نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت زعفران/ حداقل قیمت هر کیلو زعفران چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش ۲۰ درصدی قیمت زعفران طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، زعفران پوشال ۱۰ میلیون تومان و زعفران نگین ۱۶ میلیون تومان است.

وی حداقل قیمت هر مثقال زعفران را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و حداکثر ۸۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در بازار عمده فروشی با ۲ تا ۳ درصد سود و خرده فروشی ۱۰ تا ۱۲ درصد سود باید عرضه شود که متاسفانه در برخی مواقع به علت سودجویی مغازه داران ۲۰ تا ۳۰ درصد سود لحاظ می شود.

میری قیمت زعفران را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: طی ماه های اخیر بارها به کشاورزان اعلام کردیم که در فروش زعفران عجله نکنند،  خوشبختانه با مدیریت عرضه، قیمت این‌ محصول ۲۰ درصد نسبت به یک ماه اخیر افزایش یافت، به طور کلی با کاهش عرضه و ازدیاد تقاضا، قیمت زعفران همانند دیگر کالاها دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفت.

این مقام مسئول درباره آینده بازار زعفران بیان کرد: در ایام محرم که مصرف زعفران به اوج می رسد، احتمال افزایش مجدد قیمت در بازار وجود دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت بازار صادرات طلای سرخ بیان کرد: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد یافته است.

وی با اشاره به تاثیر شرایط خشکسالی بر بازار زعفران بیان کرد: با توجه به کاهش بارش، کم آبی و خشکسالی تولید زعفران نسبت به سال قبل با افت روبروست، اما از هم اکنون نمی توان درصدی برای آن اعلام کرد.

میری ادامه داد: علی رغم آنکه ۲ ماه به فصل برداشت زعفران زمان باقی است، اما هنوز قیمت زعفران تعیین نشده است که با وجود افزایش هزینه های تولید و ثبات نسبی قیمت کالا در ۲ سال گذشته، مسئولان باید تلاش کنند تا قیمت زعفران به نرخ واقعی خود برسد، در غیر این صورت کشاورز انگیزه خود نسبت به تولید را از دست می دهد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: از ۴۰ تا ۵۰ روز گذشته تعامل صادرکنندگان با کشاورزان علاوه بر جلوگیری از سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به افزایش نسبی قیمت زعفران در بازار شد که امیدواریم این روند استمرار یابد تا کشاورزان هم از قبل صادرات منفعتی ببرند.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید