حسین زاهدی معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره جزییات و صحت کسری سربازان توضیحاتی را به خبرنگار ما بیان کرد.

خدمت سربازی سه ماه کاهش یافته است؟ + جزییات تکمیلی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیح این موضوع در گفت وگو با ما گفت: متاسفانه این برداشت اشتباه ناشی از آگاهی ناکافی از قوانین است در صورتی که هیچ تفاوتی میان شهرهای مختلف وجود ندارد و فقط موضوع مناطق عملیاتی یا غیرعملیاتی بر کسری خدمت اثرگذار است.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا جزئیات کاهش سه ماهه طول مدت سربازی را تشریح کرد و به برخی ابهامات و پرسش‌ها در خصوص اینکه برخی شهرستانها مشمول کاهش ۳ ماهه خدمت سربازی نمی‌شوند و سربازان باید همان ۲۱ ماه را بگذرانند پاسخ داد.

اخیرا برخی از خانواده ها در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشتند که کسری سه ماهه خدمت سربازی برای فرزندانشان اجرایی نمی شود. طبق گفته های آنان و با استناد به نظام وظیفه استان برخی شهرستانها مشمول این قانون نمی شود.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیح این موضوع در گفت وگو با ایرنا گفت: متاسفانه این برداشت اشتباه ناشی از آگاهی ناکافی از قوانین است در صورتی که هیچ تفاوتی میان شهرهای مختلف وجود ندارد و فقط موضوع مناطق عملیاتی یا غیرعملیاتی بر کسری خدمت اثرگذار است.

طبق قانون سربازی افراد بومی باید ۲۱ ماه خدمت سربازی را بگذرانند و هیچ کسری شامل حال آنان نخواهد شد

حسین زاهدی در ادامه افزود: طبق قانون خدمت سربازی برای تمامی مشمولان ۲۴ ماه بود که سال گذشته به ۲۱ ماه کاهش یافت. اما نکته‌ای که افراد به خصوص والدین مشمولان به آن توجه نمی کنند موضوع بومی و غیر بومی بودن سرباز است که عمده اعتراضات در کسری سه ماه خدمت ناشی از همین مسئله است.

وی تشریح کرد: طبق قانون سربازی افراد بومی باید ۲۱ ماه خدمت سربازی را بگذرانند و هیچ کسری شامل حال آنان نخواهد شد. اما مدت خدمت سربازی برای افراد غیربومی ۱۸ ماه است که شامل کسانی که در شهر خود یا نزدیکی محل سکونت خدمت می کنند نمی شود.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیح شرط غیربومی بودن نیز گفت: کسانی که در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری محل زندگی خود خدمت سربازی را می گذرانند افراد غیربومی و به غیر از آن بومی محسوب خواهند شد. بنابراین مدت ۲۱ ماه سربازی برای کسانی که در محل زندگی خود در هر ارگانی خدمت می کنند ثابت است.


خدمت ۱۴ ماهه برای چه سربازانی است؟

زاهدی همچنین درباره موضوع مناطق عملیاتی و درگیر گفت: طبق تقسیم بندی محل خدمت به مناطق عادی، عملیاتی و عملیاتی درگیر، مدت خدمت نیز متفاوت خواهد بود. برای خدمت در مناطق عملیاتی و عملیاتی درگیر دیگر وضعیت بومی و غیربومی مطرح نیست و میزان خدمت بسته به شرایط منطقه است.

طبق قانون حال حاضر مدت سربازی برای افرادی که در مناطق عملیاتی خدمت می کنند ۱۵ ماه و برای خدمت در مناطق عملیاتی درگیر ۱۴ ماه است.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا، مناطق عملیاتی براساس شرایط هر نهاد نظامی شامل ارتش، سپاه و انتظامی متفاوت است و این تعریف با توجه به نوع خدمت و ماموریتی که در خود آن نهاد تبیین شده، در میزان خدمت سربازی اعمال می‌شود.

زاهدی در پاسخ به اینکه تمامی مناطق مرزی شامل مناطق عملیاتی می شود، گفت: خیر، برای مثال برخی مناطق مانند حاشیه دریای خزر برای تمامی نیروها منطقه عملیاتی درگیر محسوب نمی‌شود. با وجود اینکه این مناطق نیز در فضای آبی به انوان استان مرزی محسوب می شوند، اما برای تمامی نیروهای نظامی منطقه عملیاتی تعریف نشده است و فقط ممکن است برخی از رسته‌های نظامی خود را به عنوان محل عملیاتی تعریف کرده باشند.

وی در پایان نسبت به موضوع کاهش مجدد مدت سربازی تاکید کرد: مشمولان فقط به قوانین موجود اتکا کنند زیرا تا زمانی که قانونی تصویب و ابلاغ نشده است عملاً محلی از اعراب ندارد. ضمن اینکه از مردم می خواهیم تا پیش از مراجعه به مراکز وظیفه عمومی اطلاعات دقیق را مطالعه و نسبت به شرایط خدمت آگاهی و اطلاعات کسب کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید