قدمت این آب انبار به دوران قاجار باز می گردد.اولین چیزی که در این بنا توجه را جلب می کند سردری زیباست. این بنا در سال ۱۳۹۲ مورد بازسازی قرار گرفته است.

آب انبار آقا قزوین یادگاری از دوران قاجار

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، قزوین شهر آب انبارهای تاریخی است. آب انبار آقا که از آثار تاریخی این شهر است مربوط دوره قاجار است و در خیابان مولوی، نزدیکی مسجد آقا  قرار دارد. این آب انبار سردری مزین به کاشی معقلی و کاربندی دارد که به راه شیر سی پله ای آن می پیوندد. این بنا با شماره ۱۲۶۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قزوین شهری با تمدن نه هزار ساله، به خاطر اقلیم و قابلیت های مناسب، از دیرباز برای سکونت محلی ایده آل به شمار می رفته است. اما این شهر سالیان سال با مشکل کم آبی مواجه بود. به همین جهت از قرن پنجم هجری، افراد خیر برای رفع کم آبی شهر اقدام به حفر قنات کردند، اما چون در تابستان مشکل کم آبی بیشتر می شد، مردم ثروتمند و خیر در محلات مختلف به ساخت آب انبار مشغول شدند. از همین روی به خاطر ساخت آب انبارهای متعدد، این شهر به شهر آب انبارها در اذهان مردم معروف شد.

یکی از این آب انبارهای زیبای قزوین که در خیابان مولوی قرار گرفته، آب انبار آقا است. این بنا یادگاری از دوران قاجار برای آیندگان و بانی آن فردی به اسم حاجی حسین بوده است. اولین چیزی که در این بنا توجه را جلب می کند سردری زیباست. سردری که با کاشی معقلی و کاربندی اش چشم ها را به خود خیره می کند. راه شیرِ آب انبار در حال حاضر دارای سی پله سنگی است و پایین ترین قسمت آن با کف کوچه، ۱۰ متر اختلاف سطح دارد. مخزن که طرح مستطیل نامنظم دارد با دیوار هایی به قطر ۲/۲۰ متر از شفته آهک و روکش ساروج بنا شده و گنجایش حدود ۸۰۰ متر مکعب آب را داراست، طاق این مخزن آجری است.

موقعیت مکانی

این آب انبار در محله دباغان و در نزدیکی مسجدی به همین نام واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید