اخیرا مصاحبه‌ قدیمی از کاوه گلستان منتشر شده که دیدن آن در سالروز تولد این عکاس برجسته خالی از لطف نیست.

ویدیوی دیده نشده از کاوه گلستان به مناسبت زادروزش

 ویدئویی که در ادامه آمده است بخشی از یک گفت‌وگوی بلند درباره کمیت و کیفیت فعالیت رسانه‌های خارجی در ایران است که در سال ۷۸ با کاوه گلستان در خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شده است. در پایان ویدئو هم بخشی از نحوه کار و تدوین ویدیوهای خبری در آن زمان را ببینید.

به گزارش سلام نو، سیّد کاوه تقوی شیرازی مشهور به کاوه گلستان ۱۷ تیر ۱۳۲۹ خورشیدی در آبادان به دنیا آمد و ۱۳ فروردین ۱۳۸۲ خورشیدی در سلیمانیه عراق و در جریان حمله آمریکا به این کشور کشته شد. او  فصل جدیدی در عکاسی مطبوعاتی ایران گشود، نگاهش انسانی، حساس و عاطفی بود. نگاه در نگاه تصاویرش که می‌اندازی، قصه‌هایشان را آغاز می‌شود، قصه‌هایی که از جنس لالایی نیستند، خواب از چشمانت می‌ربایند.

او خودش را اینگونه روایت کرد که «من کاوه هستم. کاوه گلستان. عکاس نه بالا و نه پایین. فقط برای ثبت حقیقت به دنیا آمده‌ام.»

کاوه گلستان قبل از انقلاب با مجموعه عکس‌های «شهر نو»، «کارگران» و «مجنون» خود را در عکاسی مستند اجتماعی ثابت کرد و در دوران انقلاب و روزهای جنگ تحمیلی با ثبت عکس‌هایی متفاوت از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای کشور، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

کتاب «بودن با دوربین؛ کاوه گلستان: زندگی، آثار و مرگ» به نوشته حبیبه جعفریان، مجموعه‌ای از گفت و گوها، یادداشت‌ها و تصاویر پیرامون زندگی و آثار کاوه گلستان، عکاس و هنرمند برجسته کشورمان است. در این کتاب گفت و گوهایی با فخری گلستان، لیلی گلستان، هنگامه گلستان و مقدمه و زندگی‌نامه‌ کاوه گلستان تالیف و منتشر شده است.

 کاوه گلستان یکی از تأثیرگذارترین عکاسان ایران در حوزه‌ مستند اجتماعی به شمار می‌رود که روایت‌های تصویری‌اش در مقام عکاس و مستندساز علاوه بر بازتاب‌های داخلی در رسانه‌ها و مطبوعات جهان انعکاس فراوانی داشته است و در واقع بخشی از حافظه تصویری جهانیان از انقلاب ایران و جنگ تحمیلی، مربوط به عکس‌ها و مستندهای تصویری کاوه گلستان است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید