برخی گمان کردند که دوران شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است. اما باید گفت که نه‌تنها شیوع این ویروس پایان نیافته، بلکه در حال حاضر سویه‌های جدیدی نیز پا بر عرصه گذاشته‌اند.

هشدار کارشناسان بهداشتی: سویه‌های جدید کرونا در راه هستند
به گزارش سلاکم نو به نقل از جی پلاس، کارشناسان بهداشتی همزمان با پیدایش سویه‌های جدید کووید-۱۹ و گسترش ابتلاها، مردم را به تزریق واکسن‌های ضد کرونا تشویق می‌کنند.

چند ماه قبل برخی کارشناسان و حتی سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که جهان ممکن است دیگر با دوران سخت کووید-۱۹ مواجه نباشد.

برخی با شنیدن این اعلامیه‌ها گمان کردند که دوران شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است. اما باید گفت که نه‌تنها شیوع این ویروس پایان نیافته، بلکه در حال حاضر سویه‌های جدیدی نیز پا بر عرصه گذاشته‌اند.

با توجه به اینکه پاییز آغاز شده و زمستان به زودی از راه می‌رسد، مقامات بهداشت عمومی انتظار دارند موارد ابتلا به کووید-۱۹ همراه با آنفولانزا افزایش یابد.

درحال حاضر، ۲ سویه کووید-۱۹ که اکنون به دقت تحت نظارت‌اند، سویه‌های HV.۱ و JN.۱ هستند.

براساس گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر (ششم آبان)، HV.۱ به سویه غالب در آمریکا تبدیل شد و بیش از یک چهارم موارد ابتلا به کووید-۱۹ را تشکیل می‌داد.

سویه EG.۵ که ۲ هفته قبل غالب بود، دومین سویه با بیشترین ابتلا بود که حدود ۲۲ درصد از ابتلاهای فعلی را تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که ویروس کووید-۱۹ به سرعت به جهش خود ادامه می‌دهد، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا همچنین در حال بررسی سویه در حال گسترش JN.۱ است که اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۳ در آمریکا دیده شد و در ۱۱ کشور دیگر نیز شناسایی شده است.

«ویلیام شافنر»، کارشناس پزشکی در بخش بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل می‌گوید: آنچه که ما می‌دانیم این است که به نظر می‌رسد هر ۲ این سویه‌ها بسیار قابل انتقال هستند، اما باعث بیماری شدیدتر نمی‌شوند.

شافنر خاطرنشان می‌کند که این سویه‌ها را می‌توان به‌عنوان نوادگان سویه «اومیکرون» در نظر گرفت؛ به همین دلیل، او انتظار دارد جدیدترین نسخه‌های واکسن‌های موجود ضد کرونا از بیمار شدن شدید افراد مبتلا و نیاز به بستری شدن آن‌ها در بیمارستان جلوگیری کند.

چرا JN.۱ مورد توجه قرار گرفته است؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا خاطرنشان می‌کند که تا پایان اکتبر، JN.۱ به ندرت شناسایی شده بود. تا آن زمان تنها ۰.۱ درصد ابتلاها در آمریکا به این سویه مربوط بود.

با این حال، این سویه از زمانی که برای اولین بار در لوکزامبورگ در پایان ماه آگوست شناسایی شد، نرخ رشد بسیار سریعی را در سایر نقاط جهان نشان داده است.

در حال حاضر این سویه در برخی کشورها حتی بیش از ۷۰ درصد ابتلاها را به خود اختصاص داده است.

همچنین اشاره شده که JN.۱ دارای یک جهش مشخص است که ممکن است به آن کمک کند تا در مقایسه با سویه‌های قبلی بیشتر بتواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

واکسیناسیون محافظت قوی ایجاد می‌کند

کارشناسان انتظار دارند که آمریکا شاهد ادامه افزایش موارد ابتلا در هفته‌های آینده و تداوم این روند در ابتدای سال ۲۰۲۴ باشد.

یک کارشناس در این رابطه گفت: در ژانویه هر سال، ابتلا به کووید اوج گرفته است. این ویروس با شرایط فصلی زمستان بسیار سازگار است.

با در نظر گرفتن این موضوع، مقامات بهداشتی مردم را تشویق می‌کنند تا جدیدترین واکسن‌های ضد کووید را دریافت کنند.

این کارشناس همچنین گفت: بهترین چیزی که برای مبارزه با ویروس داریم، واکسن است.

او تاکید کرد که این واکسن می‌تواند به‌ویژه در محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد، از جمله افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند کسانی که برای سرطان شیمی درمانی می‌شوند، یا بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی که آنتی‌بادی‌های مونوکلونال مصرف می‌کنند) حیاتی باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید