دریافت بیشتر ALA با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان، معادل ۶۳ مورد مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با کمترین میزان دریافت ALA همراه بود.

برای عمر بیشتر چه بخوریم؟

به گزارش سلام نو، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: محققان می‌گویند مصرف اسیدهای چرب در آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف زیاد آلفا لینولنیک اسید (ALA) که عمدتا در آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود با خطر کمتر مرگ ناشی از همه دلایل و به ویژه بیماری‌های قلب و عروق خونی همراه است. مصرف بیشتر ALA با کاهش قابل توجه مرگ ناشی از سرطان همراه بود، اما محققان می‌گویند برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است. آلفا لینولنیک اسید (ALA) نوعی اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ است که در گیاهان مانند سویا، آجیل، روغن کانولا و دانه کتان یافت می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف زیاد ALA با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است، اما یافته‌های سایر مطالعات در مورد ALA و خطر مرگ بی‌نتیجه است.

برای حل این عدم قطعیت، یک تیم بین المللی از محققان نتایج ۴۱ مطالعه منتشر شده بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ را در مورد ارتباط بین ALA و خطر مرگ از هر علتی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان تجزیه و تحلیل کردند.

در مجموع این تحقیقات شامل ۱۲۰ هزار شرکت کننده بین ۱۸ تا ۹۸ سال بود که بین دو تا ۳۲ سال تحت نظارت بودند و عواملی مانند سن، وزن، سابقه استعمال دخانیات، مصرف الکل و فعالیت بدنی را در بر می‌گرفتند.

پس از ارزیابی کامل هر مطالعه برای سوگیری، محققان دریافتند مصرف زیاد ALA به ترتیب با ۱۰، ۸ و ۱۱ درصد خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. این معادل ۱۱۳ مرگ کمتر در هر ۱۰۰۰۰ نفر برای هر علت، ۳۳ مرگ کمتر از بیماری‌های قلبی و عروقی و ۲۳ مرگ و میر کمتر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است.

با این حال دریافت بیشتر ALA با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان، معادل ۶۳ مورد مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با کمترین میزان دریافت ALA همراه بود. یک اثر دوز برای دریافت ALA در رژیم غذایی و مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی یافت شد، به طوری که افزایش ۱ گرم در روز در مصرف ALA (معادل یک قاشق غذاخوری روغن کانولا یا ۰.۵ اونس روغن گردو) با ۵ درصد خطر کمتر ناشی از مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط بود.

با توجه به طراحی مشاهده‌ای مطالعات گنجانده شده، نمی‌توان علیت را تعیین کرد، همچنین محققان نمی‌توانند این احتمال را که سایر عوامل ناشناخته یا خطاهای اندازه‌گیری مواد غذایی و مواد مغذی بر نتایج آن‌ها تاثیر گذاشته است، رد کنند؛ با این وجود استفاده از معیارهای ورود به مطالعه دقیق همراه با ارزیابی دقیق و سیستماتیک کیفیت مطالعه نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری آن‌ها قوی است.

به این ترتیب، آن‌ها می‌گویند مطالعه آن‌ها به شواهدی از مزایای بالقوه اسیدهای چرب اشباع نشده برای سلامتی می‌افزاید و نتیجه می‌گیرند: مطالعات بیشتر باید ارتباط بین ALA و طیف وسیع‌تری از علل مرگ را بررسی کنند تا ارزیابی جامع‌تری از اثرات بالقوه ALA بر سلامتی و همچنین بررسی اینکه آیا غذاهای خاص غنی از ALA با مرگ و میر متفاوت است یا خیر داشته باشند.

علیرغم اثرات مفید اسیدهای چرب امگا ۳ توصیه می‌شود در این مصرف جانب احتیاط را داشته باشید زیرا مصرف ALA ممکن است کمی خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش دهد، با این حال مطالعات بیشتری برای تایید افزایش خطر مورد نیاز است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید