زردچوبه از ادویه‌های طعم دهنده و خوش رنگ و لعاب است که برای درمان مشکلات سلامتی مختلف از تسکین درد گرفته تا پیشگیری از دیابت استفاده می‌شود.

درمان دیابت با مصرف این ادویه پرخاصیت!

گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از ادویه‌هایی که از دیرباز بخش اصلی غذاهای مردمان آسیا را شکل می‌داده، زردچوبه است.

به گزارش Every day Health، بر پایه گزارشی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، محققان با استناد به شماری از پژوهش‌های صورت گرفته توضیح دادند که چگونه این ادویه می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، بیماری قلبی، آلرژی افسردگی، بیماری ام اس و حتی دیابت نقش داشته باشد. اگرچه پیش از تجویز زردچوبه برای پیشگیری از بیماری‌ها و یا درمان آنها، تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است، اما تحقیقات حاضر پیشنهاد مصرف این ماده غذایی را می‌دهد.

زردچوبه، آنتی اکسیدانی قوی!

محرک احتمالی فواید بالقوه زردچوبه برای سلامتی، کورکومین (Curcumin) است. کورکومین، اصلی‌ترین ماده شیمیایی فعال در این ادویه زرد نارنجی رنگ به حساب می‌آید. «مارینا چاپارو» (Marina Chaparro) متخصص تغذیه و «مدرس دیابت» و سخنگوی تغذیه و آکادمی رژیم درمانی آمریکا در این می‌گوید: کورکومین بخاطر مسیرهای مهم پیام رسانی اش، مورد بررسی‌های فراوانی صورت گرفته است و غالبا در دو زمینه عمل می‌کند: نخست (خاصیت) آنتی اکسیدانی و سپس (خاصیت) ضد التهابی است.

بر اساس مقاله‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ در مجله (Clinical Biochemistry) هند منتشر شد، آنتی اکسیدان‌ها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که در پی انجام رفتارهایی نظیر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، خوردن غذاهای سرخ شده و یا در معرض آلودگی هوا و یا آفت کش‌ها بودن ایجاد می‌شود و سبب ایجاد آسیب اکسیداتیو می‌شود.

این رفتارها سبب ایجاد اختلال در عملکرد سلولی شده و می‌تواند خطر بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت را برای افراد افزایش دهد. اما نکته جالب توجه در خصوص آنتی اکسیدان‌ها این است که آن‌ها رادیکال‌های آزاد مضر را از بین می‌برند و آن‌ها را برای سلول‌ها غیر سمی می‌کنند و به جلوگیری از بیماری کمک می‌کنند.

کنترل قند خون با استفاده از روش‌های ترکیبی

زمانی که شما مصرف زردچوبه را با «متفورمین» (یک داروی کاهنده قند خون) و یا رژیم غذایی و ورزش ترکیب می‌کنید، این کار می‌تواند به مدیریت قند خون شما کمک کند.

دیابت نوع ۲ تنها یک بیماری است که به التهاب و «استرس اکسیداتیو» مرتبط است. استرس اکسیداتیو احتمالا می‌تواند در مقاومت بدن به انسولین که مشخصه دیابت نوع دو است و بر ترشح انسولین تأثیر می‌گذارد و به قند خون کنترل نشده منجر می‌شود، نقش داشته باشد.

بخاطر تأثیرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، مکمل‌های زردچوبه می‌تواند در مدیریت قند خون در افراد دارای دیابت نوع دو کمک کند.

همچنین بر اساس پژوهشی که در آوریل ۲۰۱۵ در مجله شیمی بالینی هند (Journal of Clinical Biochemistry) چاپ شد، نشان داد شرکت کنندگان که داروی گلوکوفاژ (متفورمین) را به همراه زردچوبه مصرف کردند، توانستند قند خون، التهاب و سطح استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

علاوه بر این، کورکومین موجود در زردچوبه به بهبود عملکرد سلول‌های بتا کمک می‌کند؛ سلول‌هایی که تحقیقات نشان داده به تولید هورمون انسولین کمک می‌کنند. باید در اینجا بدین مسئله اشاره کنیم که انسولین رساندن گلوکز به سلول‌هاست اما در دیابت نوع ۲، سلول‌ها به گلوکز حساس نیستند و منجر به افزایش قند خون می‌شوند.

در کنار مصرف زردچوبه باید به این نکته توجه داشت که سبک زندگی نیز عامل مؤثری در درمان دیابت است.

چاپارو در این خصوص می‌گوید: اگر شیوه زندگی و رژیم غذایی ضعیفی دارید و فقط مکمل مصرف می‌کنید، ممکن است این کار تأثیر چندانی نداشته باشد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید