وقتی هوا سردتر است، کودکان تمایل دارند زمان بیشتری را در داخل خانه با هم بگذرانند و در نتیجه به راحتی میکروب‌ها و ویروس‌ها را منتقل می‌کنند.

شایع‌ترین بیماری‌های کودکان در فصول سرد چیست؟

به گزارش سلام نو، مائده جعفری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: اگرچه بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ماه‌های زمستان بیشتر رخ می‌دهند، اما دلایل آن همیشه واضح نیستند.

او افزود: یک تفکر این است که هوای سرد می‌تواند باعث بیماری شود؛ اما این درست نیست، مواجهه با هوای سرد به خودی خود باعث بیماری نمی‌شود، این درحالی رخ می دهد، وقتی هوا سردتر است، کودکان تمایل دارند زمان بیشتری را در داخل خانه با هم بگذرانند و در نتیجه به راحتی میکروب‌ها و ویروس‌ها را منتقل می‌کنند.

جعفری با اعلام اینکه ویروس‌ها در هوای سرد مرطوب بهتر پخش می‌شوند، بیان داشت: مخاط بینی ممکن است در طول ماه‌های زمستان خشک ‌و چسبنده باشد که برخی افراد معتقدند می‌تواند بر گسترش ویروس‌ها تأثیر بگذارد.

او تصریح کرد: برونشیولیت یک عفونت تنفسی ویروسی در کودکان کمتر از ۲ سال است که علائم آن شامل سرفه، آبریزش بینی، تب، گرفتگی بینی و خس خس سینه، تنفس سریع و یک توقف یا مکث غیرقابل توضیح در تنفس است.

این متخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه این بیماری طی ۱-۲ روز اول به آرامی شروع می‌شود و بین روزهای ۳-۷ بدتر می‌شود، گفت: علائم برونشیولیت مثل سرفه و خس خس سینه می‌تواند تا دو هفته طول بکشد.

او آنفلوآنزا را یک ویروس تنفسی بسیار مسری دانست و افزود: شروع این بیماری اغلب ناگهانی است و با علائم تب بالا، سرفه، آبریزش بینی، دردهای عضلانی یا بدن درد، استفراغ و اسهال احتمالی در کودکان همراه است.

جعفری با تأکید بر اینکه اگر علائم آنفلوآنزا زود تشخیص داده شود، یک داروی ضد ویروسی مانند تامیفلو ممکن است مفید باشد، بیان داشت: این دارو زمانی بهترین اثر را دارد که در ۴۸ ساعت اول علائم تجویز شود.

تب در کودکان

او تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزا بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا و به حداقل رساندن عوارض بیماری است.

جعفری بیان کرد: سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که معمولاً با علائم خفیف‌تری همراه است، با این حال، کودکان ممکن است در اوایل بیماری تب با درجه پایین داشته باشند؛ اگرچه به نظر می‌رسد سرماخوردگی بیشتر در ماه‌های زمستان رخ می‌دهد، اما می‌تواند در تمام طول سال اتفاق افتد.

این متخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه بسیاری از ویروس‌های مختلف می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند، گفت: این بیماری می‌تواند ۵ تا ۱۴روز طول بکشد و علائم آن شامل آبریزش بینی، سرفه، گلو درد، تب و ... است.

او افزود: هنگامی که کودک سرماخوردگی معمولی دارد، فراهم آوردن آرامش و حمایت مهم است.

جعفری تصریح کرد: به کودک خود کمک کنید مایعات مصرف کند و مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می‌کند، البته در هنگام پاندمی ویروس غالب سرماخوردگی کرونا ویروس است.

او در خصوص گلودرد استرپتوکوکی بیان داشت: این بیماری یک عفونت باکتریایی مسری است که در پاییز، زمستان و اوایل بهار به ویژه در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال شایع‌تر است و شامل علائمی چون گلو درد، مشکل در بلع، تب، درد شکم و سردرد است؛ اگر چه سرفه و آبریزش بینی با گلودرد استرپتوکوکی همراه نیست.

جعفری با بیان اینکه گاهی اوقات بثورات قرمز در کودکان مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می‌شود که منجر به تشخیص مخملک می‌شود، تصریح کرد: گلودرد استرپتوکوکی را می‌توان به راحتی و به سرعت با آنتی بیوتیک درمان کرد.

بیماری های کودکان

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: عوارض بالقوه گلودرد استرپتوکوکی شامل آبسه گلو و تب روماتیسمی است؛ لذا اگر مشکوک هستید که فرزندتان گلودرد استرپتوکوکی دارد، برای شروع درمان آنتی بیوتیکی به پزشک مراجعه کنید.

او گفت: یکی از بیماری‌های ویروسی شایع در فصل زمستان گاستروانتریت است که علائم آن شامل استفراغ، اسهال آبکی، درد شکم، تب خفیف، سردرد و خستگی معمولاً در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت است؛ بنابراین بچه‌ها و والدین باید مطمئن شوند که دست‌های خود را به طور کامل و مرتب می‌شویند.

جعفری بیان داشت: والدین باید با مایعات فراوان از کم آبی در کودک جلوگیری کنند، در موارد شدید نیز ممکن است داروی ضد اسهال یا ضد تهوع تجویز شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید