۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 55280461

روز­های تاسوعا و عاشورا، هیئات مختلفی دیده می­شود که رژه­‌های عزاداری هستند که در خیابان‌­ها برگزار می­‌شود. زنجیرزنی، مراسمی که در آن مردم غم خود را با زدن زنجیر به شانه­‌ها و پشت خود نشان می­‌دهند، یکی از این آیین­‌ها است. سینه­‌زنی یکی دیگر از مراسم عزاداری است، اما در این آیین شرکت­‌کنندگان به جای زنجیر زدن با دست به سینه می‌­زنند. این آیین ها اغلب با خواندن سرودهای عزاداری( مداحی)، ضرب طبل و اهتزاز پرچم‌­ها همراه است.

تاسوعا و عاشورای حسینی

آیا می­دانید معنی "تاسوعا" و "عاشورا" چیست؟ نام‌­های مربوط به روز نهم و دهم ماه محرم هستند، اولین ماه تقویم قمری اسلامی که در آن "نبرد کربلا" رخ داد.

ماه محرم نبرد بین امام حسین(ع) و یزید ملعون، حاکم سلسله اموی آغاز شد. علت این نبرد ناعادلانه، مخالفت امام حسین(ع) با حکم نامشروع یزید بود. در روز نهم محرم که به تاسوعا نیز معروف است، نیروهای یزید خیمه‌­های اصحاب امام حسین(ع) را محاصره کردند. حضرت اباالفضل(ع)، برادر امام حسین(ع) برای آوردن آب به خیمه­‌ها تلاش زیادی کرد ولی به دلیل تعداد زیاد دشمنان، قمر بنی­‌هاشم بعد از تکه تکه شدن بدنش به شهادت رسید و موفق به رساندن آب به اهل بیت پیامبر نشد. در روز عاشورا، نبرد سختی رخ داد که طی آن امام حسین(ع) و یارانش ناعادلانه به شهادت رسیدند. هر سال، مسلمانان مراسم عزاداری گسترده­ای را به افتخار این رویداد مذهبی-تاریخی برگزار می­‌کنند.

روز­های تاسوعا و عاشورا، هیئات مختلفی دیده می‌­شود که رژه‌­های عزاداری هستند که در خیابان‌­ها برگزار می‌­شود. زنجیرزنی، مراسمی که در آن مردم غم خود را با زدن زنجیر به شانه‌­ها و پشت خود نشان می­‌دهند، یکی از این آیین‌­ها است. سینه‌­زنی یکی دیگر از مراسم عزاداری است، اما در این آیین شرکت­‌کنندگان به جای زنجیر زدن با دست به سینه می‌زنند. این آیین ها اغلب با خواندن سرودهای عزاداری( مداحی)، ضرب طبل و اهتزاز پرچم‌­ها همراه است.

تاسوعا و عاشورای حسینی

از دیگر آیین‌­های ویژه روزهای نهم و دهم محرم، اجرای تعزیه است که شبیه­‌خوانی نیز نامیده می‌­شود. این یک نمایشنامه مذهبی است که نبرد کربلا را به تصویر می­کشد. در آیین دیگری به نام روضه خوانی، رویدادهای جنگ در قالب داستان­سرایی و آهنگ­‌های مذهبی توصیف می­شود. چنین آیینی معمولا در مکان های مذهبی به نام تکیه برگزار می شود. البته تعزیه­‌خوانی به صورت خیابانی هم برگزار می­شود.

امام حسین (ع) به دلیل شهادت فراموش نشدنی خود به نام خدا، از سوی مسلمانان شیعه با عنوان سالار شهیدان، به معنای واقعی کلمه به معنای استاد شهیدان لقب گرفته است.

کلمه نخل که در مراسم عزاداری ماه محرم به کار می‌­رود به چه معناست؟

نخل تابوت بزرگی است که با پارچه‌­های سیاه و سبز پوشانده شده است و توسط عزاداران روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع حمل می­شود.

محرم نه تنها اولین ماه از تقویم اسلامی است، بلکه ماه "الله" نامیده می­شود و روزه اختیاری (نافیل) در این ماه، پس از ماه رمضان توصیه شده است که پاداش زیادی برای آن روایت شده است. این امر از حدیث صحیح زیر مشهود است:

رسول خدا (ص) فرمود: بهترین روزه­ها بعد از ماه رمضان، ماه محرم است.

همچنین محرم یکی از چهار ماه مقدس سال است. همانطور که خداوند در قرآن می­‌فرماید:

"در حقیقت، تعداد ماه­های نزد خدا از روزی که آسمانها و زمین را آفرید، دوازده ماه [قمری] است. از این میان، چهار مورد مقدس است".

چهار ماه ذکر شده در آیات ماه­‌های ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب است. این از سخنان پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه حج خود مشهود است:

"سال دوازده ماه است که چهار ماه از آن مقدس است: سه ماه متوالی ذی القعده، ذی الحجه و محرم و (چهارم) ماه رجب است".

به همین دلیل محرم یکی از ماه‌­های حرام است و این سخنان پیامبر ما (ص) حرمت آن را تأیید می­‌کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید