این دره منبع ذخیره آب شیرین قشم است.وجود گیاهان فراوان و درختان کهنسال نشانگر وجود میزان آب کافی در بستر تنگ است.

درباره ذخیره گاه آب شیرین قشم شنیده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، تنگ کریان منطقه ای بکر و خارق العاده در دل کوه های دولاب قشم است. این تنگ یکی از بی نظیر ترین مقاصد گردشگری قشم می باشد که ترکیب آب و صخره ها طبیعت چشم نوازی را خلق کرده است. هر سال گردشگران بسیاری از این تنگ زیبا دیدن می کنند.
با توجه به اینکه استان هرمزگان و جزیره زیبای قشم در منطقه ای گرم و خشک قرار گرفته اند، آب شیرین ذخیره شده از ارزش بالایی برخوردار است، لذا چاله ها و کانال های این تنگ و تنگ چاهکوه که به تنگ عجایب معروف است، محل مناسبی برای ذخیره آب باران می باشند.
چاه ها و کانال های تنگ کریان قدمتی باستانی دارند و از دیرباز برای تامین آب شیرین اهالی جزیره قشم استفاده می شده است. در هنگام بارندگی و پس از باران این تنگه جلوه خاص و منحصر به فردی بخود می گیرد و به دلیل آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیمی که از میان دره می وزد، هوایی مطبوع و خنک به همراه دارد.

تنگ کریان که در موقعیت جغرافیایی N۲۶۳۹ E۵۵۲۸ در استان هرمزگان واقع شده است، منظقه ای دست نخورده و بکر در دل ارتفاعات جنوبی بندر دولاب در جزیره قشم است که موقع بارندگی و پس از باران زیبایی منحصر به فردی می یابد.

وجود گیاهان فراوان و درختان کهنسال نشانگر وجود میزان آب کافی در بستر تنگ است. همچنین لایه ای نازک از رس و مارن در کف تنگ که در آن ترک‌ های گلی متعدد مشاهده می ‌شود و در اغلب نقاط چسبندگی زیادی دارد، دلیل دیگری بر وجود رطوبت بالا در این تنگ است. حفره‌ ها و شیارهای فراوانی در دیواره‌ های تنگ مشاهده می‌ شود که اشکال نیم‌ کروی، قاشقی و طاقچه‌ ای دارند و عناصر اصلی زیبایی این تنگ محسوب می ‌شوند.

شیارهای خطی و طاقچه ‌ای در بسیاری از نقاط بصورت موازی دیده می ‌شوند و دلیل بروز این حالت، انحلال و فرسایش در میان لایه‌ های رسی و مارنی است که نسبت به ماسه سنگ آهکی (جنس اصلی دیواره‌ ها) فرسایش ‌پذیری بیشتری دارند. همچنین وجود رس و مارن در این لایه‌ ها و از بین رفتن آنها در اثر فرسایش، شکل‌ های کروی و قاشقی را بر دیواره ‌ها پدید می آورد.

حرکت سریع و تخریبی آب در زمان بروز سیلاب ‌ها، عامل دیگری در فرسایش لایه ‌ها و ایجاد شکل‌ های تیغه‌ ای و گوه‌ ای با لبه‌ های صیقلی است.

بهترین زمان سفر

در بهار و تابستان این جزیره آب و هوایی گرم دارد اما چون در تنگ کریان دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کنند آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد. اما در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع است و می توانید به غیر از تنگ کریان از دیگر نقاط قشم نیز به راحتی دیدن کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید