او نیز گرده‌های گل پیدا شد.

۲۰- درخت‌هایی با DNA انسانی

آیا موافقید که یک درخت سیب را از نظر ژنتیکی طوری تغییر دهند که بخشی از DNA شما را در خود داشته باشد؟ شرکتی به نام Biopresece که توسط Shiho Fukuhar، George Tremmel و با همکاری دانشمندی به نام Joe Davis راه‌اندازی شده است، راه جالبی را برای زنده نگه داشتن مردگان پیشنهاد می‌کند.

رسم عجیب دفن مرده‌

این شرکت بخشی از DNA فرد مورد نظر را بدون تغییر چشمگیر در ژن‌های درختی که در آینده شکل خواهد گرفت، به آن منتقل می‌کند. این مورد یکی از عجیب ترین رسم های دفن مرده به حساب می‌آید.

۱۹- آتش‌بازی

رسم عجیب دفن مرده‌

راه‌های زیادی برای پخش کردن خاکستر یک فرد وجود دارد؛ اما قطعا این روش جالب‌ترین آنها است. در این روش نه تنها خاکستر در محوطه گسترده‌ای پراکنده خواهد شد، بلکه یک نمایش جالب را هم شاهد خواهیم بود. در این روش، خاکستر فرد فوت شده درون لوله راکت‌های آتش‌بازی قرار می‌گیرد. سپس راکت به آسمان می‌رود تا با نمایشی از نور و رنگ منفجر شود و خاکستر مرده نیز به دست باد سپرده شود.

۱۸- خلق آثار هنری با خاکستر

اکثر خانواده‌هایی که نزدیکان فوت شده خود را می‌سوزانند، خاکستر آنها را در یک گلدان مخصوص قرار می‌دهند و در پذیرایی یا یک مکان مهم به نمایش می‌گذارند؛ اما اگر کسی واقعا می‌خواهد خاکستر یکی از نزدیکانش را به نمایش بگذارد، چه راهی بهتر از ترکیب خاکستر با رنگ و تبدیل آن به یک اثر هنری؟

رسم عجیب دفن مرده‌

برخی افراد برای احترام به عزیزان فوت شده خود به این روش رو می‌آورند؛ اما این روش فقط محدود به رنگ نمی‌شود؛ زیرا افراد می‌توانند از خاکستر برای ساخت مجسمه‌های شیشه‌ای، جواهرات و موارد دیگر استفاده کنند.

۱۷- صخره مرجانی

برای افرادی که به دریا علاقه دارند، دفن شدن در میان صخره‌های مرجانی می‌توانید یک ایده جذاب باشد. البته جسد در زیر آب دفن نمی‌شود، بلکه خاکستر مرده با سیمان ترکیب می‌شود تا به بخشی از صخره تبدیل شود.

رسم عجیب دفن مرده‌

یک مکان معروف که برای این کار استفاده می‌شود Neptune Memorial RReef نام دارد که در واقع بزرگترین صخره مرجانی ساخته شده توسط انسان است. این صخره در فاصله ۵.۲ کیلومتری ساحل Key Biscayne در فلوریدا قرار دارد.

۱۶- Cryonics

نام این روش از واژه یونایی Kryos به معنی خیلی سرد گرفته شده است و در آن انسان‌ها و حیوانات در دمای بسیار پایین نگهداری می‌شوند. اگر اهل تماشای فیلم‌های علمی تخیلی هستید، قطعا با این روش آشنایی دارید. اکثر افراد با این امید به این روش رو می‌آورند که در آینده پیشرفت علم پزشکی بتواند بیماری آنها را درمان کرده و حیاتی دوباره به آنها ببخشد.

رسم عجیب دفن مرده‌

البته این امید بدون هزینه هم نیست و فرد باید بین ۸۰ تا ۲۵۰ هزار دلار پرداخت کند.

۱۵- دفن کشتی به روش وایکینگ‌ها

در این روش که برای افراد مهم در میان وایکینگ‌ها استفاده میشد، تابوت فرد به همراه وسایل مورد نیاز برای دنیای دیگر ( که گاهی اوقات شامل یک دختر برده نیز میشد) در یک کشتی قرار می‌گرفت و سپس کشتی دفن میشد.

رسم عجیب دفن مرده‌

البته هنوز مشخص نیست که آیا کشتی به عنوان قبر فرد دیده میشده یا اینکه به عنوان بخشی از وسایل مورد نیاز برای دنیای دیگر بوده است، ولی در هر حال این مورد یکی از رسم های عجیب دفن مرده‌ است.

۱۴- انداختن جسد در خلاش

گاهی اوقات جنازه انسان‌ها را در نوعی تالاب‌های اسیدی خاص به نام خلاش می‌انداختند تا به صورت طبیعی مومیایی شود. در مواردی جسد به صورت کامل حفظ می‌شود و در برخی موارد نیز تنها اسکلت باقی می‌ماند. در این روش عجیب دفن مرده، جسد به خاطر برخی شرایط طبیعی محیط اطراف همچون آب فوق‌العاده اسیدی،‌ دمای پایین و نبود اکسیژن خود به خود مومیایی میشود.

رسم عجیب دفن مرده‌

این شرایط در کنار هم می‌توانند بدن را حفظ و البته به شدت برنزه کنند. البته در این روش معمولا استخوان‌ها باقی نمی‌مانند؛ زیرا اسید موجود در خلاش باعث از بین رفتن کلسیم فسفات موجود در آنها خواهد شد.

۱۳- سوزاندن جسد در جزیره بالی

این روش سوزاندن جسد که به بالی در اندونزی اختصاص دارد، با نام Ngaben نیز شناخته می‌شود. در این روش با فرد مرده طوری برخورد می‌کنند که انگار خواب است و به همین خاطر نیز افراد خانواده گریه و زاری نمی‌کنند. آنها بر این باورند که فرد مرده در یک بدن دیگر حلول خواهد کرد یا اینکه به محل آرامش ابدی خود در Moksha می‌رود.

رسم عجیب دفن مرده‌

در روز مراسم، جسد فرد را به یک تابوت انتقال می‌دهند و سپس آن را در یک تابوت دان قرار می‌دهند تا مراسم سوزاندن انجام شود.

۱۲- دفن در یک شهر قدیمی در بلغارستان

رسم عجیب دفن مرده‌

کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر منجر به کشف یک مورد خیلی خاص شده است. شهروندان یک شهر کوچک در بلغارستان به دو نیم تبدیل شده بودند و فقط از لگن به بالا دفن شده بودند. برخی از اجساد یافت شده کاملا دست نخورده باقی مانده‌اند؛ اما هنوز مشخص نیست که هدف از این رسم عجیب دفن مرده‌ ها چه بوده است.

۱۱- تابوت‌های آویزان

رسم عجیب دفن مرده‌

این روش که در مکان‌های مختلفی همچون چین، اندونزی و فیلیپین دیده شده است، به نام تابوت‌های آویزان شناخته می‌شود و در آن تابوت‌ها به عنوان بخشی از آیین باستانی یک گروه اقلیت به یک سمت از صخره وصل می‌شوند. این تابوت‌های آویزان سه نوع هستند. برخی روی پایه‌های چوبی قرار می‌گیرند. برخی دیگر درون غارها هستند و دسته سوم نیز روی برآمدگی‌های صخره‌ها جا گرفته‌اند.

هر سه نوع را می‌توان در Gongxian مشاهده کرد؛ زیرا اکثر تابوت‌های آویزان چین در آنجا قرار دارند.

۱۰- دفن در فضا

رسم عجیب دفن مرده‌

تمایل سفر به فضا از چندین دهه قبل شدت گرفت؛ بنابراین خیلی عجیب نیست اگر بفهمیم برخی افراد دوست دارند در فضا دفن شوند. در این روش کپسول کوچکی که حاوی بخشی از خاکستر فرد فوت شده است، به فضا فرستاده می‌شود. تاکنون چندین دانشمند، فضانورد و حتی خالق مجموعه Star Trek این روش را برگزیده‌اند.

در حال حاضر خاکستر Clyde Tombaugh، کاشف پلوتو از منظومه شمسی نیز خارج شده است.

۹- درخت تدفین

رسم عجیب دفن مرده‌

درخت تدفین یک نوع درخت معمولی یا یک سازه چوبی است که برای نگه داشتن جنازه‌ها یا تابوت‌ها استفاده می‌شود. این روش در میان مردم جزیره بالی در اندونزی، بومیان استرالیا و برخی از سرخپوست‌ها رایج است. مردم تبت بر این باورند که این روش به روح کودک مرده کمک می‌کند که در آسمان‌ها مجددا متولد شود و دیگر آن خانواده مرگ فرزند را تجربه نکند.

۸- الماس‌های یادگاری

رسم عجیب دفن مرده‌

همانند ساخت آثار هنری با استفاده از خاکستر مردگان، در روش الماس‌های یادگاری نیز باقیمانده جسد (مو یا خاکستر) در کنار کربن قرار می‌گیرد و کربن از طریق روش‌های سنتی به یک الماس مصنوعی تبدیل می‌شود.

۷- تدفین آسمانی

رسم عجیب دفن مرده‌

مردم تبت اکثرا بودایی هستند و بدن را به عنوان ظرفی بی‌ارزش می‌بینند که در نهایت مجددا زنده خواهد شد. به همین خاطر آنها معمولا افراد فوت شده را در یک مکان مشخص قرار می‌دهند تا در معرض عوامل طبیعی و پرندگان قرار گیرند. در این رسم عجیب دفن مرده‌ ها، کرکس‌ها از گوشت انسان تغذیه می‌کنند.

۶- روش بومیان استرالیا

همانند فرهنگ سرخپوستی، بومیان استرالیا نیز اجساد را روی سازه‌های چوبی قرار می‌دهند تا به خاطر عوامل طبیعی به تدریج پوسیده و متلاشی شوند. این روش دو مرحله دارد.

رسم عجیب دفن مرده‌

در مرحله اول جسد روی یک سکوی بلند قرار می‌گیرد و روی آن را با برگ و شاخه می‌پوشانند تا گوشت کامل از بین برود. مرحله دوم هنگامی که گوشت فاسد شد و تنها استخوان باقی ماند، شروع می‌شود. در این مرحله استخوان‌ها را به رنگ قرمز در می‌آورند و آنها را رها می‌کنند تا پودر شوند.

۵- پلاستینه کردن

رسم عجیب دفن مرده‌

پلاستینه کردن یک روش خاص برای حفظ بدن یا برخی از اعضای بدن است که در سال ۱۹۷۷ توسط Gunther von Hagens ابداع شد. در این روش آب و چربی بدن خارج می‌شود و به جای آن نوعی پلاستیک مخصوص قرار می‌گیرد. در نتیجه نه تنها جسد فرد حفظ می‌شود، بلکه قابل لمس خواهد بود، بو نمی‌دهد، فاسد نمی‌شود و حتی برخی از ویژگی‌های اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

۴- صندلی مرگ ایفوگائو

صندلی مرگ ایفوگائو یک روش مخصوص عزاداری است که در یکی از استان‌های فیلیپین رواج دارد. نحوه انجام این روش با توجه به علت مرگ و جایگاه اجتماعی فرد فوت شده، متفاوت است. بخشی از این روش عزاداری پیچیده به این صورت است که ابتدا جسد فرد را به صورت نشسته روی یک صندلی مخصوص قرار می‌دهند. مدت این مرحله برای افراد مهم بین ۱۳ تا ۱۵ روز و برای افراد عادی بین ۲ تا ۳ روز است.

رسم عجیب دفن مرده‌

سپس باقیمانده جسد به یک قبر در نزدیکی یک منطقه کوهستانی منتقل می‌شود. مردم ایفوگائو جسد را به صورت نشسته در قبر می‌گذارند و آن را با سنگ می‌پوشانند.

۳- خوردن جسد مرده

در دوران باستان برخی از بومیان آمریکا گوشت جسد فرد فوت شده را می‌خوردند. این روش شاید در نگاه اول خیلی عجیب به نظر برسد؛ اما ظاهرا در بخش‌های مختلف دنیا رایج بوده است.

رسم عجیب دفن مرده‌

پژوهشگری به نام Michael Alpers متوجه شد که ژنی که از انسان در برابر بیماری‌های پریون (که به خاطر خوردن هم نوع گشترش می‌یابند) محافظت می‌کند، در بخش‌های مختلف دنیا دیده شده است که یعنی هم نوع خواری زمانی یک پدیده رایج در میان انسان‌ها بوده است.

۲- ساتی

رسم عجیب دفن مرده‌

ساتی یک رسم اجتماعی است که بر اساس آن همسر فرد فوت شده، خودش را روی هیزم جمع شده برای سوزاندن مرده قربانی می‌کند. نام این رسم از نام الهه‌ای به همین نام گرفته شده است که برای اولین بار به این کار دست زد. اگرچه قوانین این رسم را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ اما ساتی همچنان به ندرت در برخی مناطق هند چه به صورت داوطلبانه و چه غیر داوطلبانه انجام می‌شود.

۱- مرگ خود خواسته

سکوشینبوتسو دسته‌ای از راهبان بودایی بودند که در طی یک پروسه سخت و طولانی مرگ خود را رقم می‌زدند تا بدن آنها مومیایی شود. این روش در برخی مناطق ژاپن انجام میشده و تاکنون ۲۴ مورد از آن یافت شده است. اگر فرد با موفقیت مومیایی میشد، افراد وی را به عنوان یک بودا می‌دیدند و برای تماشا در معبد قرار می‌دادند.

رسم عجیب دفن مرده‌

البته امروزه هیچ یک از شاخه‌های آیین بودایی این روش را تایید نمی‌کنند و دولت ژاپن نیز آن را ممنوع اعلام کرده است.

به نظر شما کدام یک از رسم های دفن مرده‌ عجیب تر بود؟

کد خبرنگار: ۱۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    2 0
    چه روشهای سمی .. بدتر از وایکینگ ها
  • نسیم IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    خوردن مرده توسط اطرافیانش بد تر ازهمه بود😖حالمو به هم زد🤢🤮

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید