مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است.

مصرف دخانیات سالانه جان ۵۰ هزار ایرانی را می گیرد
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور می‌شود و مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر بوده که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است.

در نشست گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی تاکید شد که با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

محمد حسین نیکنام، رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل گزارشی از جلسات گذشته را که با موضوع دخانیات و توجه به راهکارهای کنترل مصرف دخانیات در فرهنگستان برگزار شده بود، ارائه کرد. وی گفت: طبق آخرین برآورد وزارت بهداشت، دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور می‌شود و مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از استعمال دخانیات به کشور وارد می‌شود.

رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین الملل و مشاور وزیر بهداشت در حوزه بین‌الملل ادامه داد: خلاصه جلساتی که با موضوع دخانیات در فرهنگستان تشکیل شد، با کمک مسجدی تبدیل به یک گزارش کامل شده است و همکاری‌هایی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت منجر به تشکیل میز دخانیات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گردید.در ادامه این نشست محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه، عضو فرهنگستان‌علوم پزشکی و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به این مهم که فرهنگستان علوم پزشکی با جدیت موضوع اثرات دخانیات بر سلامت‌عمومی را پیگیری می‌کند، گفت: با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد و بر اهمیت این موضوع بر سلامت عمومی مردم تاکید شد.

وی گفت: با توجه به اینکه دخانیات یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌ها به‌خصوص فشارخون، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را در کشور تشکیل می‌دهد، موضوع دخانیات می‌تواند به عنوان یک زمینه پیشگیری مهم از بیماری‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، بیمار مبتلا به سرطان هم می‌شوند که۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها فوت می‌کنند و با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: اهمیت حضور فرهنگستان علوم پزشکی کشور و فراخوان سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در حوزه دخانیات مسئولیت دارند، بسیار بالاست و باید در نشست‌های فرهنگستان از جمله این نشست، به آموزش نوجوانان، جوانان و خانواده تاکید شود و همچنین خواهان مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نحوی به این حوزه مرتبط هستند، شد. این عضو وابسته فرهنگستان‌علوم پزشکی گفت: پیام ما برای صدا و سیما و وزارت ارشاد و افرادی که در فضاهای مجازی فعال هستند این است که ازنمایش دادن فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها استعمال دخانیات به تصویر کشیده می‌شود به طور جدّی جلوگیری شود، چرا که جوانان و نوجوانان بسیار تاثیرپذیر هستند و با این عمل یک گام به جلو برای سلامتی مردم کشور برداشته خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید