بای پس معده، نام جراحی است که در آن محل عبوری جدید برای غذا ساخته می شود؛ به این صورت که بخش بزرگی از معده و بخش کوچکی از ابتدای روده باریک برداشته می‌شود. سپس پیوندی از ابتدای معده به روده انجام می‌شود. با این روش میزان جذب غذا به مقدار بسیاری کاهش می‌یابد و موجب لاغری می‌شود.

انواع روش‌های لاغری و تناسب اندام

لاغری و تناسب اندام یکی از موضوعاتی است که همواره دغدغه افراد در سنین مختلف است. تناسب اندام، علاوه بر تاثیر چشمگیری که بر سلامت جسم می‌گذارد، باعث افزایش زیبایی افراد می‌شود و به این ترتیب بر سلامت روان نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد.

عوامل موثر بر تناسب اندام

ژنتیک، شکل دهنده اصلی بدن انسان و تناسب اندام است. میزان چاقی، لاغری و سایر ویژگی‌های ظاهری هر فرد به کدهای نوشته در ژن‌های او بستگی دارد؛ برای مثال: چقدر می‌تواند رشد کند، تا چه اندازه بدن عضلانی باشد و بسیاری موارد دیگر.

تغذیه، عامل مهم دیگری است که تناسب اندام را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. گاهی ممکن است کدهایی که در ژن‌ها تعریف شده اند، اندامی متناسب در فرد ایجاد کنند اما سبک زندگی و تغذیه وی چاقی و اضافه وزن را به همراه داشته باشد. دوری از سبک زندگی نشسته و عدم مصرف فست فود و شیرینی تا حد زیادی می‌تواند از ابتلا به چاقی جلوگیری کند.

انواع روش‌های لاغری و تناسب اندام

تاثیرات تغذیه در تناسب اندام

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین قدم‌های لاغری و تناسب اندام، پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. تغذیه تاثیر بسیاری بر رشد عضلات، استخوان‌ها و همچنین تجمع میزان چربی در بدن دارد. با رعایت چند نکته‌ی ساده در رژیم غذایی خود می‌توانید شاهد کاهش وزن چشم‌گیری باشید.

  • مواد غذایی حاوی پروتئین را بیشتر مصرف کنید. مصرف پروتئین به خصوص در صبح باعث ایجاد حس سیری می‌شود و از غذا خوردن نا به هنگام جلوگیری می‌کند.
  • نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه باعث افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) در بدن می‌شوند و کالری اضافه‌ای ندارند. بنابراین، مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند در کاهش وزن مفید واقع شود.
  • داشتن خواب کافی، عامل مهمی در تناسب اندام است. کم خوابی و یا بد خوابی به علت نداشتن نظم در ساعات خواب باعث افزایش وزن می‌شود. همچنین، خواب کافی به بهبود کیفیت پوست نیز کمک می‌کند.

انجام فعالیت بدنی

تناسب اندام، در گرو انجام فعالیت بدنی منظم و روزانه است. انجام فعالیت بدنی نکته‌ی مهمی است که باید در نظر داشته باشید. چنانچه شیوه کاهش وزن شما پیروی از یک رژیم غذایی خاص باشد و یا جراحی‌هایی مانند پیکر تراشی انجام داده باشید، باید نکاتی را رعایت کنید که لاغری شما ثابت باشد و به حالت اولیه بر نگردد. ورزش و فعالیت جسمی روزانه، باعث جلوگیری از انباشته شدن کاری‌های اضافی در بدن و تبدیل آنها به چاقی می‌شود. انجام منظم ورزش پس از پیکر تراشی باعث تناسب اندام و ثابت ماندن وزن می شود.

انجام جراحی برای رسیدن به تناسب اندام

مصرف غذاهای آماده و عدم تحرک در زندگی بیشتر افراد در عصر حاضر باعث بروز اضافه وزن و چاقی مفرط در بسیاری شده است. بسیاری از افراد برای رفع مشکلات مربوط به چاقی و پیشگیری از عوارض خطرناک آن مانند دیابت و فشار خون، به روش‌هایی مانند اسلیو معده و پیکر تراشی روی می‌آورند که در این بخش به توضیح برخی از این گونه جراحی‌ها و شرایط انجام آنها می‌پردازیم.

نکته: اگر ساکن تهران هستید و قصد جراحی های لاغری دارید حتما به دنبال یک جراح پلاستیک خوب در تهران باشید که تجربه زیادی در این زمینه دارد.

انواع روش‌های لاغری و تناسب اندام

جراحی بای پس

بای پس معده، نام جراحی است که در آن محل عبوری جدید برای غذا ساخته می شود؛ به این صورت که بخش بزرگی از معده و بخش کوچکی از ابتدای روده باریک برداشته می‌شود. سپس پیوندی از ابتدای معده به روده انجام می‌شود. با این روش میزان جذب غذا به مقدار بسیاری کاهش می‌یابد و موجب لاغری می‌شود.

اسلیو معده

اسلیو معده یا به عبارتی، آستینی کردن معده، به نوعی جراحی کوچک کردن معده گفته می‌شود. در این روش بخش بزرگی از معده با جراحی برداشته می‌شود و تنها بخشی کوچک و آستینی مانند از آن باقی می‌ماند. انجام اسلیو معده و کوچک کردن حجم آن باعث سیری زود هنگام می‌شود که لاغری و کاهش وزن را به همراه دارد. نوعی دیگر از جراحی اسلیو معده وجود دارد که در آن ابتدای روده باریک به نام اثنی عشر را بر می‌دارند. به این روش، اسلیو معده با سوییچ اثنی عشری گفته می‌شود.  

بالون معده

یکی دیگر از روش‌های لاغری با کاهش اشتها و وعده‌های خوراکی، استفاده از بالون معده است. در این روش، کیسه‌ای حاوی آب نمک یا هوا در معده جایگذاری می‌شود و حجم آن را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب در کاهش اشتها نقش بزرگی ایفا می‌کند. این بالن دائمی نبوده و حداکثر پس از شش ماه باید از معده خارج شود.

لیپوماتیک

لاغری با لیپوماتیک جزو بهترین روش های تناسب اندام است. با گذر زمان و نوع تغذیه، برخی چربی‌ها که در بدن تجمع پیدا کرده‌اند، به سختی از بین می‌روند و یا در مواردی اصلا نمی‌توان با روش‌های معمولی مانند کاهش کالری مصرفی و رعایت رژیم غذایی آنها را از بین برد. لیپوماتیک، جراحی زیبایی برای از بین بردن چربی شکم است و یک پیکر تراشی محسوب می‌شود. در این روش با وارد کردن امواج اینفراسونیک به وسیله لوله‌ای به نام کانولا به زیر پوست، بافت چربی دچار لرزش و ارتعاش می‌شود. این ارتعاشات باعث شل شدن چربی‌ها می‌شوند. سپس در انتها، چربی‌ها به وسیله لوله جمع شده و از بدن خارج می‌شوند. در سال‌های اخیر، لیپوماتیک به یکی از محبوب‌ترین روش‌های از بین بردن چربی‌های اضافی بدن و لاغری تبدیل شده است. زیرا درد و عوارض کمتری از سایر روش‌ها دارد و نیازی به رعایت رژیم‌های غذایی بسیار سخت ندارد.

انواع روش‌های لاغری و تناسب اندام

پیکر تراشی

امروزه انجام پیکرتراشی روش مناسب و جایگزینی خوب برای افرادی است که دچار چاقی هستند و به دلیل مشکلات ژنتیکی یا تجمع بیش از حد چربی‌ها نمی‌توانند به راحتی به تناسب اندام برسند. پیکر تراشی در اندام‌هایی انجام می‌شود که تجمع میزان چربی در آنها بالاست؛ مانند: ران، شکم، پهلو، پشت بازو و باسن. همچنین، پیکر تراشی برای از بین بردن چربی در مناطقی مانند مچ و ساق پا و همچنین چربی ناحیه غبغب صورت می‌گیرد.

در این روش دستگاهی مخصوص حذف چربی‌ها وارد بدن می‌شود و با از بین بردن چربی‌های موضعی، باعث تناسب اندام می‌شود. جراح بر اساس خواسته بیمار و شرایط فیزیولوژیکی او چربی‌های اضافی را از بین برده و ظاهری جدید برای فرد ایجاد می‌کند. پیکر تراشی توسط روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، لوازم به کار گرفته در پیکر تراشی به روز شدند و زخم‌های کمتری بر روی بدن ایجاد کردند. امروزه حتی انجام برخی از این عمل‌ها به کمک لیزر ممکن شده است.

انتخاب جراح ماهر برای انجام این گونه جراحی‌ها از جمله لاغری شکم و پهلو با لیپوماتیک موضوعی بسیار مهم است. برای یافتن متخصص به خوبی پرس و جو کنید، سوابق آنها را ارزیابی و با یکدیگر مقایسه کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت رسمی دکتر کامبیز ایزدپناه به آدرس  www.drkambizizadpanah.com  مطرح کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید