پرسش این جا است که آیا ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی احیای برجام می‌توانند به نقطه‌ای مشترک برسند، ریتم خود را هماهنگ کنند و از روی دریاچه یخ زده مذاکرات وین به سلامت عبور کنند یا خیر؟

ایران و آمریکا؛ رقص روی دریاچه یخ زده وین

سلام نو – سرویس بین‌الملل: هر چند دور جدید مذاکرات وین هنوز آغاز نشده است، اما اخبار ضد و نقیض و متفاوت همچنان در حال مخابره شدن است. این اخبار نشان می‌دهد که با وجود موج قبلی اخبار مثبت هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. اوضاع از آن چه به نظر می‌رسد شکننده‌تر است و ایران و آمریکا در حال رقص روی دریاچه‌ای یخ زده هستند که نه تنها امکان لغزش بر روی آن بسیار زیاد است، بلکه می‌توان انتظار شکستن یخ و غرق شدن هر دو طرف را نیز داشت.

هر چند این روزها ایران سکوت پیشه کرده است، اما آمریکا مواضعی داشته که نشان از لغزنده بودن و البته شکننده بودن زمین مذاکرات دارد، لغزندگی و شکنندگی که نیاز به دقت دو طرف اصلی این رقص و دوئل دیپلماتیک دارد.

آن چنان که فارس گزارش کرده است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام گفت که مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده ولی محدودیت زمانی برای آن تعیین نمی‌کنم. وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده گزینه‌های دیگر را نیز درباره ایران در نظر دارد و ورود به مذاکره بدون قصد جدی را تحمل نخواهد کرد.

اما چرا مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده است؟ آنطور که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سه شنبه به سی ان ان گفت به نظر ایالات متحده ایران در حال نزدیک شدن به توان لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است و اگر با سرعت کنونی به فعالیت خود ادامه دهد تنها چند هفته باقی می‌ماند تا آمریکا به این نتیجه برسد که توافقی برای احیا کردن باقی نمانده است.

این اظهار نظرهای در حالی رخ می‌دهد که برخی تحلیلگران ایرانی نیز معتقدند با توجه به هزینه‌ای که ایران در پرونده هسته‌ای پرداخت کرده است دستیابی به سلاح هسته‌ای تنها راهی است که می‌تواند تهدیدات بنیادین اسرائیل و آمریکا را به شکلی اساسی خنثی کند.

نکته آخر اما نقش آفرینی بی‌بدیل صهیونیست‌ها و لابی‌های آن‌ها است. اسرائیل شاید امروز مثل سابق دنبال نابودی برجام نباشد، اما بی‌تردید مایل است بیشترین فشار به ایران آورده شود و بیشترین خروجی از مذاکرات وین گرفته شود. این نقش آفرین اسرائیل مثل آتش روشن کردن روی یک دریاچه یخ زده است و باعث آب شدن یخ‌ها و غرق شدن بازیگران اصلی از جمله آمریکا و ایران می‌شود.

حال پرسش این جا است که آیا ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی احیای برجام می‌توانند به نقطه‌ای مشترک برسند، ریتم خود را هماهنگ کنند و از روی دریاچه یخ زده مذاکرات وین به سلامت عبور کنند یا خیر؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید