طالبان پس از ایجاد حاضری و نصب آن در دیوارهای مساجد، به مردم گوشزد کرده‌اند که در صورت عدم حضور به نمازهای پنج‌گانه، به‌ویژه نمازهای صبح و شام، جریمه‌ نقدی خواهند شد. 

نماز جماعت در هرات اجباری شد

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، قوانین سخت‌گیرانه طالبان در ولسوالی‌ها به تناسب شهرها در حال افزایش است. تصاویر نشرشده در برخی از ولسوالی‌های هرات نشان می‌دهد که طالبان با ایجاد حاضری برای نمازگزاران خط و نشان تعیین کرده‌اند. در همین حال مقام‌های محلی طالبان تهیه حاضری برای نمازگزاران را نمی‌پذیرند.

برخی از باشندگان هرات می‌گویند که طالبان پس از ایجاد حاضری و نصب آن در دیوارهای مساجد، به مردم گوشزد کرده‌اند که در صورت عدم حضور به نمازهای پنج‌گانه، به‌ویژه نمازهای صبح و شام، جریمه‌ نقدی خواهند شد. 

در همین حال از منظر آگاهان امور دینی، استفاده از قوه قهریه یا خشونت در برابر شهروندان برای ادای مناسک دینی می‌تواند شکاف بیش‌تر میان حکومت و مردم ایجاد کند. برخی از علما با استناد به احکام دینی، می‌گویند که اسلام دین جبر و اکراه نیست و مقام‌های حکومت سرپرست طالبان باید به شیوه دیگر مردم را دعوت کنند.

محمدعالم حنیفی، در هرات امام جمعه است. وی دوران قبلی حکومت طالبان را فراموش نکرده است. این عالم دین، عامل شکست طالبان در دوره قبلی‌ را نیز قوانین سخت‌گیرانه‌شان در مورد مسایل مذهبی و دینی عنوان می‌کند. به باور محمدعالم حنیفی، اکنون شهروندان به‌مراتب بیش‌تر از زمان‌های گذشته به امور دینی و اسلامی آشنایی دارند و طالبان نمی‌توانند دیدگاه خودشان را به‌عنوان دستورات دینی به مردم بقبولانند. حنیفی تصریح کرد: «دیدگاه‌های افراطی طالبان دیگر برای مردم کارساز نیست. این وضعیت و این حاضری جور کردن، بیش‌تر مردم را از دین فاصله می‌اندازد. طالبان باید از حکومت قبلی‌شان درس گرفته باشند و دست از این کارها بردارند.»

با این حال نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، هرچند کارکرد اداره امر به معروف و نهی از منکر را در سطح شهر و ولسوالی‌ها جداگانه می‌داند، اما گزارش‌های موجود در مورد تهیه حاضری برای نمازگزاران را رد می‌کند و می‌گوید که آن‌ها تا کنون به چنین موردی در این ولایت برنخورده‌اند. حقانی گفت که اداره امر به معروف و نهی از منکر با داشتن دستورات مشخص در بخش‌های مختلف با مشورت عالمان دین و بزرگان کارش را در این ولایت آغاز کرده و همواره در تلاش برگزاری جلسات علمی، فرهنگی و آموزشی هستند.

طالبان پس ایجاد حکومت سرپرست، در تمام ولایت‌های کشور اداره امر به معروف و نهی از منکر را به جای ریاست امور زنان ایجاد کرده‌اند. هرچند این اداره تا کنون به‌گونه رسمی از وضع محدودیت‌ و اعمال فشار برای انجام امور دینی خبر نداده‌، اما اطلاعات رسیده و  انتقادهای مردم در صفحات مجازی نشان می‌دهد که افراد طالبان در ولسوالی‌های هرات در کنار تطبیق قواعد سخت‌گیرانه مردم را به ‌خاطر عدم حضور در نماز جماعت مورد اذیت و آزار قرار می‌‍‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید