چه کسی درست می‌گوید؛ رسانه‌های دولتی و نزدیک به دولت یا دیگر رسانه‌ها؟ باید گفت رسانه‌های دولتی و مخالفان دولت هر دو مایل نیستند بخشی از واقعیت را بگویند. همانطور که گفته شد بر اساس آمار مرکز آمار نیز قیمت برنج تقریبا یک و نیم برابر شده و بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است که اصلا عدد کمی نیست.

عالیجناب برنج؛ آیا ساده‌ترین غذای ایرانی به یک غدای لوکس تبدیل می‌شود؟ / قیمت واقعی برنج در بازار چه قدر است؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: برنج ایرانی این روزها به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده و حتی آن را رده کرده است و از غذایی معمولی به عالیجناب برنجی تبدیل شده است که در حال تبدیل شدن به غذایی لوکس و غیرقابل دسترس است.

از برنج‌های مرغوب ایرانی موجود در بازار این روزها حداقل دو رقم آن‌ها بالای کیلویی ۱۱۵ هزار تومان معامله می‌شود، یک رقم بالای ۱۰۰ هزار تومان و دیگر ارقام برنج نیز ارزشی بالای کیلویی ۸۰ هزار تومان دارند. این در حالی است که بر اساس آمار مرکز آمار متوسط قیمت برنج در فروردین ۱۴۰۰ معادل کیلویی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در ماه مرداد که آخرین ماه کاری دولت روحانی بود قیمت برنج به متوسط کیلویی ۳۸ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. در نهایت متوسط قیمت برنج در دی ماه به متوسط کیلویی  ۵۶ هزار و ۹۳۰ تومان رسید و با این وضعیت باید گفت افزایش قیمت برنج در دولت سیزدهم در نوع خود رکورد زده است.

البته رسانه‌های حامی دولت نظر دیگری دارند. ایرنا در گزارشی نوشت: برخی رسانه‌ها قیمت برنج را کیلویی ۹۲ هزار تومانی و هر کیلو گوشت قرمز را ۲۳۰ الی ۳۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی از این است که قیمت برنج ایرانی هم‌اکنون در سطح خرده‌فروشی‌ها بین ۶۳ هزار تا ۹۰ هزار تومان بر اساس نوع آن به فروش می‌رسد که برنج ۹۰ هزار تومانی به‌صورت خیلی محدود وجود دارد، اما این رسانه‌ها با حذف دیگر قیمت‌های برنج برای تشویش ذهن مردم نرخ ۹۲ هزار تومانی را درج می‌کنند. درواقع این رسانه‌ها در حال تعمیم جزء به کل هستند و قیمت یک کالای محدود که سهم اندکی از کل بازار برنج دارند را به کل بازار برنج تعمیم داده‌اند.»

دو روز بعد خبرگزاری فارس نیز درخواست مخاطبان خود برای کنترل قیمت برنج در بازار را منتشر کرد و بلافاصله از قول مشاور وزیر جهاد کشاورزی نوشت قرارگاه امنیت غذایی برای کاهش قیمت برنج و سیب زمینی در کشور مصوب کرده ۲۰۰ هزار تن برنج تا عید در بازار توزیع شود.

چه کسی درست می‌گوید؛ رسانه‌های دولتی و نزدیک به دولت یا دیگر رسانه‌ها؟ باید گفت رسانه‌های دولتی و مخالفان دولت هر دو مایل نیستند بخشی از واقعیت را بگویند. همانطور که گفته شد بر اساس آمار مرکز آمار نیز قیمت برنج تقریبا یک و نیم برابر شده و بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است که اصلا عدد کمی نیست.

با این قیمت برنج در بازار محدود به برنج با کیفیت ایرانی نیست. برنج نیم‌دانه و برنج شکسته که مصارف متفاوتی دارند، ارزان‌ترین نوع برنج ایرانی هستند و حداقل ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. برنج خارجی هم نیز ارقام متفاوتی دارد و با قیمت‌هایی نظیر کیلیویی ۴۰، ۳۰ و حتی کمتر از ۳۰ هزار تومان در بازار موجود است.

شیب نرخ تورم نزولی شده یا خیر بحث دیگری است، اما آنچه مشخص است بازار مشکل دارد و این مشکل با چیزهایی مثل اقدام ضربتی و فوری حل نمی‌شود و باید فکری جدی به حال آن کرد. ماجرای قیمت برنج در سیب زمینی هم تکرار شده و حالا دولت دنبال توزیع سیب زمینی است. آیا دولت قصد دارد با هر موج گرانی اقدام به مداخله مستقیم در روند توزیع کالاها کند یا به فکر حل منشا این مشکلات نیز هست؟

اگر مشکل از تحریم، تورم و این مسائل نیست حتما سیستم تولید، توزیع و فروش کالاهایی مثل برنج و سیب زمینی مشکل دارد. در نتیجه دولت باید فکری اساسی به حال این وضعیت بکند چون مداخله مستقیم درمانی اساسی برای بیماری این روزهای بازار نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید