واکسن‌های کووید-۱۹ در محافظت از همه افراد ۵ سال به بالا در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، از جمله انواع شناخته‌شده‌ای که در حال حاضر در گردش هستند (مانند نوع دلتا) موثر هستند.

نکات کلیدی درباره واکسن کووید-۱۹

 CDCتوصیه می‌کند که کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.

ایمنی واکسن کووید-۱۹ برای کودکان ۵ سال به بالا

قبل از توصیه واکسیناسیون کووید-۱۹ برای کودکان، دانشمندان آزمایشات بالینی را انجام داده‌اند. FDA مجوز اضطراری واکسن کووید-۱۹فایزر را برای استفاده در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و تأیید کامل برای استفاده در افراد ۱۶ سال و بالاتر را صادر کرد.

با این دستور، واکسیناسیون کووید-۱۹ برای همه افراد بالای ۵ سال توصیه می‌شود. واکسیناسیون گسترده ابزاری حیاتی برای کمک به توقف همه‌گیری است.

· واکسن‌های کووید-۱۹ در محافظت از همه افراد ۵ سال به بالا در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، از جمله انواع شناخته‌شده‌ای که در حال حاضر در گردش هستند (مانند نوع دلتا) موثر هستند.

· افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند می‌توانند فعالیت‌هایی را که قبل از همه‌گیری انجام می‌داده‌اند از سر بگیرند. با این حال، اگر مردم در منطقه‌ای هستند که شیوع قابل‌توجه یا بالا دارد، باید در محیط‌های بسته از ماسک  استفاده کنند. واکسینه شدن کامل و پوشیدن ماسک، محافظت در برابر عفونت کووید-۱۹ را به حداکثر می‌رساند و احتمال سرایت آن به دیگران را کاهش می‌دهد.

· مانند سایر واکسن‌های معمولی، عوارض جانبی ممکن است پس از واکسیناسیون رخ دهد. این عوارض طبیعی هستند و باید ظرف چند روز از بین بروند.

· مزایای واکسیناسیون کووید-۱۹ بیشتر از خطرات شناخته شده و بالقوه نادر است.

· مردم با واکسینه شدن در برابر کووید-۱۹ ایمنی لازم را پیدا می‌کنند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن‌های کووید-۱۹ باعث مشکلات باروری می‌شود وجود ندارد.

· برخلاف بسیاری از داروها، دوز واکسن کووید-۱۹ بر اساس وزن بیمار متفاوت نیست، بلکه بر اساس سن در روز واکسیناسیون متفاوت است.

· نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر همان دوز واکسن کووید-۱۹ را به اندازه بزرگسالان دریافت می‌کنند.

· واکسن فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله دارای همان ترکیبات فعال واکسن تزریق شده به بزرگسالان و نوجوانان است. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله دوز مناسب سن دریافت می‌کنند که یک سوم دوز بزرگسالان است.

· به افرادی که  دارای نقص ایمنی متوسط ​​تا شدید هستند توصیه می‌شود دوز اولیه اضافی واکسن را دریافت کنند.

· به گروه خاصی از افراد توصیه می‌شود واکسن تقویت کننده کووید-۱۹ دریافت کنند .

· مردم می‌توانند واکسن کووید-۱۹ و سایر واکسن‌ها از جمله واکسن آنفولانزا را همزمان دریافت کنند.

در دسترس بودن واکسن‌ها

واکسن‌های کووید-۱۹ به طور گسترده در دسترس هستند. واکسن‌های کووید-۱۹ برای همه بدون هیچ هزینه‌ای در  دسترس است، صرف‌نظر از وضعیت مهاجرت یا بیمه سلامت افراد.

اثربخشی

واکسن‌های کووید-۱۹ در محافظت از افراد در برابر کووید-۱۹ مؤثر هستند و به پیشگیری از بیماری‌های جدی بزرگسالان و کودکان کمک می‌کنند. واکسن‌های کووید-۱۹ می‌توانند خطر انتشار ویروسی که باعث کووید-۱۹ در افراد می‌شود را کاهش دهند. واکسینه کردن همه افراد بالای ۵ سال می تواند به کل خانواده کمک کند، از جمله خواهر و برادرهایی که واجد شرایط واکسیناسیون نیستند و اعضای خانواده که در صورت ابتلا ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری باشند.

واکسن‌های کووید-۱۹ به سیستم ایمنی ما می‌آموزند که چگونه ویروسی را که باعث کووید-۱۹ می‌شود شناسایی و با آن مبارزه کند. معمولا ۲ هفته پس از واکسیناسیون طول می‌کشد تا بدن در برابر ویروسی که باعث کووید-۱۹ می شود محافظت (ایمنی) ایجاد کند.

افراد ۲ هفته پس از دوز دوم واکسن‌ و ۲ هفته پس از واکسن تک دوز جانسون کووید-۱۹ کاملا واکسینه می‌شوند. برای دریافت بیشترین محافظت، افراد باید تمام دوزهای توصیه شده  واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.

گاهی اوقات افراد ممکن است پس از واکسینه شدن کامل به کووید-۱۹ مبتلا شوند. با این حال، این فقط در نسبت کمی از افراد اتفاق می‌افتد، حتی با نوع دلتا. هنگامی که این عفونت‌ها در بین افراد واکسینه شده رخ می‌دهد، معمولا خفیف هستند.

ایمنی

واکسن‌های کووید-۱۹  ایمن و موثر هستند. مطالعات در مورد ایمنی نوجوانان و کودکان ادامه دارد.

در حالی که واکسن‌های کووید-۱۹ به سرعت توسعه یافتند،  همه اقدامات برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آنها انجام شده است .

عوارض جانبی واکسیناسیون کووید-۱۹، مانند خستگی، سردرد یا لرز، ممکن است بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز از بین بروند.

عوارض جانبی احتمالی در کودکان ۵ سال به بالا

کودکان ممکن است برخی از  عوارض جانبی داشته باشند که نشانه‌های طبیعی است که بدن آنها در حال ساخت محافظت است. این عوارض جانبی ممکن است بر توانایی کودک در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید طی چند روز از بین بروند. برخی از کودکان عوارض جانبی ندارند. واکنش‌های آلرژیک شدید (مانند آنافیلاکسی) و عوارض (مانند میوکاردیت و پریکاردیت ) نادر است.

مصونیت جمعیت

مصونیت جمعیت، به عنوان مصونیت جامعه شناخته می‌شود، به این معنی است که افراد زیادی در یک جامعه از ابتلا به بیماری محافظت می‌شوند، زیرا قبلا به این بیماری مبتلا  یا واکسینه شده‌اند.

مصونیت جمعیت، انتقال بیماری را از فردی به فرد دیگر دشوار می‌کند. حتی از افرادی که نمی‌توانند واکسینه شوند، مانند نوزادان تازه متولد شده یا افرادی که به واکسن حساسیت دارند، محافظت می‌کند. درصد افرادی که برای دستیابی به مصونیت جمعیتی نیاز به محافظت دارند بر اساس بیماری متفاوت است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید