استان یزد دیدنی‌های بسیاری دارد همراه باشید و بازدید از حسینیه سفید اشکذر را از دست ندهید.

بازدید از حسینیه سفید اشکذر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: حسینیه سفید اشکذر با قدمت قاجاری در محله توده اشکذر، در کنار مجموعه های تاریخی آسیاب و مسجد حاج رجبعلی اشکذر قرار گرفته و نزد مردم استان یزد بسیار شناخته شده و سمبل عزاداری حسینی می باشد.

مراسم نخل‌ برداری عصر عاشورای حسینیه سفید اشکذر که یکی از پرشکوه ترین و قدیمی ‌ترین مراسم‌ در سطح استان یزد است، مشهور خاص و عام می باشد. در تمبر یزد از این بنا بعنوان سمبل استان استفاده شده است.

آشنایی با حسینیه سفید اشکذر

حسینیه سفید اشکذر، در دوران قاجار ساخته شده است، که البته باغ اناری بوده که صاحب آن در اثر خوابی که می بیند آنرا وقف حسینیه می کند و حسینیه را ایجاد می کند.

این حسینیه سمبل مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) در اشکذر از دیرباز تاکنون بوده و با توجه به توسعه و تکمیل در سال های اخیر، این مهم زیبایی دو چندان به خود گرفته است.

به حق می توان گفت یکی از شورانگیزترین مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش توسط مردمان این دیار و در دهه محرم و به ویژه در روز عاشورا در این مکان و با شکوه و عظمت هرچه تمام برگزار می گردد.

بازدید از حسینیه سفید اشکذر را از دست ندهید

اگر نگوییم بی نظیر، ولیکن یکی از کم نظیرترین مراسم سینه زنی و عزادارای در سطح استان، هم از بعد معنوی و هم از دید رسانه ای را می توان در روز عاشورا و در خیل عظیم جمعیت مشتاق امام حسین (ع) و یاران با وفایش مشاهده نمود.

بی انصافی است که تمام توجه خود را درباره مراسم مذهبی حسینیه سفید را فقط به مراسم عزاداری امام حسین (ع) معطوف کنیم. این بنای تاریخی و زیبا، در ایام ولادت امام حسین (ع) و اعیاد شعبانیه، پذیرای دوستداران اهل بیت عصمت و طهادرت می باشد.

این مراسم که چراغانی و آذین بندی نمونه و جذاب بر زیبایی های آن افزوده است، همه ساله و همزمان با ایام ولادت امام حسین (ع) در صحن بزرگ حسینیه سفید برگزار می گردد.

حسینیه سفید همچنین هر سال و در ایام فاطمیه دوم، میزبان دوستداران مکتب فاطمه (س) است. این مراسم شامل چند شب مجلس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت بوده که به مراسم شام غریبان در شامگاه شهادت حضرت فطمه (س) ختم می گردد.

در حسینیه سفید اشکذر همه ساله در ایام محرم و صفر و اربعین و بیست و هشتم صفر مراسم نخل برداری برگزار می شود. اینها مهمترین برنامه های دینی-مذهبی حسینیه سفید بوده و لیکن مراسم جانبی دیگری نیز در طول سال منعقد می باشد.

به هر حال شاید کمتر شبی یافت شود که در حسینیه سفید مجلس ذکر کرامات و فضائل اهل بیت به مناسبت های گوناگون برگزار نگردد.

این مجموعه با توجه به فضای جذاب و منحصر به فرد خود همواره مورد توجه مردمان این دیار برای برگزاری مجالس عزا بوده است.

این حسینیه که پلانی مربع شکل داشته و ۱۸۰۰ متر مربع مساحت دارد، در سال ۱۳۶۵ باز سازی شده است.

بازدید از حسینیه سفید اشکذر را از دست ندهید

ویژگی بی‌نظیر سینیه سفید اشکذر

مراسم نخل برداری حسینیه سفید شهرستان اشکذر یزد بسیار باشکوه است که هر ساله در بعدازظهر عاشورا، بیست و هشتم محرم و صفر و اربعین توسط گروه بزرگی از عزادران امام حسین صورت می گیرد و علاقمندان بسیاری از سراسر کشور و جهان برای شرکت در مراسم ویژه روز عاشورای حسینی به این حسینیه می آیند.

از نمونه برنامه های حسینیه سفید اشکذر در این روز، اجرای تعزیه می باشد که در آن، کل ماجرای کربلا توسط تعزیه خوان ها به نمایش در می آید. تعزیه شهادت حضرت عباس (ع) و علی اکبر (ع)، آتش زدن خیمه ها و اسارت اهل بیت امام حسین (ع) برخی از مراسم این تعزیه خوانی ها می باشند.

برنامه دیگر آنها، دسته کفن پوشان است به این نحو که عده ای کفن پوش، به نماد فداییان امام حسین (ع) زنجیروار دست در دست یکدیگر گذاشته و با دست دیگر به سر و سینه می کوبند. بعد از اجرای تعزیه، هیأت های عزاداری اشکذر متحد شده و در قالب یک هیأت، وارد حسینیه سفید گشته و به عزاداری می پردازند.

در ایام فاطمیه دوم نیز حسینیه سفید اشکذر، میزبان دوستداران مکتب فاطمه (س) می باشد. این مراسم شامل ذکر مصائب اهل بیت و برگزاری چند شب مجلس عزاداری بوده که در نهایت به مراسم شام غریبان در شامگاه شهادت حضرت فاطمه (س) ختم می شود.

حسینیه سفید اشکذر، هرساله با برگزاری جشن اعیاد شعبانیه پذیرای دوستداران اهل‌بیت می‌باشد و برای اجرای این مراسم، به زیبایی چراغانی و آذین‌بندی می‌شود.

ایام ولادت امام حسین (ع) نیز در صحن بزرگ حسینیه سفید، مردم به برگزاری جشن و گرامیداشت این روز عزیز می‌پردازند.

علاوه‌بر این برنامه‌های دینی مذهبی، مراسم جانبی دیگری نیز در طول سال در حسینیه سفید اشکذر برگزار می‌شود و شاید کمتر شبی باشد که در این حسینیه، مجلس نیکوداشت اهل‌بیت برگزار نگردد.

این مجموعه با داشتن فضایی جذاب و منحصربه‌فرد، همواره موردتوجه و علاقه مردمان این دیار برای برگزاری مجالس عزا و شادی می‌باشد.

بازدید از حسینیه سفید اشکذر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید