این که رییس جمهور جدید اولین جلسه خود را به ستاد ملی کرونا اختصاص داده و بعد از تنفیذ و تحلیف به سرعت به این مسئله پرداخته قابل تقدیر است، اما کافی نیست.

روزی ۵۰۰ کشته کرونایی و بحرانی که منتظر اقدام عملی رییسی است / ۴ اقدامی که رییسی برای مهار کرونا باید انجام دهد

سلام نو سرویس سیاسی: معاون اول و رییس دفتر ابراهیم رییسی انتخاب شدند و رییس جمهور جدید در حال شکل دادن به کابینه خود است، اما به نظر می‌رسد برخی بحران‌های کشور نیاز به اقدام و دستور فوری رییس جمهور جدید دارد و نمی‌توان تا معرفی یا رای اعتماد کابینه صبر کرد.

از جمله این بحران‌ها موج پنجم کرونا است که حالا چند روزی می‌شود روزانه بیش از ۵۰۰ کشته به جا می‌گذارد. موج پنجم کرونا که به واسطه شیوع گونه دلتا این بیماری آغاز شد حالا چنان وضعی را در کشور رقم زده است که تخت‌های بیمارستانی در بسیاری از مراکز استان‌ها پر شده و کادر درمان با فرسودگی شدید در آستانه فروپاشی قرار دارند.

اوضاع چنان بحرانی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت، به رهبرانقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای، نامه زده و از ایشان خواست با «دو هفته تعطیلی جدی و به کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها» موافقت کنند تا «بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.»

ابراهیم رییسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از ضرورت اقدامات جهشی و جهادی برای مهار کرونا سخن گفت و افزود: دانشگاه های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک سال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند.

رییسی همچنین از ضرورت واردات واکسن سخن گفت و افزود: در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

این که رییس جمهور جدید اولین جلسه خود را به ستاد ملی کرونا اختصاص داده و بعد از تنفیذ و تحلیف به سرعت به این مسئله پرداخته قابل تقدیر است، اما کافی نیست. نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان امروز تجارب موفق مشخصی درباره مهار کرونا وجود دارد و به نظر می‌رسد طرح گرفتن از استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف آن هم در شرایط بحرانی فعلی تنها به از دست رفتن زمان منجر می‌شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز با اشاره به شیب افزایش کشته‌های کرونا گفته بود که پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

روزی ۵۰۰ کشته کرونایی و بحرانی که منتظر اقدام عملی رییسی است / ۴ اقدامی که رییسی برای مهار کرونا باید انجام دهد

حالا بخش اول این پیش بینی محقق شدهاست.. با توجه نزدیک بودن ایام عزاداری و تاکید برخی جریان‌ها بر تشکیل هیات‌ عزاداری به هر قیمیتی به نظر می‌رسد رسیدن به روزی ۸۰۰ کشته چیز چندان دور از دسترسی نباشد.

چنین بحرانی مطلقا نیاز به دستور و اقدام ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه مجریه دارد. توصیه و سخن گفتن از ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها برای روسای قوای دیگر شاید مناسب باشد، اما رییس جمهور باید در چنین شرایطی اقدام قاطع، سریع و موثر کند.

رییسی به عنوان رییس جمهور باید در چند حوزه دستورات مشخصی دهد و تکلیف را روشن کند.

نخست رسیدن فصل عزاداری است. رییسی باید مشخص کند که با گونه دلتای کرونا که درصد سرایت بالاتری دارد چطور می‌خواهد اجازه برگزاری مراسم‌های عزاداری به شکل گسترده را دهد؟ آیا راهکاری برای رعایت قطعی پروتکل‌ها دارد؟

مسئله دوم سرعت واکسیناسیون در ایران است که تا دو هفته پیش بسیار کند بود. هر چند امروز سرعت واکسیناسیون افزایش یافته اما برای دست یابی به ایمنی جمعی حداقل به سرعتی دو برابر سرعت فعلی و رسیدن به تزریق روزی ۸۰۰ دُز واکسن نیاز است. از طرف دیگر باید فکری به حال تمدید و تقویت سری اول واکسن‌های کرونا، به خصوص در بین کادر درمان کرد.

مسئله سوم هم موج جدید پناهندگان افغان است که به دلیل هجوم وحشیانه طالبان روانه ایران شده‌اند. ضمن حمایت از این پناهندگان باید اقدامات امنیتی و بهداشتی و واکسینه کردن آن‌ها نیز سرعت بگیرد تا موج جدیدی از کرونا دوباره شکل نگیرد.

اگر ابراهیم رییسی برای مهار کرونا و سامان دادن این سه اولویت کاری نکند می‌تواند در همین روزهای اول با یک از سخت‌ترین بحران‌های دوران ریاست جمهوری خود رو به رو شود، بحرانی که ضربه‌ای اساسی به دولت او بزند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید