به طور کلی توقیف یک رسانه همیشه و همیشه غلط است مگر در مواردی که رسانه مشوق خشونت و قتل، نژاد پرستی، دیگر هراسی یا جاسوسی برای کشور متخاصم باشد. اگر یک یا چند خبر واجد هر مشکلی باشند باید با جریمه مشکل را حل کرد.

قتل عروس اهوازی و توقیف رکنا؛ وقتی صورت مسئله پاک می‌شود / رسانه را جریمه کنیم، اما توقیف نه

سلام نو: مردم، رسانه‌ها و کارشناسان همه از خبر قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی به دست همسرش در بُهت و حیرت به سر می‌برند و این خبر کام همه را تلخ کرده است. حالا اما یک خبر دیگر به تلخی این فاجعه افزود و آن خبر توقیف پایگاه خبری رکنا به عنوان منبع این خبر است.

آن طور که ایسنا نوشته است هیات نظارت بر مطبوعات ‌بدلیل انتشار فیلم قتل زن ۱۷ ساله در اهواز  رای به توقیف رکنا داد و قرار است پرونده به دادگاه مطبوعات ارسال شود.

در این میان برخی از خبر توقیف رکنا، به دلیل سوابق آن در انتشار اخبار زرد با تیترهای بی‌ربط، استقبال کردند. از نامه ابلاغی به رکنا نیز اینطور بر می‌آید که آن تیترهای قبلی- چه در حوزه حوادث چه اخبار زرد- کار دست رکنا داده است.

«ایمان شمسایی» مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید این مسئله نوشته است: انتشار تصاویر مربوط به قتل خانم اهوازی از سوی پایگاه خبری رکنا با واکنش‌های بسیار منفی از سوی افکار عمومی مواجه شد. لذا، هیئت نظارت بر مطبوعات  امروز -یکشنبه ۱۸ بهمن ماه- با اکثریت آراء به توقیف پایگاه خبری رکنا رای داد.

توقیف رکنا و چند نکته

پیش از ورود به مبحث توقیف رکنا بد نیست به چند نکته اشاره کنیم. از منظر استانداردهای خبری، رویکرد به خبر، تیتر زنی و پرداخت به اخبار سلام نو و تحریریه آن رویکردی متفاوت با رکنا دارد که به سادگی قابل تشخیص است، با این همه این تفاوت در رویکردهای نباید مانع از رعایت انصاف شود.

برخی می‌گویند رکنا تیتر زرد، گمراه کننده و بی‌ربط کم ندارد. برخی دیگر نیز از شدت اخبار حوادث این رسانه انتقاد دارند و آن را برای سلامت روان جامعه مُضر می‌دانند و این دلایل و دلایلی شبیه این‌ها را در کنار انتشار ویدئو سر بریده عروس اهوازی برای توقیف رکنا کافی می‌دانند.

اگر اخبار رکنا زرد، خجالت آور، خنده‌دار یا گول زننده است به خودِ رسانه و مخاطبانش مربوط است. تا وقتی رکنا با این اخبار به کسی آسیب نزده باشد نمی‌توان معترض آن شد. می‌توان رویه رکنا را نپسندید و آن را نقد کرد ولی مسئله حتی دلیلی حداقلی برای توقیف یک رسانه نیست.

می‌گویند رکنا خبر حوادث زیاد منتشر می‌کند و به انتشار تصاویر دلخراش از حوادث شهرت دارد. این هم به خودی خود دلیل برای توقیف نیست. در همین مورد اخیر حتما بسیاری از اهالی رسانه معتقدند که انتشار این تصویر از سوی رکنا درست نبوده است، اما پاسخ این خطا جریمه مالی است نه بستن رسانه! 

به طور کلی توقیف یک رسانه همیشه و همیشه غلط است مگر در مواردی که رسانه مشوق خشونت و قتل، نژاد پرستی، دیگر هراسی یا جاسوسی برای کشور متخاصم باشد. اگر یک یا چند خبر واجد هر مشکلی باشند باید با جریمه مشکل را حل کرد.

سلام نو به جد از مسئولین امر تقاضا دارد برای جریمه رسانه‌ها به جای توقیف از ابزار جریمه مالی استفاده کنند و به سادگی تن به توقیف رسانه ندهند. با بستن رکنا آن نوعروس ۱۷ ساله زنده نمی‌شود ولی با گفتن رسانه‌ها از این خبر شاید تغییر رخ دهد و جان چند نفر نجات پیدا کند. بستن رسانه در شرایط فعلی تنها و تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید