هزینه تحصیل در کشورهای خارجی چقدر است؟ چه فاکتورهایی روی هزینه تحصیل در خارج از کشور تاثیر دارد؟ برای تخمین زدن هزینه تحصیل در خارج، این مطلب را بخوانید.

تحصیل در خارج از کشور چقدر هزینه لازم دارد؟

وقتی به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنیم، هزینه‌های آن جزو اولین چیزهایی است که به ذهنمان می‌رسد. البته که هزینه تحصیل در کشورهای خارجی موضوع بسیار مهمی است و حتما قبل از تصمیم گیری در مورد کشور و دانشگاه مقصد باید هزینه‌های مربوط به آن را بررسی کرده باشید. در این مطلب قصد داریم تمامی هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور و عوامل تاثیرگذار بر آن را بررسی کنیم.

هزینه های تحصیل در خارج از کشور

در هر کشور و دانشگاهی که تحصیل کنید یک سری هزینه‌های ثابت دارید که در ادامه به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم.

شهریه دانشگاه

بدون شک مهم‌ترین و بیشترین هزینه تحصیل در کشورهای خارجی مربوط به شهریه دانشگاه است. البته بعضی از کشورها مثل آلمان هم هستند که تحت شرایطی، امکان تحصیل بدون پرداخت شهریه را برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کنند، اما در اکثر کشورهای دنیا باید این شهریه را بپردازید.

میزان شهریه دانشگاه‌های خارجی به عوامل مختلفی مثل کشور و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. مثلا شهریه دانشگاه در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکا و انگلستان به طور کلی بالاست. کشورهایی مثل کانادا و سوئد هزینه‌های به مراتب کمتری دارند. کشورهایی مثل ترکیه و ایتالیا هم جزو گزینه‌های نسبتاً ارزان از لحاظ شهریه دانشگاه هستند. بنابراین قبل از انتخاب کشور مورد نظرتان برای ادامه تحصیل، حتما شهریه دانشگاه‌های آنها را بررسی کنید.

علاوه بر کشور، باید به خود دانشگاه هم اشاره کنیم که عواملی مثل سابقه، اعتبار و رنکینگ روی شهریه آنها اثر گذار است. طبیعتاً هر اندازه که یک دانشگاه از اعتبار و کیفیت بالاتری برخوردار باشد، شهریه آن نیز بالاتر خواهد بود. ضمن اینکه دولتی و خصوصی بودن دانشگاه هم دیگر فاکتور بسیار مهم در تعیین شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه‌های خارجی به شکل قابل توجهی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است.

در ادامه شهریه متوسط سالانه دانشجویان بین المللی در چند کشور مختلف را می‌خوانید:

· آمریکا: ۴۱ هزار دلار برای مقطع کارشناسی

· کانادا: ۳۳۶۰۰ دلار برای مقطع کارشناسی

· ترکیه: ۴۲۵۰ دلار برای مقطع کارشناسی

· ایتالیا: ۲۵۰۰ دلار برای مقطع کارشناسی

تحصیل در خارج از کشور چقدر هزینه لازم دارد؟

هزینه مسکن

هزینه محل اقامت یا مسکن یکی دیگر از مهم‌ترین هزینه های تحصیل در خارج از کشور است. این کاملا بستگی به نوع محل اقامت شما دارد. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه به مراتب کمتر از اجاره کردن خانه است. همچنین نوع خوابگاه مورد نظر شما هم در تعیین هزینه‌ها تاثیرگذار است. بسیاری از دانشگاه‌ها انواع خوابگاه دانشجویی را ارائه می‌کنند که از لحاظ قیمتی متفاوت هستند. به عنوان مثال هزینه سوئیت‌های آپارتمانی معمولاً بیشتر از خوابگاه‌های درون دانشگاه است.

علاوه بر این، کشور و شهر محل تحصیل شما نیز تاثیر قابل توجهی روی هزینه مسکن دارد. به عنوان مثال هزینه محل سکونت در کانادا به مراتب کمتر از کشور آمریکاست. همچنین هزینه مسکن در شهرهای کوچک‌تر کانادا به شکل قابل توجهی کمتر از این هزینه در شهرهای بزرگ مثل ونکوور و تورنتو است. به همین دلیل، خیلی از دانشجویان خارجی ترجیح می‌دهند در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که محل آنها در شهرهای کوچک‌تر است.

متوسط هزینه اجاره خانه دانشجویی در چند کشور مختلف را در ادامه آورده‌ایم:

· آمریکا: ۱۲۰۰ دلار در ماه

· کانادا: ۸۰۰ دلار در ماه

· ترکیه: ۲۵۰ دلار در ماه

تحصیل در خارج از کشور چقدر هزینه لازم دارد؟

هزینه های حمل و نقل

رفت و آمد در سطح شهر یکی دیگر از هزینه‌های تحصیل در خارج است. هزینه حمل و نقل کاملاً به این بستگی دارد که از چه وسایلی برای رفت و آمد استفاده کنید. طبیعتا هزینه رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به تاکسی کاملاً مقرون به صرفه است. از طرف دیگر، شهر محل زندگی شما هم روی هزینه حمل و نقل تاثیر دارد. در شهرهای بزرگ‌تر هزینه حمل و نقل به دلایل مختلف از جمله طولانی‌تر بودن مسافت‌ها و همچنین ترافیک بالاتر است.

یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های حمل و نقل در هنگام تحصیل در کشورهای خارجی این است که در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی کنید. به این ترتیب، برای رفت و آمد بین محل سکونت و دانشگاه هزینه‌ای نخواهید داشت. اگر هم قصد اجاره کردن خانه را دارید، حتماً توجه کنید که خانه‌تان نزدیک به محل دانشگاه باشد تا هزینه زیادی را صرف رفت و آمد نکنید.

متوسط هزینه حمل و نقل ماهانه در برخی کشورها را در زیر می‌بینید:

· استرالیا: ۱۰۰ دلار

· کانادا: ۷۰ دلار

· مالزی: ۳۰ دلار

هزینه خورد و خوراک

خورد و خوراک آخرین بخش از هزینه‌های اساسی تحصیل در خارج است. هزینه خورد و خوراک تا حد خیلی زیادی بستگی به سبک زندگی شما دارد. مثلا اگر اهل فست فود و رستوران گردی باشید، طبیعتاً هزینه شما افزایش خواهد یافت. اما اگر آشپز خوبی باشید و خودتان غذا درست کنید، می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. ضمن اینکه غذاهای دانشگاه هم می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش هزینه‌ها باشد. در ادامه هزینه ماهانه غذا را در برخی کشورها آورده‌ایم:

· کانادا: ۲۱۵ دلار

· آمریکا: ۳۴۰ دلار

· انگلستان: ۲۰۰ دلار

· چین: ۱۲۵ دلار

سایر هزینه‌ها

در کنار هزینه‌های اساسی تحصیل در خارج باید برخی دیگر از هزینه‌ها را هم در نظر داشته باشید. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه کتاب و جزوات، هزینه تفریح، هزینه‌های درمانی، هزینه‌های خانه مثل قبوض مختلف، هزینه اینترنت و... اشاره کرد. بسته به کشور و شهر محل زندگی و البته سبک زندگی‌تان باید چند صد دلار هم در طول ماه برای این موارد کنار بگذارید.

به این موارد باید هزینه‌های مربوط به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و البته هزینه سفر به کشور مقصد را نیز اضافه کنید.

چطور هزینه های تحصیل در خارج را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه‌های تحصیل در خارج راه‌های زیادی وجود دارد. مثلاً برای کاهش شهریه دانشگاه می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید کشورها و دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که هزینه کمتری داشته باشند. کاهش سایر هزینه‌های تحصیل تا حد زیادی به انتخاب‌های شما و سبک زندگیتان بستگی خواهد داشت. ضمن اینکه شهر محل تحصیل هم از جهات مختلف مثل هزینه مسکن، حمل و نقل و غذا می‌تواند تاثیر زیادی روی هزینه‌ها داشته باشد.

کار دانشجویی هم روش دیگری است که می‌توانید از طریق آن بخشی از هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور را تامین کنید.

با توجه به اینکه گرفتن ویزای تحصیلی نیاز به اثبات تمکن مالی دارد، بهتر است قبل از انتخاب کشور و دانشگاه مقصد به فکر تامین هزینه‌های تحصیل در خارج باشید. سیستم جستجوی هوشمند لتسگویونی این امکان را فراهم کرده تا شهریه دانشگاه‌های مختلف دنیا و حتی هزینه‌های دیگر مانند هزینه خوابگاه هر دانشگاه را نیز بررسی کنید. به کمک این سیستم می‌توانید بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه را برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب نمایید.

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان لتسگویونی تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید