با توجه به حدیث روایت شده، توصیه می­‌شود که روزه دهم محرم با روزه دیگری ترجیحا در ۹ محرم بسته شود، زیرا حضرت محمد (ص) می‌­خواست روش روزه‌­داری اسلامی را از یهودیان تشخیص دهد. زیرا آن‌ها فقط در دهم محرم روزه می‌­گیرند. با این حال، اکثر محققان متفق القول هستند که روزه عاشورا باید با روزه­‌داری در روزهای ۹ یا ۱۱ محرم انجام شود. روزه گرفتن در دهم محرم اختیاری است. اما پیامبر (ص) در روز عاشورا روزه می­گرفت حتی پس از واجب شدن روزه در ماه رمضان. بنابراین روزه گرفتن در روز عاشورا سنت مورد تأیید پیامبر اکرم است و باعث می­‌شود فرد پاداش بزرگی از جانب خداوند دریافت کند.

باور­های درست و غلط در روز عاشورا

عاشورا در روز دهم محرم برگزار می­شود و مقدس­ترین روز در بین تمام روزهای آن است.

برخی قداست این روز را به شهادت حسین بن علی (ع) نسبت می­دهند، اما مقدس بودن "روز عاشورا" را نمی توان به این رویداد نسبت داد، زیرا قداست این روز در دوران پیامبر (ص) برقرار بود. بسیار زودتر از تولد حسین بن علی (ع). شهادت حسین بن علی (ع) یکی از غم انگیزترین قسمت­های تاریخ ما است و این از محاسن امام حسین(ع) است که این واقعه غم انگیز در کربلا در روز عاشورا رخ داد، زیرا خداوند روزهای مهم را برای تصمیمات مهم انتخاب می کند.

روزه عاشورا

روزه گرفتن در عاشورا حتی قبل از ظهور اسلام شناخته شده بود. وقتی پیامبر (ص) هنگام هجرت به مدینه رسید، یهودیان در روز عاشورا روزه می­‌گرفتند و گفتند:

"این روزی است که موسی بر فرعون پیروز شد".

باور­های درست و غلط در روز عاشورا

پیامبر (ص) به اصحاب خود فرمود:

شما (مسلمانان) بیشتر از آن­ها حق دارید که پیروزی موسی را جشن بگیرید، بنابراین در این روز روزه بگیرید".

هنگامی که صحابه مختلف به پیامبر (ص) گفتند روزه گرفتن در روز عاشورا در بین یهودیان و مسیحیان تجلیل می شود، پیامبر (ص) آنها را تشویق کرد و فرمود:

"اگر تا سال آینده زنده بمانم، روز نهم (محرم) را نیز روزه خواهم گرفت. "

متأسفانه پیامبر (ص) زنده نماند تا سال بعد را ببیند. بنابراین، مسلمانان روزهای ۹ و ۱۰ محرم را در تقویم اسلامی از روزهای مهم می­‌دانند و در این روزها روزه می‌­گیرند.

 با توجه به حدیث روایت شده، توصیه می­شود که روزه دهم محرم با روزه دیگری ترجیحا در ۹ محرم بسته شود، زیرا حضرت محمد (ص) می­خواست روش روزه­داری اسلامی را از یهودیان تشخیص دهد. زیرا آنها فقط در دهم محرم روزه می­گیرند. با این حال، اکثر محققان متفق القول هستند که روزه عاشورا باید با روزه­داری در روزهای ۹ یا ۱۱ محرم انجام شود.

روزه گرفتن در دهم محرم اختیاری است.

اما پیامبر (ص) در روز عاشورا روزه می­‌گرفت حتی پس از واجب شدن روزه در ماه رمضان.

بنابراین روزه گرفتن در روز عاشورا سنت مورد تأیید پیامبر اکرم است و باعث می­‌شود فرد پاداش بزرگی از جانب خداوند دریافت کند.

باورهای غلط درباره عاشورا

بحث فوق بدون تردید اهمیت و فضیلت روز عاشورا را نشان می­دهد، زیرا این روز از برکات خداوند است و سنت گرفتن روزه در این روز تأیید شده است. با این حال، برخی تصورات غلط در مورد روز عاشورا وجود دارد که به ذهن برخی از مسلمانان راه پیدا کرده است. برخی از تصورات غلط و خرافات بسیار رایج عبارتند از:

· حضرت آدم (ع) در این روز توسط خداوند خلق شده است.

· حضرت ابراهیم (ع) در دهم محرم به دنیا آمد.

· توبه حضرت آدم (ع) در این روز مورد قبول خداوند قرار گرفت.

· روز قیامت در روز جمعه دهم محرم برگزار می­شود.

· هرکس دهم محرم غسل کند هرگز بیمار نمی­شود.

· کسی که در این روز سرمه در چشم خود قرار دهد، از هیچ بیماری چشمی رنج نمی­برد.

· برخی می­گویند سنت است که در این روز یک نوع غذای خاص تهیه شود و سپس توزیع شود.

· بسیاری از مسلمانان در ماه محرم ازدواج نمی­کنند زیرا فکر می­کنند که این ماه بدشانسی است.

در هیچ حدیث موثقی از پیامبر (ص) یا اصحابش در مورد هیچ یک از حوادث ذکر شده چیزی گفته نشده است. حتی هیچ یک از علمای معتبر اسلامی نیز چنین چیزی را نقل نکرده­اند. بنابراین همه اینها فقط افسانه است و ربطی به اسلام و شریعت ندارد. بنابراین باید از همه این موارد اجتناب شود و هیچ مسلمانی نباید از آن پیروی کند.

علاوه بر این، به گفته صحیح مسلم: ۱۱۶۳ (الف) و ترمذی: ۴۳۸، محرم ماه خداست. پس چگونه ماه خدا می­تواند برای بندگانش بدشانس باشد؟ پس خود را از این دروغ­ها دور نگه دارید و سعی کنید خود را در مسیر صحیح، در مسیر پیامبر عزیزمان و اصحابش حفظ کنید.

در حدیث ذیل، از انس بن مالک (رض) نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود:

"هر کس سنت مرا زنده کند، پس او مرا دوست داشته است و هر که مرا دوست داشته باشد، در بهشت با من خواهد بود".

همچنین با ذکر و دعای منظم و با کمک به مسلمانان دیگر، ارتباط خود را با خدا تقویت کنید و خداوند به هر کار نیکی پاداش می­دهد.

خداوند ما را در تقویت ایمانمان یاری دهد و اعمال نیک همه مسلمانان را بپذیرد.

آمین

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید