۱۹ نفر از قوم اویغور شکایت جنایی خود را به دادستانی ترکیه علیه مقامات چینی ارائه کرده و آنها را به ارتکاب نسل کشی، شکنجه، تجاوز جنسی و جنایت علیه بشریت متهم کردند.

شکایت اویغورهای مقیم ترکیه از مقامات چینی

به گزارش سلام نو، تابناک به نقل از الجزیره نوشت: وکیل این مسلمانان اویغور در توجیه شکایت علیه مقامات چینی گفت: این کار ضروری است چرا که جامعه بین‌الملل هیچ کاری برای رها شدن اویغورهای زندانی در استان سین کیانگ و کاهش درد و رنج آنها از دست حزب کمونیست چین انجام نداده است.

چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان در کمپ‌های کار اجباری و شکنجه آنها متهم است؛ اتهامی که پکن آن را رد کرده و می‌گوید همه این افراد پس از گذراندن دوره بازآموزی عقیدتی و سیاسی آزاد شده‌اند. با اینکه چین می‌گوید همه اقدامات امنیتی‌اش در سین‌کیانگ برای جلوگیری از افراطی شدن مردم این منطقه است اما گزارش‌های زیادی در مورد کنترل جمعیت، بیگاری، آزار و جلوگیری از انجام مناسک مذهبی در این ناحیه گزارش شده است.

شکایت اویغورها در ترکیه درحالی ثبت شده که حدود ۵۰۰۰۰ نفر از آنها- که با ترک‌های آناتولی پیوندهای قومی، مذهبی و زبانی مشترک دارند – در ترکیه ساکن هستند. ترکیه بزرگترین مرکز زندگی اویغورهای خارج از آسیای مرکزی محسوب می‌شود. این شکایت به دادستانی استانبول تحویل شده است.

این شکایت مربوط به ۱۱۶ نفر است که به گفته شاکیان هنوز در چین بازداشت هستند. شکایت نیز علیه ۱۱۲ نفر از جمله اعضای حزب کمونیست چین، مدیران و افسران اردوگاه‌های کار اجباری ثبت شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید