هرگونه درمان مبتنی بر داروهای ضدالتهابی - از جمله گلوکوکورتیکوئیدها - باید به مراحل پایانی و شدید کووید-۱۹ محدود شود، زیرا استفاده از درمان‌های ضدالتهابی در مراحل اولیه بیماری اثربخشی سیستم ایمنی را در مبارزه با عفونت محدود می‌کند.

کدام داروها در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا موثر هستند؟

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی یورک الرت نوشت: التهاب، مکانیسم دفاعی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا است. اما زمانی که گسترده و بیش از حد باشد، می تواند موجب تشدید آسیب و حتی مرگ شود.

 یکی از دلایلی که در آن این واکنش بیش از حد رخ می دهد، بروز «طوفان سیتوکین» است؛ طوفان سیتوکین، یک فرآیند التهابی است که توسط پروتئین های سیتوکین تولید می شود؛ این پروتیین ها سیگنالی را ارسال می کنند که باعث تحریک سیستم ایمنی می شود.

«اسکار فرناندز-کاپتیلو»، رئیس گروه بی‌ثباتی ژنومی در «مرکز ملی تحقیقات سرطان» (CNIO) توضیح می‌دهد که این واکنش التهابی و نه خود ویروس کووید-۱۹، اغلب عامل مرگ افراد مبتلا به SARS-CoV-۲ است.

وی یکی از نویسندگان مقاله‌ای است که امروز در گزارش‌های علمی منتشر شده است؛ در این مقاله فهرستی از ترکیباتی معرفی شده است که بر اساس قدرتشان در متوقف کردن این طوفان شیمیایی، به طور بالقوه می‌توانند در کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به شدیدترین وضعیت کرونا کمک کنند. 

در این مقاله آمده است، اگرچه نارسایی تنفسی مرتبط با سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) علت اصلی مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ است، اما انبوهی از شواهد نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر در زیرگروهی از مبتلایان به بیماری شدید کرونا به دلیل ظهور دیرهنگام طوفان التهابی سیتوکین رخ می‌دهد. 

این محققان به منظور یافتن «پادزهر»، از مطالعات علمی اولیه که از آوریل ۲۰۲۰ به بعد منتشر شد، استفاده کردند؛ این مطالعات تغییراتی را در بیان ژن در سلول‌های ریه بیماران SARS-CoV-۲ نشان دادند که در نتیجه بروز طوفان سیتوکین جان خود را از دست داده بودند.

سپس از این داده‌ها برای بررسی پایگاه داده «نقشه اتصال» استفاده کردند که توسط محققان مؤسسه Broad، که بخشی از MIT و دانشگاه هاروارد است، ابداع شده است؛ این داده ها حاوی تغییراتی در بیان ژن است که از حدود پنج هزار ترکیب، از جمله تمام داروهای تایید شده برای استفاده بالینی ایجاد می شود.

درمان‌های سرطان، پادزهرهای احتمالی علیه SARS-CoV-۲

فرناندز-کاپتیلو می گوید، این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که گلوکوکورتیکوئیدها مانند دگزامتازون باید در مبارزه با مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مؤثر باشد؛ این موضوع مایه آرامش است زیرا در واقع، این داروها به همراه سایر داروها در حال حاضر در بیمارستان‌ها برای مبارزه با مرگ ناشی از کووید-۱۹ استفاده می‌شوند. 

این محققان در کمال تعجب، شناسایی کردند و متعاقباً در شرایط آزمایشگاهی تأیید کردند که مهارکننده‌های پروتئین MEK که معمولاً در درمان‌های سرطان استفاده می‌شوند، اثر ضدالتهابی قوی دارند.

با این حال محققان تاکید می‌کنند که هرگونه درمان مبتنی بر داروهای ضدالتهابی - از جمله گلوکوکورتیکوئیدها - باید به مراحل پایانی و شدید کووید-۱۹ محدود شود، زیرا استفاده از درمان‌های ضدالتهابی در مراحل اولیه بیماری اثربخشی سیستم ایمنی را در مبارزه با عفونت محدود می کند.

موضوع مهم دیگر این است که تمام تجزیه و تحلیل های انجام شده به عنوان بخشی از این مطالعه نشان می دهد که هورمون های زنانه می توانند به مبارزه با طوفان سیتوکین کمک کنند، این موضوع می تواند علت این موضوع باشد که چرا مردان بیشتر از زنان به وضعیت جدی تر کووید-۱۹ مبتلا می شوند.

فرناندز-کاپتیلو توضیح می دهد: این یافته همچنین با این واقعیت تطابق دارد که اختلاف در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا بر اساس جنسیت در سنین بالا و در زمان یائسگی که سطح استروژن کاهش می یابد، کم می شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید