آنها در این بیانیه آورده‌اند: به طور خستگی‌ناپذیر و با حسن نیت با همه شرکا در وین همکاری می‌کنیم تا توافقی برای نجات و بازیابی برجام انجام دهیم.

تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات وین بیانیه داد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، تروئیکای اروپایی دخیل در مذاکرات وین در بیانیه ای که روی وبسایت وزارت خارجه انگلیس قرار گرفته است؛ روایت خود را از چشم انداز این دور از گفتگوها ارائه داد که مبتنی بر ادامه بازی مقصرنمایی، با هدف بدبین کردن جامعه بین الملل نسبت به تلاش های ایران برای بازگرداندن روند اجرای برجام به مسیر درست است.

بدون توجه به بدعهدی آمریکا مبنی بر خروج یک جانبه از توافق ۲۰۱۵ و عواقب ناشی از آن، فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه مدعی شدند: شورای امنیت امروز درگیر یک مسئله مهم است. حدود دو سال است که ایران گام های بی سابقه ای را برمی دارد و اخیراً سرعت حساس ترین مورد نقض برجام را تسریع کرده است. همچنین با محدود شدن دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از اشراف جامعه بین الملل به روند برنامه هسته ای ایران کاسته شده است. این برنامه هرگز تا حدی که امروز به آن رسیده، جلو نرفته بود.

با این مقدمه چینی، تروئیکای اروپایی در بیانیه خود مدعی شد که «تشدید این اقدامات صلح و ثبات جامعه بین الملل و همچنین نظام منع اشاعه جهانی را تحت الشعاع قرار می دهد»؛ حال آنکه آنها اصلاً به این موضوع اشاره نمی کنند که کاهش برگشت پذیر تعهدات ایران، واکنشی است به بدعهدی های مکرر آمریکا و به همان اندازه انفعال اروپایی ها برای برخورداری ایران از مزایای توافق ۲۰۱۵.

با این حال، گروه E۳ همچنان مدعی شد که «به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» متعهد می ماند. آنها در ادامه ادعاهای مطرح شده در این بیانیه افزودند: به طور خستگی ناپذیر و با حسن نیت با همه شرکا در وین همکاری می‌کنیم تا توافقی برای نجات و بازیابی برجام انجام دهیم.

آنها همچنین این ادعای گزاف و بدون پشتوانه را تکرار کردند که ایران از توافق هایی که با دشواری و بعد از شش دور مذاکره چالش برانگیز به دست آمد؛ فاصله گرفته و همزمان خواسته های اضافی و حداکثری را مطرح می کند و در بیانیه نیز با اتکا به همین اتهام، این گونه نتیجه گیری می شود که «در حال رسیدن به نقطه ای هستیم که پیشرفت برنامه هسته ای ایران، برجام را به طور کامل توخالی (بی اعتبار) خواهد کرد».

این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده که دو پیش نویس ارائه شده در این دور از مذاکرات که با هدف رفع همه تحریم های ناعادلانه و غیرانسانی است؛ در تطابق کامل با اصل توافق ۲۰۱۵ تنظیم شده و این ادعا هم که تهران نتایج به دست آمده در شش دور قبلی را به طور کامل کنار گذاشته کذب است حال آنکه آنها با توجه به اینکه همچنان در سطح پیش نویس هستند قابل مذاکره تلقی می شوند و اگر طرف مقابل هم پیشنهاد سازنده ای دارد؛ ایران حاضر به شنیدن آن است.

با این حال، بعد از تهدید و اتهام که رسم معمول تروئیکای اروپایی است؛ آنها در نهایت، مدعی می شوند که در حال حاضر، در راستای رسیدن به توافق، درِ دیپلماسی به روی ایران کاملاً باز است و این کشور باید میان فروپاشی برجام و یک توافق عادلانه و جامع، یکی را انتخاب کند چراکه به زعم آنها ادامه تسریع فعالیت هسته ای ایران به منزله آن است که به سرعت به پایان مسیر (گفتگو و دیپلماسی) نزدیک می شویم.

گزافه گویی درباره لزوم رسیدن به توافق جامع هم در حالی است که طی این دور از مذاکرات، ایران به صراحت گفته که به چیزی کمتر از توافق ۲۰۱۵ راضی نمی شود و تروئیکای اروپایی نباید در نقش حافظ منافع آمریکا به فکر قالب کردن نسخه ۲۰۲۱ برجام باشد که از قرار به دنبال تأمین منافع حداکثری طرف غربی به ازای قائل شدن حداقل امتیاز برای ایران است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید