شرکت بازرگانی دولتی ایران با تکذیب گران‌فروشی برنج اعلام کرد ریز اطلاعات قیمت‌ها را به صورت محرمانه در اختیار رسانه‌های مختلف قرار می‌دهد.

گران‌فروشی برنج دولتی صحت دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت بازرگانی دولتی ایران به مباحث مطرح شده مبنی بر گران‌فروشی برنج توسط این شرکت واکنش نشان داد. در اطلاعیه این شرکت آمده است: در پی انتشار خبری مبنی بر گرانفروشی برنج‌های خارجی توسط دولت که متاسفانه توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان شده است، اعلام می‌دارد؛ محاسبات قیمت تمام شده انواع برنج خارجی با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز بازار نیما نشان می‌دهد حداقل هزینه تمام شده انواع برنج وارداتی موجود در سبد توزیع شرکت متبوع در حال حاضر بدون احتساب سود واردکننده، سود عمده فروش، سودخرده فروشی و هزینه‌های مالی برای هر کیلوگرم برنج ۱۱۲۱ هندی ۲۵۷۶۲۳ ریال، هر کیلو گرم برنج ۱۱۲۱ پاکستانی ۲۸۲,۵۴۰ ریال و برنج B100 تایلندی، ۱۵۵,۰۴۱ ریال است.

در حالی‌که قیمت عرضه شده برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به ترتیب برای هر کیلوگرم برنج هندی ۲۲۰۰۰۰ ریال، برنج پاکستانی ۲۳۰,۰۰۰ ریال و برنج تایلندی ۱۱۰,۰۰۰ ریال است که قیمت مصرف کننده این اقلام به ترتیب ۲۴۰,۰۰۰ ریال، ۲۵۰,۰۰۰ ریال و ۱۲۵,۰۰۰ ریال است.

این شرکت به جهت اهمیت عدم اطلاع طرف‌های خارجی به قیمت‌های مورد قبول و هدف گذاری شرکت و امکان سوء استفاده طرف‌های تجاری از این اطلاعات در حین مذاکرات تجارت خارجی از انتشار ریز هزینه‌ها و قیمت‌های هدف در بازار مبدا معذور است؛ لیکن آمادگی دارد ریز اطلاعات را به صورت محرمانه و با اخذ تعهد عدم انتشار در اختیار رسانه‌های مختلف قرار دهد.

خودکفایی در تولید برنج دور از ذهن است

رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خودکفایی برنج برای ما وجود دارد؟ گفت: من خودکفایی در تولید برنج را در شرایط فعلی دور از ذهن می‌دانم؛ برای عملیاتی کردن این مهم باید با تفکر و برنامه جلو برویم. همچنین رسیدن به این مهم مستلزم مکانیزه کردن و نوسازی اراضی است. همچنین شالیزارهای ما یکپارچه نیستند و باید شالیزارها ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار شوند در حال حاضر بیشتر اراضی برنج در حد ۲ تا ۳ هزار متر هستند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه کارخانه‌جات شالی‌کوبی و تبدیلی در ظاهر مدرن هستند، گفت: بسیاری از دستگاه‌های شالی‌کوبی در کشور چینی هستند از شلتوک‌ها کمتر از ۷۵ درصد برنج به‌دست می‌آید اما اگر کارخانجات تبدیلی تقویت شوند ۱۲ تا ۱۳ درصد میزان استحصال از شلتوک افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر سرانه مصرف بالا رفته است و همین مسئله خودکفایی ما را در تولید برنج دشوار کرده است.

مردم تمایل به خرید برنج‌های سنتی دارند

وی میزان مصرف سالیانه برنج را دو میلیون تن عنوان کرد و افزود: برنج‌های پرمحصول که قرار بود جایگزین برنج‌های ایرانی شوند نتوانست جایگاه خود را در سفره‌های مردم پیدا کند و مردم همچنان تمایل و رغبت به خرید به برنج‌های سنتی طارم، هاشمی و صدری دارند.

جعفریان در ادامه تصریح کرد: کشاورزان نمی‌داند که چه محصولی در اراضی خود کشت کند و اگر در یک سال قیمت مرکبات بالا برود همه متمایل به باغداری می‌شود و اگر قیمت برنج بالا برود برنج می‌کارند هنوز تکلیف کشاورزان در زمینه کشت مشخص نشده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به کمبود آب در خوزستان و لرستان، گفت: در سال‌های گذشته کشت خوزستان و خراسان به‌دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرد و اگر متوقف نشده بود میزان تولید افزایش پیدا می‌کرد و می‌توانستیم امیدوار به خودکفایی در تولید برنج باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید