این که دولت به جای منتظر غایب‌ها بودن دنبال فروش خدمت سربازی و نقد کردن غیبت‌ها باشد اصلا چیز بدی نیست ولی عدد تعیین شده برای خرید خدمت باید طوری باشد که یک جوان با سطح زندگی معمولی نیز بتواند بودجه خرید سربازی را تامین کند.

خرید ۶۰۰ میلیونی سربازی؛ درآمد دلاری دولت از جیب جوان ایرانی!

سلام نو - سرویس سیاسی: امکان خرید خدمت سربازی دوباره به وجود آمد. این حرف به خودی خود برای بسیاری که نمی‌خواستند به سربازی بروند شادی بخش است. اما مسئله وقتی غم‌انگیز می‌شود که متوجه شوید برای خرید سربازی به چقدر پول نیاز دارید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تایید کرد که نمایندگان کیمسیون تلفیق در نشست امروز با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند.

به گفته زارع به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

البته آن طور که خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه نوشته است موافقت کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی کافی نیست چراکه موضوع خرید خدمت سربازی باید در صحن مجلس مطرح و رأی گیری شود که البته قبل از این ستاد کل نیروهای مسلح باید موافقت خود را اعلام کند.

اما آیا صحن علنی و ستاد کل نیروهای مسلح به چنین تبعیض آشکاری رای مثبت خواهند داد و چنین مصوبه عجیب و غریبی به اجرا در خواهد آمد یا خیر.

برای درک میزان عجیب بودن این مبلغ کافی است بدانید که دیه قتل غیر عمد در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان است. همچنین پاداش پایان خدمت بیشتر کارمندان و کارگران در حال حاضر به سختی به ۲۵۰ میلیون می‌رسد. باید با وضعیت اقتصادی فعلی دولت و کمیسیون تلفیق با چه منطقی انتظار دارند جوانان یا خانواده آن‌ها امکان خرید خدمت به این قیمت را داشته باشند.

این مبلغ برای خرید خدمت سربازی تنها دو سناریو در ذهن عموم مردم شکل می‌دهد. نخست این که دولت در شرایط اقتصادی بد فعلی دنبال این است تا از جوان ایرانی درآمد دلاری داشته باشد و بخشی از بودجه خود را تامین کند. دیگر آن که دولت که می‌داند اکثر مردم توان خرید خدمت سربازی را ندارند عدد را به گونه‌ای تعیین کرد تا تنها قشر مرفه توان خرید آن را داشته باشند و با خرید قطعی باز هم جیب دولت را پرکنند.

هر کدام از این سناریوها، یا حتی با سناریوی دیگری که در میان باشد باید اذعان کرد که این مصوبه از برخلاف شعار عدالت محورانه دولت و مجلس است و چیزی جز دامن زدن به شکاف طبقاتی و تبعیض بین فقیر و ثروتمند در پی ندارد.

این که دولت به جای منتظر غایب‌ها بودن دنبال فروش خدمت سربازی و نقد کردن غیبت‌ها باشد اصلا چیز بدی نیست ولی عدد تعیین شده برای خرید خدمت باید طوری باشد که یک جوان با سطح زندگی معمولی نیز بتواند بودجه خرید سربازی را تامین کند. البته طبعا قابل پذیرش است که عدد تعیین شده کمی بالاتر از حد متوسط باشد تا جوان برای تامین آن تلاش بیشتری کند، اما نه اینقدر بالا که عملا امکان تامین آن از بین برود.

به نظر می‌رسد برخی تئوریستن‌های اقتصادی دولت و مجلس که به طور پیوسته شعارهای عجیب و غریب اقتصادی می‌دادند و فکر می‌کردند می‌توانند مثل آب خوردن درآمد دلارس داشته باشند، پس از شکست در ایده‌های خود دنبال تبدیل جوان ایران به دستگاه تولید دلار هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید