در شرایط فعلی یک پرسش مهم این است که احیای برجام چه تبعاتی برای اقتصاد ایران دارد و آیا می‌تواند اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد یا آن طور که برخی منتقدان برجام معتقدند احیای این توافق تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارد.

احیای برجام با قیمت دلار، بورس و تورم چه خواهد کرد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی:  این روزها زمزمه توافق در وین و احیای برجام از همیشه قوی‌تر است. آن طور که رسانه‌های مختلف گزارش کرده‌اند مذاکره کنندگان ایرانی در وین بر روی نقاط اختلاف خود با غرب به گفت‌وگو نشسته‌اند و مقامات روسیه و چین با پادرمیانی دارند کاری می‌کنند که در این دوره مذاکرات گام‌های ابتدایی احیای برجام برداشته شود.

همزمان با حضور دیپلمات‌ها در وین، آژانس و تهران هم به توافقی دست یافتند. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفت‌وگوهای وین استفاده کرده اظهار کرد: به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاریهای متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

بسیاری توافق ایران و آژانس را جدی‌ترین نشانه افزایش نقاط اشتراک در وین دانستند. ماجرا وقتی جدی‌تر شد که مقامات کره جنوبی هم به وین سفر کردند. به گزارش رسانه‌های کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین منابع مالی بلوکه شده ایران را در اختیار می‌تواند نقشی مهم در انجام عملیاتی توافق بازی کند.

نکته جالب توجه دیگر را می‌تواند تغییر لحن با احتیاط اما معنادار اروپا دانست. طرف اروپایی که تا چندی پیش از پایان فرصت برجام سخن می‌گفت حالا سیگنال‌های مثبتی از احیای برجام می‌دهد.

در این شرایط یک پرسش مهم این است که احیای برجام چه تبعاتی برای اقتصاد ایران دارد و آیا می‌تواند اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد یا آن طور که برخی منتقدان برجام معتقدند احیای این توافق تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارد.

قیمت ارز: دلار در ایران ۳۰ هزار تومان را دیده و حتی مدتی در این کانال قیمتی تثبیت شد. با این همه حالا با اخبار مثبت ما شاهد عقب نشینی اندک دلار هستیم. اما آیا با احیای برجام قیمت دلار سقوط می‌کند؟ پاسخ بسیاری از کارشناسان به این پرسش منفی است. به باور بسیاری از کارشناسان اگر برجام به توافق برسد و هزار و یک عامل اقتصادی دیگر تنظیم شود قیمت دلار به ۲۴ هزار تومان خواهد رسید، عددی که البته به جز برجام به هزار و یک عامل دیگر نیز نیاز دارد.

حجت‌ قندی، اقتصاددان در پاسخ به این پرسش به تجارت نیوز می‌گوید که با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه ارزی، به نظر می‌رسد شوک بعدی به این بازار در فاصله‌ای کوتاه‌تر از معمول رخ دهد. او با اشاره به تلاش‌ها برای کنترل دلار می‌گوید: اگر کنترل قیمت دلار امکان‌پذیر بود، حداقل یک بار اقدامات در این حوزه موفقیت‌آمیز بود و در طولانی‌مدت ادامه می‌یافت.

بورس: وضعیت بورس بسیار خراب است و برخلاف وعده‌های رئیسی هر روز هم بدتر می‌شود. اما بسیاری امیدوارند با توافق وین سناریو زمستان ۹۴ تکرار شود. زمستان ۹۴ پس از حدود ۲ سال افت فرسایشی، خروج سرمایه‌های حقیقی، نزول ارزش دادوستدها به کف دوساله و ناامیدی بورس‌بازان، با اجرایی شدن توافق برجام و منتفع شدن اقتصاد ایران از رفع تحریم‌ها، شاهد واکنش خلاف انتظار بورس در کوتاه‌مدت بودیم و شاخص کل در یک بازه زمانی ۳‌ماهه از اوایل دی ماه ۹۴ تا اوایل فروردین ۹۵ بیش از ۳۳‌درصد رشد کرد و یکی از بهترین دوره‌های رونق کوتاه‌مدت را به ثبت رساند.

آیا باز هم این سناریو تکرار می‌شود؟ این اتفاق چندان بعید نیست، اما با توجه به مشکلات بورس، بحران اقتصاد ایران و بی‌اعتمادی مردم به نظر می‌رسد اگر بهاری برجامی برای بورس در کار باشد، بهاری بسیار کوتاه خواهد بود.

تورم: رفع تحریم‌ها و به سرانجام رسیدن  توافق به کاهش انتظارات تورمی منجر می‌شود و هم می‌تواند به بهبود ناترازی بودجه‌ای و تجاری اقتصاد ایران کمک کند، اما مسئله این جا است که این اتفاق به تنهایی برای مهار اسب سرکش تورم کافی نیست. برای مهار کامل اسب تورم به مبارزه ریشه‌ای با فساد، پیوستن به FATF، برنامه اقتصادی مشخص، ارتباط گسترده اقتصادی با جهان و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مجتهدین IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ....صرف توافق در قالب برجام در بلند مدت تاثیر مثبت بر تورم - اشتغال - معیشت عامه و....خواهد داشت که طرف مقابل با اراده ورود کرده باشد نه انکه همچون گذشته پس از تثبیت تعهدات ما انها ساز خودشان را بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید