آرامگاه فردوسی محل دفن حکیم ابوالقاسم فردوسی می باشد که در توس و در ۲۵ کیلومتری مشهد قرار دارد این مکان به دست شخصی به نام هوشنگ سیحون بر پایه طرح پیشین کریم طاهرزاده بهزاد با کمی در تغییر در اندازه و طراحی بازسازی شده است.

آشنایی با آرامگاه فردوسی مشهد با استفاده از خرید بلیط چارتری

شهر مشهد جاذبه های دیدنی زیادی دارد که یکی دیگر از ان جاذبه ها مشهد ارامگاه فر دوسی می باشد که حتی اگر به ان سفر هم نکرده باشید نامش را قطعا شنیده اید ، در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شما را با ارامگاه فردوسی اشنا کنیم همچنین می  توانید بلیط چارتری تهران مشهد خود را از سایت اس چارتر دریافت نمایید پس با ما همراه باشید.

معرفی آرامگاه فردوسی

ارامگاه فردوسی محل دفن حکیم ابوالقاسم فردوسی می باشد که در توس و در ۲۵ کیلومتری مشهد قرار دارد این مکان به دست شخصی به نام هوشنگ سیحون بر پایه طرح پیشین کریم طاهرزاده بهزاد با کمی در تغییر در اندازه و طراحی بازسازی شده است ، معماران این ساختمان  حسین لرزاده، و حسین حجارباشی زنجانی و تقی درودیان مباشر بودند.ارامگاه فردوسی در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی برابر با ۱۹۳۴ میلادی تاسیس شد.ارامگاه فردوسی در قرن سیزدهم در یک باغ به وسعت ۶ هکتار می رسید و در مقابل یکی از دروازه های شهر بنا شد ، طبق روایت هایی که شده است می گویند در ان زمان از خاکسپاری ابوالقاسم فردوسی جلوگیری شده است و او را در باغچه ای متعلق به خودش دفن کردند.کسانی که بلیط ارزان هواپیما  گرفته اند از این مکان دیدنی بازدید می کنند.

زندگی نامه فردوسی

هنوز اطلاعاتی برای حکیم ابوالقاسم فردوسی از قبل شعر سرودنش در دسترس نیست و تنها اطلاعات دقیقی که در دسترس است برای تاریخ تولد او که متولد ۳۲۹ هجری قمری در توس خراسان متولد شد در دسترس است ، فردوسی در سال ۴۱۶ هجری قمری درگذشت.ابوالقاسم فردوسی را بزرگ ترین شاعر و سراینده شعر فارسی می نامند ، او از سن ۳۰ سالگی شروع به نوشتن شاهنامه کرد که دارای ۶۰۰۰ بیت اشعار حماسی از اسطوره ها ، افسانه ها ، و تاریخ ایران می باشد و این شاهکار ادبیات فارسی را حدود ۳۰ سال به اتمام رساند.

بخش داخلی ارامگاه

در بخش داخلی ارامگاه سنگ قبری مرمرین با ابعاد ۱.۵ × ۱ متر و حدود ۰.۵ متر ارتفاع بر روی یک سکوی مرمرین وجود دارد .روی این سنگ قبر با خط نستعلیق نوشته شده است : (به نام خداوند جان و خرد. این مکان فرخنده، آرامگاه استاد گویندگان فارسی زبان و سراینده داستان های ملی ایران، حکیم ابوالقاسم توسی است که سخنان او زنده کننده کشور ایران و مزار او در دل مردم این سرزمین جاویدان است. تاریخ تولد: ۳۲۹ هـ.ق – تاریخ وفات: ۴۱۱ هـ. ق- بنای آرامگاه: ۱۳۵۳ هـ.ق)

آشنایی با آرامگاه فردوسی مشهد با استفاده از خرید بلیط چارتری

تالار ارامگاه

در این بخش از ارامگاه تالاری مربع شکل قرار دارد که از سنگ مرمر ساخته شده است و داخل ان با کاشی تزئین شده است و همچنین چهار ستون بلند با دو سر ستون بلند در چهار گوشه این تالار واقع شده و شکل مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی قرار دارد که یاداور ویژگی های پرسپولیس است.اس چارتر این امکان را به شما می دهد که بلیط ارزان چارتری کیش مشهد خود را در کمتر از سه دقیقه خریداری نمایید.

محوطه پلکانی

در بخش سوم محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر قرار دارد که اتاقی بر روی ان قرار گرفته و تعداد زیادی از اشعار فردوسی روی ان دیوار کنده کاری شده است ، روی دیواره های داخل ارامگاه فردوسی حجاری هایی به چشم می خورد که هر کدام از این ها داستانی از افسانه های شاهنامه را تعریف می کند . همچنین نقش های برجسته که روی سنگ ها با خط نستعلیق ، بر روی لوحه های کوچک برنجین حک شده زیبایی ساختمان را چند برابر کرده است.

کشف آثار باستانی

در زمان های گدشته در بخش شمال غربی مجموعه چایخانه سنتی با وسعت ۶۰۰ متر مربع برای استراحت کردن بازدید کنندگان وجود داشت اما کشف اثار باستانی در توس و همچنین اهدای اشیای تاریخی توسط شخص های مختلف ، باعث شد تا در سال ۱۳۶۱ این بخش تبدیل به موزه بشود و علاقه مندان از ان هم بتوانند بازدید کنند.

جاذبه های دیگر ارامگاه فردوسی

از مکان های دیگری که می توانید در هنگام بازدید از ارامگاه به ان سر بزنید موزه، کتابخانه و مقبره عالم بزرگ،  ارامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی می باشد.

مسیر ارامگاه فردوسی

همانطور که در بالا گفتیم ارامگاه فردوسی در توس قرار دارد ، برای رفتن به این ارامگاه باید از شهر مشهد به قوچان بروید و سپس در محل سه راهی فردوسی به سمت راست بروید و پس از گذراندن چند کیلومتر به بلوار بهارستان می رسید که در انتهای بلوار ، ارامگاه فردوسی را خواهید دید.

اگر می خواهید با اتوبوس به ارامگاه بروید باید از اتوبوس های خط ۲۰۲ در پایانه فردوسی مشهد است که شما را مستقیما به این ارامگاه می اورد.شما می توانید بلیط چارتر مشهد خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید